Gå til innhold

Dere med celleforandringer i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen? har fått påvist høy grad og synes ikke det er noe gøy, må ta nye celleprøver hver 3.måned. Har hatt tre småblødninger som gyn. har sagt mulig kan komme av dette...

Hvordan har dere det gått med prøvene deres underveis, har de blitt bedre eller verre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde celleforandring etter førstemann, fikk fjernet en syste og etter det har prøvene vært fine. Fikk ingen grad opplyst, bare at jeg måtte ta nye prøver.

Skrevet

Har du tatt celleprøve under svangerskapet? Jeg fikk brev i posten om at jeg burde ta celleprøve pga er fire år siden sist...tok dette opp med legen min, men han sa jeg burde vente med å ta prøven til etter graviditeten. Pga prøven kunne være missvisende under graviditeten...den kunne vise celleforandringer selv om det ikke skulle være det sa han...

Skrevet

ja det kan visstnok gi et misvisende resultat når man er gravid, og på sykehuset tar de ikke prøver når man er gravid, men gynekologen min tok likevel for det var ett år siden sist. Jordmoren min sa også at det var dumt å gjøre det, men nå er den prøva tatt og resultatet negatvit så da klarer jeg ikke tenke på det. har også hatt en del blødninger i dette svangerskapet og tenker at dette kan ha med disse celleforandringene å gjøre...Blir uendelig lenge å vente å prøvesvarene hver gang.. men får krysse fingre for at det går fint:)

Skrevet

Hei!

Tenkte bare sende deg et lite trøstens ord. Jeg hadde store celleforandringer med førstemann (2008) og var stadig inne til nye celleprøver, og var ganske ute av meg. Ikke noe moro i det hele tatt. Men så 3 mnd etter gutten vår var født skulle jeg inn til ny celleprøve, og da var den HELT FIN! Ingen tegn til forandringer. Fikk beskjed om å ta prøve innen et år, men nå er jeg gravid med nestemann, og i følge min nye gynekolog så er det kommet nye retningslinjer for gravide. Vi skal ikke ta celleprøve i svangerskapet pga så stor sannsynlighet for misvisende resultater. De skal tas evt før planlagt graviditet, eller ved 6 ukers kontrollen av deg etter at du har født sa hun til meg. Hun sa samtidig at denne formen for irregulære celler (ikke kreftceller, men KAN bli kreftceller) vokser oftest så sakte, at om man MÅ utsette celleprøven 1 år så er det ikke dermed sagt at man går rundt som en tikkende bombe. Det KAN ta flere år innen cellene blir så forandret at de blir kreftceller. Det er jo derfor vi skal ta celleprøver hvert 3.år. Hadde det vært kjempefarlig burde vi jo tatt hvert år eller hva? Jeg bare gjengir hva gynekologen fortalte meg, håper hun er oppdatert, men på meg virket det sånn. Vil jo ikke sitte her og si at "det er ikke så farlig med den celleprøven," men jeg har i allefall erfart selv at forandringer som var relativt store gikk tilbake helt av seg selv. Og jeg skal ikke ta celleprøve i dette svangerskapet. Slipper jeg masse unødige bekymringer også! Lykke til jenter! Og husk celleprøver hvert 3.år når du ikke er gravid :-)

Skrevet

Tusen takk for trøstende ord, det hjalp faktisk å lese dette: ) Angrer veldig på at jeg tok denne prøven nå, unødvendig mye bekymring. Min gynekolog er tydeligvis ikke helt oppdatert... Får ta nye prøver hver tredje måned og håpe at det blir bedre etter fødsel.

Det er jo nok annet å bekymre seg for i et svangerskap jenter:)

Skrevet

Hei!!!

Så rart at du spør om akk dette akk nå... Jeg har vært inne til operasjon i dag. Er 13+2 og har vært frem og tilbake om det skal gjennomføres eller ikke. Jeg ble nemlig gravid mellom biopsi og planlagt operasjon (conisering). Fikk så kontra beskjed om at det ikke skulle opereres, men at jeg skulle på kontroll hver 8 uke.

Ny beskjed etter den første kontrollen var at det måtte opereres, fordi celledelingen var helt ukontrollert og ved neste endring ble det livmorhalskreft.

Jeg har derfor vært inne og laser-operert i dag, slik at vi skal inn og fjerne deler av livmorhalsen 4-5 mnd etter fødsel..

Er så lettet og alt er fin fint!! men det har ikke vært så morro....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...