Gå til innhold

abort etter å ha tatt nøff vaksina..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff. Uansett hva som skjer sier de at det er "Trolig ingen sammenheng" med vaksinen. Men det har vel ikke vært noen dødsfall eller fosterdød i sammenheng med vanlig influensavaksine?

Hvorfor bare i sammenheng med denne vaksinen?

Skrevet

ja, man blir i hvertfall skeptisk..

Tviler for at de ville sagt det var en sammenheng, om det var det..når de går ut å ber hele norges befolkning ta den.. norge har jo kjøpt aksjer i vaksine selskapet som lager svineinfluensa vaksina,lenge før det kom tilfeller av svineinfluensa til norge. Vaksina er testet på ildere, og griser, og ingen mennesker...

I danmark er regnes ikke gravide som i riskikogruppa.

Jeg skjønner de som tar vaksina og, for det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre... vil jo tro på ekspertene...men skepsisen er der..

Skrevet

Med tanke på hvor mange gravide som har tatt vaksina er det rart ikke flere forteller om abort/dødsfall ikke lenge etter at vaksinen ble satt.....

Med tanke på at det alltid vil være noen som opplever abort eller at babyen dør i mors liv er det desverre bare en del av naturens gang.

Skrevet

Er jo ikke vanlig at man spontanabortere så sent som i uke 21 og 22! De fleste spontanaborter skjer jo mellom uke 6 og 10. Sjelden etter uke 12. Og det at begge mistet 3 dager etter vaksinen synes jeg er ganske mistenkelig, spesielt når de var over halvveis begge to.

Men lett å si "trolig ingen sammenheng". Så puster vi andre ut, og slår oss til ro med det, og tar vaksinen så fort som mulig.

Skrevet

Jeg ville iallfall blir j****g rasende om svangerskapet var problemfritt, og om jeg tok vaksinen og mistet barnet noen timer etterpå i 5. måned! Tror nok jeg ville ha følt for å rasere legekontoret.

Skrevet

Bor i Tromsø ( der dette skjedde), og en av legene på jobb var veldig opprørt over dette. Han mener det er en sammenheng. Og han anbefalte meg å ikke ta den! Og dessuten hadde han hatt en pasient i dag med nevrologiske utfall som tok vaksina i går... Så ja, jeg avventer å ta vaksina. Dessuten, toppen er nådd i sør, regner med den snart kommer i nord, og det er jo minimalt med dødsfall ifht vanlig influensa. Jeg jobber på veldig virusutsatt plass, men er sykemeldt nå, og satser på at toppen er nådd før jeg skal tilbake på jobb. Stoler dessuten på eget immunforsvar, og tror dessuten at det er mest risiko for oss gravide når vi kommer i slutten av 3 tri mtp lungekapasitet.

Skrevet

enig..

jeg har bestemt meg for ikke å ta den. Ei jeg kjenner fikk svineinfluensa da hun var i uke 13, og det gikk helt fint, hadde ikke rukket få vaksina.

Skrevet

Men altså: Hvis det er sånn at veldig mange gravide tar vaksinen, vil jo selvsagt en del av dem som opplever tragiske hendelser i svangerskapet også ha tatt vaksinen. Det skulle vært interessant å vite hvor mange kvinner totalt som har mistet barnet sitt i uke 20-22 den siste tiden. Kanskje er det 3-4 stykker som IKKE har tatt vaksinen som har opplevd akkurat det samme? I så fall vil det sannsynligvis bunne i tilfeldigheter at akkurat disse tilfellene av fosterdød kom rett etter vaksinen.

Og kanskje er det 10-15 gravide kvinner som IKKE dør av komplikasjoner i forbindelse med svineinfluensa i år fordi så mange har tatt vaksinen. Det får vi nok aldri vite.

Og tenk om disse tilfellene av fosterdød er tilfeldigheter, altså barn som ikke døde av vaksinen men som ville ha dødd uansett. Så fører det til at flere gravide ikke tar vaksinen og dermed kanskje dør av komplikasjoner i.f.m. influensaen.

Jeg velger å tro at når det blir sagt "trolig ingen sammenheng" så betyr det nettopp det: Det er mest sannsynlig ingen sammenheng, selv om man ikke kan si det helt sikkert. Jeg tviler på at vi blir bevisst ført bak lyset.

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at dødsfall knyttet til svineinfluensaen blir omtalt om at "vedkommende døde AV svineinfluensa", "offer nr ettellerannet AV svineinfluensa" osv.. Der holder de ikke tilbake. Men når det er snakk om dødsfall knyttet til vaksinen er de mer tilbakeholden og kommer med utsagn som at "vedkommende kunne ha en underliggende sykdom", "er ikke bevist at det er direkte knyttet til vaksinen" osv..

Slike utsagn gjør jo at de skremmer oss med influensaen og forsøker å bagatellisere bivirkningene av vaksinen. Dette gjør meg skeptisk. Og mener jeg leste i forbindelse med rapporteringen av bivirkninger etter vaksinen (tror det var forrige fredag faktisk), at det var registrert både spontanabort, fosterdød og livmorkramper som bivirkning av vaksinen.

Jeg tør i alle fall ikke å sjangse, og tror jeg har bedre odds mot en eventuell influensa enn med vaksinen. Ved å bevsst ta vaksinen VET jeg jo at jeg sprøyter noe inn i kroppen min, som ellers ikke hører hjemme i kroppen min.

Og grunnen til at det er lite snakk om for eksempel spontanabort etter den vanlige vaksinen har vel mye å gjøre med at gravide ikke blir vaksinert med den vanlige influensavaksinen? De anbefaler oss jo å la være - for en influensa skal vi jo tåle. Mens vaksinen er de usikker på - og hva den kan gjøre med våre ufødte barn. Desto mer skeptisk..

Skrevet

I USA var det flere tilfeller av SA/fosterdød etter uke 20 etter de hadde tatt vaksinen. Å statistikken hadde økt etter vaksinen ble tilgjengelig.

Når jeg tok blodprøver i begynnelsen av svangerskapet fikk jeg beskjed om at jeg manglet rubellavaksinen, men måtte vente med vaksinering til jeg var ferdig med både svangerskap og amming. Så jeg lurer veldig på hvorfor svineinfluensa-vaksinen kan taes i svangerskap. Det er flere land som har valgt at gravide ikke skal ha denne vaksinen.

Skrevet

Jeg har lenge vært i tvil, og leste dette for en ukes tid siden.

http://organichealthadviser.com/archives/shocking-h1n1-swine-flu-vaccine-miscarriage-stores-from-pregnant-women-tell-your-doctors-that-vaccines-and-pregnancy-do-not-mix

Og etter at jeg hørte på radioen i går om at dette nå også har skjedd her til lands, har jeg bestemt meg.

Ingen lege i verden kan få meg til å vaksinere meg nå!

Skrevet

Føler at uansett hva som skjer med hvor mange etter å ha tatt vaksinen så vil svaret være "trolig ingen sammenheng".

Så for meg er ikke det troverdig eller overbevisende på noen som helst måte.

Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier eller går i fakkeltog, men jeg kan ikke tro at en vaksine som er så lite utprøvd på gravide ikke kan være potensiet farlig for den lille "klumpen" av liv i magen min.

Skrevet

det som er sikkert jeg skal IKKE ta vaksina...

vet ikke åssen en reagerer på den,greit hvis en ikke hadde vært gravid men nå man tenke på det lille nurket som ligger i magen våres....

svineinfluensa er bare en vanlig influensa for min del...

bare hysteri dette her synes jeg...

Skrevet

Har snakket med flere helsepersonell i det siste.. de sier bare at det er opp til mammen å ta den endelige avgjørelsen.. synes det er så vanskelig. blir liksom ikke rett uansett hva man gjør.

men synes det er veldig bra at nordlys skriver slike repotasjer også, at vi får se denne debatten fra flere sider enn kun det som kan være positivt med vaksinen.

ei venninne av meg fødte tre dager etter vaksinen va tatt og da tre uker før tiden.. men man vet jo aldri om det er en sammenheng eller ikke.

har tre uker igjen, og håper på å stå han av om jeg skulle bli smittet. er 35 år og har aldri hatt influensa og er heller aldri syk.. vi tar mange forhåndsregler. alle som kommer på besøk må sprite hendene sine. og det gjør vi selv om vi spiser ute og når vi kommer hjem. når vi har vært på offentlige plasser. så unngår vi buss og store folkemengder.. håpe det er nok.

Skrevet

Et er vel ikke så rart at det ikke er noe sammenheng mellom fosterdød og vanlig influ.vaksine når gravide ikke tar den..? Og når så mange gravide tar den, må det jo selvfølgelig gå galt for noen av de, noe det ville gjort uansett. Dem blåser ikke media opp om! Og ang. rubella vaksine, skal den ikke tas av gravide fordi det er levende virus.

Helsemyndighetene har jo en grunn til å anbefale alle gravide å ta den?skjønner ikke hvorfor folk går rundt å innbiller seg annet?

Når du får influensa i uke 13 er det en STOR forskjell fra 3.tri.

Har selv vært skeptisk til vaksina, men turte rett å slett ikke la vær.. Er så sinnsykt lei av hele greia, hvorfor må folk spekulere og blåse opp alt mulig? Man ser ikke disse typer overskrifter ved vanlig influensa eller andre sykdommer?

Skrevet

Gravide har tatt vanlig influensavaksine i mange år i USA. Er visst vanlig der. Dessuten syns jeg det er lite tragiske utfall som har skjedd etter vaksinering jeg, vi er nok de første til å vite det om noe skjer etter all denne skepsisen.. Selv er jeg bare så lei av hele diskusjonen, vi har nok trolig for lite å bekymre oss for her i norge.

Skrevet

grunnen til at det bare er i sammenheng med denne vaksinen er vel at gravide ikke vaksineres generellt ellers, da heller ikke med vanlig influensavaksine..

sikkert mye humbug den lille ikke har godt av i denne vaksinen..

jeg skal ivertfall ikke ta den så lenge jeg er gravid, ville ikke sprøyta utesta virus rett i blodet til min lille.. da tar jeg den heller etter fødsel, så får babyen det i mildere dose gjennom melken.. vil tro det er mer skånsomt..

Skrevet

Blir litt feil å si at det er pga vaksine de mistet. Fot all del, tragisk for den det gjelder, unner ingen dette. Men se på dama til Dawy Watne, hun mistet tvillingene sine ganske sent, så det skjer dessverre av og til. Uavhengig av vaksine eller ei. Men det er heldigvis opp til hver enkelt å bestemme hva man vil gjøre. Selv synes jeg fordelene overveier potensielle ulemper (er klar over at det kan oppstå komplikasjoner både om man tar den eller ei iallefall om man blir syk).

Og ang rubella/ røde hunder. Denne vaksinen, eller sykdommen for såvidt, kan ikke sammenlignes med svineinfluensaen. Røde hunder er noe som potensielt er svært fralig å få som gravid (Så dødelig at jenter som regel blir vaksinert mot det før de når puberteten, og at man blir testet for antistoff når man blir gravid). De aller aller fleste er vaksinert mot røde hunder (får MMR vaskine ved ca 18 mnd i ordinært vaksinasjonsprogramm), så sjansen for at du skal få røde hunder er minimal, men det er ikke slik for svineinfluensaen. I tillegg medfører en rubella vaksine MYE MYE større rissiko for en gravid enn infukensa/ svineinfluensa vaksine.

Skrevet

Men i USA var det og høg dødsfall på gravide før vaksinen kom ut også...

Las det var opptil 28 stykker i usa...

Skrevet

Kopierer bare svar jeg har lagt inn i terminklubben:

Som medisinsk forsker/student har jeg lest en del av forskingen paa dette og er ikke redd for aa ta vaksinen. Det er noen faa hoeyltte mennesker der ute, ofte med helt usaklige argumenter, som maner opp til panikk blandt folk.

Jeg er ekstremt vitenskaplig orientert (det er tross alt vitenskapen som har faatt oss hit vi er i dag, med levealder som ikke var tenkbart for bare noen hundre aar siden) og stoler paa at vitenskapen viser sannheten. Den vitenskaplige metode er den eneste metode som systematisk tester "cause and effect" og som kan gi oss svar paa hva som er riktig. Desverre er ikke vitenskapen perfekt heller, men det er tross alt det beste vi mennesker har aa stoette oss til.

Jeg er naturlig skeptisk, og har derfor satt meg noeye inn i dette, jeg stoler ikke blindt paa autoriteter. Alle har et valg til aa gjoere hva de vil og hva som er rett for de, men jeg oppfordrer folk til aa undersoeke folks argumenter, og ikke stole blindt paa hva de hoerer folk sier, leser i media osv. Og kanskje vaere spessielt kritisk til de som er motstandere og samtidig har oekonomiske interesser i dette (som for eksempel alternativ medisin bevegelsen).

Men jeg oppfordrer deg til aa sjekke selv og finne ut hva som er riktig for deg. Mange gode artikler paa

http://www.newscientist.com/special/swine-flu

Hvis du vil gaa enda dypere i forskningen saa sjekk

pubmed.gov.au

og soek paa swineflu (eller hva som helst du lurer paa). Dette er en av verdens stoerste databaser over vitenskaplig litteratur. (Veldig teknisk da men...)

------------>Det er mest sannsynlig FARLIGERE for baade deg selv og barnet om du skulle bli syk naar du er gravid enn aa ta vaksinen.

http://www.newscientist.com/article/dn17920-flu-in-pregnancy-leaves-a-mean-le gacy.html

http://diseases-viruses.suite101.com/article.cfm/h1n1_swine_flu_in_pregnant_w omen

http://www.cdc.gov/h1n1flu/guidance/pregnant.htm

Saa det er jo noe aa tenke paa...

Skrevet

Jeg er også kjempeusikker...er bare 8+4 enda, så vaksine er uansett uaktuelt for meg nå..

men jeg har tenkt på det..burde ikke folk bygge opp immunforsvaret sitt? Jeg har dykking som hobby..og der sier legene at dersom en er gravid bør en ikke dykke - for en vet ikke hva det gjør med babyen i magen - det samme er det vel med denne vaksinen? De er usikre på hva den kan gjøre med babyen, men jeg bør likevel ta vaksinen...hvorfor skal jeg da unngå dykking, men ta vaksinen når begge deler kan være farlig for et barn i magen (ikke nok forsket på..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...