Gå til innhold

Mulatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det rasistisk å si at noen er mulatter? er det like stygt nå som neger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er mulatt og foretrekker å bli kalt mulatt, om noen absolutt skal kalle meg noe. Jeg er ikke sort - ikke neger. jeg er lysebrun ;)

mitt forhold til min karibiske far som jeg aldri har kjent er vel at han er eselet og mamma var hesten, så å bli kalt neger og satt i bås med min sorte far setter jeg IKKE pris på!

Skrevet

Nei det synes jeg ikke at det er

Skrevet

Nei,det syns jeg ikke .

Skrevet

Nei, mulatt har ikke den tilknytningen til slaveriet slik neger har.

En kan kalle en svart for svart, men ikke svarting.

Jeg har ei som er svart i min familie(Karibien og Afrika), og så har jeg ei svigerinne fra søramerika som er brun. Hun er ikke mulatt, men egentlig av italiensk herkomst;) Jeg er bare litt misunnelig på brunfargen;)

Skrevet

ikke alle med mørkere hudfarge enn hvit er svarte. ikke alle svarte er fra afrika. ikke alle lysebrune er fra søramerika, ikke alle lysebrune er adopterte ;)

Kall meg GJERNE mulatt, det er det jeg er. dritt lei av at folk går ut ifra at jeg er utlending. aldri vært lenger ut enn london, aldri snakket med faren min, som er svart, men amerikaner med besteforeldre fra afrika..

Skrevet

Mulatt betyr jo bare 'blanding' kan ikke se at det skal være negativt?

Mange forbinder det med muldyr og mulesel, men de heter bare det fordi de er blanding av hest og esel.

Skrevet

men det er nettopp det som gjør den negative konnotasjonen.

(Den hvite )fullblodshesten hadde seg med det (svarte)lurvete, mindre verdifulle eselet og fikk mul(dyr)att.

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke tenkt over at det kan være noe galt i det noen gang.

For meg betyr enkelt og greit en mulatt en som er halvt hvit og halvt mørk.

De aller fleste av dem er også utrolig pene etter min mening. Mulatt- barna er verdens peneste barn synes jeg :-)

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å påpeke at folk ser annerledes ut, lurer jeg? Hører folk sier for eksempel "han negeren på bensinstasjonen" og så mener de liksom ikke noe rasistisk med det. Men hva skulle de sagt om det var en av de utallige hvite på bensinstasjonen de skulle beskrive?

"Broren min har fått seg Thai-dame." Hvorfor ikke bare "broren min har omsider fått seg dame." Rasismen ligger ikke begrepet, rasismen ligger i behovet for å fortelle at akkurat disse menneskene ikke er helt som oss.

Det er ikke bare brune folk det gjelder, hører det samme om homser og overvektige også. "Hun feite som går natt på sykehjemmet". Jeg synes det er respektløst.

Skrevet

Når man selv eller den man snakker med ikke vet navnet på den man snakker om er det vanlig å beskrive vedkommende med de særtrekkene som er mest "avvikende" fra det vanlig. Det gjør det enklest å skjønne hvem man snakker om. Da sier man ofte ting som "han rødhårete", "han pene", "han albinoen", "han med arret" osv. "Han negeren" blir ofte brukt på samme måte uten at man mener noe neggativt med det. Likevel bør man være forsiktig med å si slike ting. Folk kan bli stødt selv om det ikke var sån ment. Andre ting man bør være forsiktig med å si er for eksempel "han tykke" eller "han dvergen".

Når det gjelder å si " Broren min har fått seg Thai-dame" forteller det mer av historien enn bare "broren min har fått seg dame". Å si at "han omsider har fått seg dame må vel være det værste". Da hentyder du jo at det er noe galt med ham som gjør at han ikke hr greid det før, noe han etter din mening burde ha gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...