Gå til innhold

Trenger virkelig noen gode råd nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 12 åring, som tisser i sengen hver natt. Nå begynner hun og bli så stor at dette er et veldig stort problem for henne. Hun syns dette er et vanskelig tema, selvsagt! Vi prøvde å få henne til utredning på sykehuset, men fikk avslag. Hun blir også kjempesint hvis jeg prøver å snakke med henne om det. Har også fått komentarer fra andre at hun lukter vondt, selv om hun dusjer hver morgen.

Har sett sånne nattruser, som holder barna tørre, men hun nekter å bruke disse. Når hun har venninner på overnatting ser de jo at sengen hennes er klissvåt, og kjenner at hun lukter tiss. Nå begynner hun snart å komme i puberteten også, og jeg tror dette vil påvirke livet hennes enda mer negativt, enn det alt har gjort.

Noen andre som har barn i denne alderen, som fortsatt tisser i sengen? Og kanskje kan gi meg noen råd om hvordan jeg skal prøve å ta tak i dette problemet. Er det noe som går over av seg selv? Har også prøvd slike tabletter, men uten effekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

En venninne har prøvd kiropraktor på sin 8-åring. Så vidt jeg forstår, har det en god effekt på henne. Men det er sikkert viktig å finne en som har kompetanse på nettopp dette området. Ellers kan du prøve å google litt på sengevæting hos barn, og se om det kommer opp noe interessant.

Skrevet

Dere fikk avslag på utredning på sykehuset??? Nå nylig eller er dette noen år siden? Hva var begrunnelsen deres for det?

Jeg vil tro at en jente på 12 som ikke klarer å holde seg tørr på natta trenger hjelp! Svært ofte er det et fysisk problem til grunn for sånne inkontinensplager. Jeg synes du skal ta det opp med fastlegen hennes én gang til, og ikke gi deg før jenta di får hjelp!

Stakkars lita...

Skrevet

sett på vekker klokka hver 2 time på natta og få hu til å gå på do.

det gjorde min tante med fetter min på10.

etter 4 netter våknet han selv når han måtte på do, slitsomt de nettene ja ,men prøv, har jo ikke noe og tape.

Skrevet

Tusen takk for gode råd. Skal prøve dem, alle sammen :)

Vi fikk avslag i sommer, da var hun 11 år. De mente hun var for ung til noe utredning der. Fikk beskjed om å bruke minintabletter, og hvis ikke det funket skulle vi dobble. Ingenting virket. Har også prøvd sånn "alarmmatte", men hun våknet ikke av den.

Håper på flere råd, da dette plager henne veldig. Er 11 år for ungt til utredning? Det syns jeg hvertfall er rart!

Skrevet

Be om henvisning igjen. Det er tull at dere ikke skal få time.

Vi har ei på 9 med samme problemet. Og vi har vært til ultralyd av urinveiene, og holder nå på med utprøving av annen medisin enn Minirin. Minirin virker ikke her i hele tatt. Hun bruker bleier hver natt, og når hun har overnattinger så bruker hun en nattkjole og en pysjbukse. dette skjuler det hele. Ingen har oppdaget noe enda.

Nå har barnelegen på sykehuset funnet ut at hun kanskje har Urge-inkontinens, så vi tester Detrusitol for å se om det kan hjelpe. Foreløpig har vi hatt flere tørre netter enn noen gang før, til og med 3 etter hverandre. Og trusene er tørrere på dagtid. ikke den småskvettingen som har vært før.

Dere skal ha alt av inkontinenstustyr på blå resept. Og dette inkluderer bleier, kladder(til å ha under lakenet) og alt dere måtte ønske å prøve av det som finnes av sånt utstyr.

Har di jente hatt dette hele livet(primær enurese), eller har hun hatt en tørr periode på minst ett halvt år(sekundær enurese)?

Skrevet

Har hun kommet i puberteten?

Jeg tisset i sengen, helt til den mnd jeg fikk mens. 12,5 år gammel.

I ettertid har jeg hørt at det forløper seg ofte slik for jenter som er sengevætere...

Prøvde også alt på meg, matte, nese spray, piller ++ men ingenting fungerte, var rett og slett som om jeg fysisk ikke var i stand til å holde meg tørr.

Ingen gode råd fra meg, men som sagt det går nok over snart..

Skrevet

Ja, hun har kommet i puberteten. Fikk mensen som 11 åring. Hun er tidlig utviklet, på alt utenom på dette området. Hun er ca 168 cm og 55kg.

Hun har tisset i sengen hver dag, sammenhengende fra fødsel. Aldri en dag (eller natt da) som hun ikke tisser på seg. Men det er kun om natten, har ikke merket noe på dagtid. Hun tisser også i sengen flere ganger om natten, mellom 1 og 4 ganger. Kommer helt an på om hvor lenge hun sover, hvor mye hun drikker, hva hun spiser o.l.

Hun prøver og ikke drikke noe ca 2 timer før hun skal sove, og tisser alltid før hun legger seg.

HI

Skrevet

Hva er foressten Urge-inkontinens? Er det via blodprøver man får påvist dette?

Veldig kjekt med sånne bleier, særlig når hun har overnatting. Men hun nekter plent å bruke dem. Blir kjempesint når jeg prøver å spørre. Tror hun syns det er rart at lillesøster på 2,5 har sluttet med bleier også skal hun fortsatt bruke det.

Hvordan fikk du henne til å bruke det?

HI igjen.

Skrevet

Urgeinkontinens er egentlig en "overaktiv" blære. Den reagerer for sterkt, for ofte og er litt for "ivrig i tjenesten":) Testen var egentlig en spesiell dostol på sykehuset, hvor tissestrålen blir målt. Da både kraft mønster og mengde. utfra dette kan de lese hva det kan være, og hva det minner om dersom det er noe sånt. De ser også om alt er normalt.

Mi jente har aldri sluttet med bleier, så derfor er det ikke store problemet. Hun vet ikke annet.

Jeg vet det er verre når de først har sluttet, for så å skulle begynne på igjen. Dette var tilfellet med eldste, men der virket Minirin heldigvis. Så det løste vi greit.

Det må jo være verre for jenta di å oppleve en våt seng, og tisselukt, enn det er å ha på en bleie ingen ser? Si at dere kan prøve, og at hun selv ordner det hele. En avtale om at du slutter å mase om dette dersom hun er villig til å prøve i f eks 5 netter. Jeg tenker at kanskje hun i løpet av de nettene vil oppleve hvor mye mer behagelig det er å være i en tørr seng:) Og ikke kall det bleie, men kanskje papirtruse, eller hjelpemiddel. Bleie høres så fælt ut. Bind for urin er til og med bedre å bruke. Slik en har bind for mensen.

Skrevet

Haukeland sykehus har noe som heter tisseskole på urologisk avd. Det fant jeg tilfeldigvis ut etter iherdig søking på nettet. Be din fastlege henvise dit.

Skrevet

Jeg syns også det er litt rart at hun ikke vil prøve bleie. Men hun blir kjempesint. Så å kalle det noe annet var en god ide. Og hvis jeg kjøper en pakke, og setter den på rommet hennes, så kanskje hun velger å prøve dem. Syns nok bare det er veldig flaut at jeg spør om det, og prater om det. Vil nok også tro at hun vil fortsette når hun finner ut hvor behaglig det er å våkne "tørr" om morgenen.

Har dere noen venner som vet om problemet hennes? Min valgte å fortelle det til sin bestevenninne, slik at de kanskje kunne overnatte hos hverandre, uten at det skulle være så alt for flaut for henne. Så hun fortalte det, og dagen etter hadde venninnen fortalt det til alle i klassen! Ble så sint, syns det er utrolig dårlig gjort. Stakkars jenta mi vil jo IKKE tilbake på skolen - selvfølgelig!

Får se litt på Haukeand sykehus, det er veldig langt unna. Ca. 8 timer med bil. Men det er kanskje slik at vi får dekket flyreise og sånn?

Var også kjempefint å bli opplyst om at vi får tisseunderlag på blå resept. Rart ikke legen min har sagt dette, da jeg har brukt massevis av penger på de rådyre underlagene. Skal jeg virkelig ta opp med han!

Skrevet

En i storfamilien min hadde samme problem til hun ble ganske sur. Jeg vet ikke hvor man får tak i det, men jeg husker hun brukte et underlag som alarmerte når det ble vått i sengen. Da våknet både hun og familien. Tror det hjalp for henne, men det er jo avhengig om det er noe fysisk eller en sykdom.

Kan noen andre hun er fortrolig med annet enn deg snakke med henne? Hvis det er vanskelig å snakke med henne, hva med en i familien, helsesøster, lege, en lærer eller en annen voksenperson hun kjenner godt. Situasjonen blir jo verre for dere når dere ikke kan kommunisere om det. Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke noen gode råd å komme med, men jeg synes det er hårreisende at dere ikke fikk time på sykehuset! Hadde de tenkt å vente til hun er 20 med å utrede henne, eller?

Skrevet

Jeg med datter på 9 år:)

Der finnes en sensor til å bruke i trusen om natten. Den er mye mer sensitiv enn den alarmmatten. Men du må betale den selv. Den koster rundt 1 500, tror jeg. Vi har ikke prøvd den, så jeg vet lite om den.

Min datter har vel ikke venninner som vet helt, men foreldre der hun overnatter får vite. Jeg snakker med dem, slik at de vet at hun har noe hun ønsker å skjule litt.

Og grunnen til at vi skjuler dette litt, er nettopp det du sier; mobbing og rykter. Det er ikke nødvendig. Bruker en bleier, så blir jo ikke sengen våt. Selv om det av og til er litt lekkasjer. Den blir jo ikke sånn vår som den blir når en ikke har bleien på.

Jeg syns det med å legge en pakke på rommet er lurt. Da velger hun helt selv, og kan oppleve litt kontroll og mestring:)

Har du søkt om grunnstønad hos NAV? Det kan dere ha rett på, pga ekstra utgifter i forbindelse med dette.

http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpest%C3%B8nad/Grunnst%C3%B8nad

Skrevet

Vi har prøvd matte, men hun våkner ikke når det uler. Alle andre hjemme våknet, men hun sover like godt. Hehe :) Har også prøvd å få henne på do 2-3 ganger pr. natt. Da får jeg en kjempesint og furten unge som er kjempetrøtt. Veldig sjelden hun tisser på do også, på natten. Vil bare opp å sove videre. Og dagen etter husker hun ikke at hun har vært på do.

Helsesøster har prøvd å prate med henne, men hun nekter uansett. Blir like sint (med tårer i øynene, så blir vel heller lei seg) når hun prøver å prate med henne. Er ingen som kommer "gjennom" til henne, for hun kommer i forsvarsposisjon hver gang noen nevner problemet.

Og ja, jeg har fortalt henne at det ikke er hennes feil, osv.

Skrevet

Meg med 9-åringen igjen(maser fælt her jeg;)).

Det er helt typisk det med søvnen; de sover vanligvis MEGET tungt, disse barna. Det er en del av problemet.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gamle barna må være før de blir utredet for dette. Er derfor jeg la ut dette innlegget, for å høre med andre i samme situasjon. :) Jeg syns også at man burde få komme dit når barnet er så stort som mitt (før og). Det ser jo ut som om andre kommer inn også, så jeg får bare ringe å mase, hehe;)

Tusen takk for mange fine svar, det er helt supert :)

Jeg fikk snakket litt med henne om det, og hun sa at hun drømte at hun gikk på do, også tisset hun. Er dette også noe som er vanlig? Eller bare tilfeldig hos henne?

Så lurt å søke grunnstønad hos nav, for det blir jo mye ekstrautgifter med tanke på at jeg må vaske dyna og sengetøyet på 90% hver eneste dag. Må ha flere dyner, og madrassen må ofte skiftes ut osv.

Er det legen eller helsesøster som jeg burde henvende meg til nå? Har prøvd begge tidligere, men ingen som ville hjelpe noe særlig.

Skrevet

Hei. Det med at hun drømmer at hun går på do, det husker jeg faktisk at jeg og gjorde da jeg var ca 8 år eller noe (skjedde en skjelden gang i ny og ne) og da var det fordi jeg drømte jeg gikk inn på do, så dette er nok vanlig. Jeg tror nok hun har en "liten blære" og tisser ofte? Og når hun da sover tungt om natta så klarer hun ikke å våkne slik at hun får gått på do. Det vet du sikkert selv og, var vel mest det at hun drømmer hun går på do jeg tenkte jeg skulle nevne:)

Skrevet

Jeg vet om mange som har fått et nytt liv etter behandling hos kiropraktor. Jeg synes også dere skal sjekke bs.

Skrevet

Det er ikke uvanlig det med tung søvn og å drømme at en går på do.

Du sier til enten helsesøster eller legen at du SKAL ha henvisning til barneavdelingen(poliklinisk) på sykehuset. Det er ikke lenger noe hvis-om-atte. Du SKAL ha den. Dette skal legen gjøre for dere, og dere skulle hatt det for mange år siden.

Enurese blir regnet som en diagnose om barnet er fylt 5 år, og har minimum 3 våte netter i måneden. Forstår du? Vi har hatt blå resept på slikt siden hun var 5 år.

Jeg fikk nettopp innvilget sats 1 i grunnstønad pga dette, og jenta bruker bleier her.

Men jeg kjenner godt igjen det med vask og mange dyner, madrasser osv. Det ER et slit. En blir frustrert, men kan ikke kjefte. Det er jo ikke barnets feil. En blir bare så sliten av netter med sengeskift, morgener med sengeskift, og våte klær, sengeklær, lukten av urin.... Ja, hele pakka. Det er så slitsomt.

Skrevet

Du sier hun drømmer at hun må tisse eller om vann. Det er veldig bra utgangspunkt for å snu tendensen til å tisse i sengen om natten. Fortell henne at hvis hun tenker hun skal stå opp når hun får vanndrømmer vil hun etterhvert klare å stå opp om natten.

Hun bør drikkerasjoneres, ikke bare drikkestopp et par timer før hun legger seg, men begrense drikken før det, f.eks etter middagen.

Du får kjøpt tisselaken i metervare på Hanssen og Dysvik.

Stå på for å få utredning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...