Gå til innhold

Cøliaki Og Astma........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har vært ett langt og tungt halvår.

Fikk positive blodprøver på cøliaki i sommer, biopsi i september bekreftet dette. Går veldig bra med glutenfri diett, kommet godt inn i det nå etter 2 mnd. Barnehagen er veldig flink å gi han det han tåler.

Men bare 1 uke etter vi startet glutenfritt ble han forkjøla, ny runde med sykdom. Fikk stygg hoste som varte 3 uker før jeg tok han til legen, Bronkitt sa han. 4 uker senere har hosten blitt verre, ny time hos lege, nå Verre bronkitt og masse pipelyder i lungene. Røntgen av lunger, så gjennomlysning som ga klart svar. Gutten min har astma!

Nå må vi bare vente frem til Tirsdag, da skal vi på lege kontoret og begynne medisinering. Jeg skal få opplæring.

Noen her med erfaring på å gi barn på 3 - 4 år astma medisin??

Er det flere typer medisin?

Er det noen type stønad man kan få?

Tar det lang tid fra medisinering starter til barnet blir bedre?

Vi får allerede grunnstønad pga Cøliakien hans.

Ble litt langt dette, men håper noen orker å svare meg litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har erfaring med å gi barn astma medisin. Går utifra at du får flutide forebyggende og ventoline som "anfallsmedisin".Når han er 3-4 år må han nok ha babyhaler eller noe annet hjelpemiddel for å medisinen i seg, men dette er noe som har gått veldig greit hos oss.

Min gutt får også singular tabletter som er forebyggende.

Nå vet jo ikke jeg om ditt barn skal ha de samme medisinene. Min sønn er kun tungpustet når han er forkjølet, og med forebyggende medisin merker jeg ingenting til astmaen hans.

Om det er noen stønader du kan få aner jeg ikke. Jeg bør kanskje søke grunnstønad, for det får ikke vi.

Hos min sønn tar det ca 1 døgn før forebyggende medisin virker om han ikke har tatt på en stund. anfallsmedisin virker i løpet av sekunder/minutter.

Vi har også pariapparat hjemme som han får medisin i i dårlige perioder. Dette tok det ca 1 mnd fra vi/legen søkte på å få til vi fikk. Grunnen til at vi søkte på å få det var at vi var nede på legevakten hver kveld/natt og flere ganger i løpet av natten i dårlige perioder før vi fikk det.

Skrevet

http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpest%C3%B8nad/Grunnst%C3%B8nad

Her er forresten en link til navs sider, så kan du jo regne ut om du har krav på noe mer stønad.

Fant ut av vi har så lite utgifter med min sønn at vi nok ikke får noe stønad uansett.

Kan jo hende det blir mer utgifter etter han blir 12 år og må betale egenandel, men foreløpig har vi jo så og si ingen ekstra utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...