_Løvemamma_ Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Er det veldig vanlig? Jeg er i uke 37, og har ikke blitt undersøkt nedentil på noe tidspunkt. Ikke at det har vært noen grunn til det heller, men har inntrykk av at de fleste gravide til stadighet blir undersøkt?
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 som legen min sa så var det en rutine første gangen man var hos legen og sjekke der,blodtrykket og blodprøver osv.. var bare den ene gangen en måtte ta gyn.unndersøkelse sa han
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Det er vel bare tidlig i svangerskapet di sjekker, for å kjenne at du ikke er gravid utenfor livmora:)
mamman til to gutter Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 I de "nye" retningslinjene, så er det ikke nødvendig å ha GU i det hele tatt, verken på første undersøkelse eller senere. Jeg gikk aldri på overtid sist, men mulig det er vanlig å ha det da for at man skal vite hvordan man ligger an i forhold til hvor moden man er, evt åpning osv.
twoboys & a girl Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Dette er tredje gangen å har ikke hatt gu noen av gangene.
Lavendel*06*10* Skrevet 19. november 2009 #6 Skrevet 19. november 2009 Hadde ikke gu med nr 1 , ikke denne gangen heller. Hvorfor skulle det være nødvendig egentlig? Hehe
Tabitha Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 På programmet "Jordmødrene" var det iallfall sånn at de stappet hånda inn like før fødsel, for å sjekke åpningen. Men da blir det egentlig som en del av fødselen, og ikke en egen GU. Man må vel forvente GU på etterkontrollen hos legen etter fødselen, iallfall dersom det har vært revner o.l.?
Annci<3 Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 På første kontroll hadde jeg gynekologisk undersøkelse. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, han sjekket puppene også, så han liker vel å være grundig. Flink lege er han hvertfall! Jeg hadde aldri blitt undersøkt nedentil før så det var bra å få det gjort. Hadde han visst det på forhånd hadde jeg forstått hvis det hadde vært nødvendig. Ellers tror jeg leger som gjør dette gjør det for å være sikker på at alt er tipp topp med mor.
Tabitha Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 "han sjekket puppene også, så han liker vel å være grundig." Hehe, høres nesten litt mistenkelig ut. Hvorfor skulle han gjøre det? Vet at bønder kjenner på jurene til sauene, men dette her var litt rart kanskje.
HeidiL Skrevet 20. november 2009 #10 Skrevet 20. november 2009 jeg var hos gynekologen min til første kontroll og har etter det vært hos jordmor... han tok innvendig ul på første kontroll i uke 8, men etter det har jeg ikke hatt noen GU.. vet ikke hva som er vanlig hos fastlege, men jeg liker spesialister - er derfor jeg går til gyn og jordmor ) (pluss at fastlegen min er gammel og ikke egentlig følger opp gravide - da jeg ringte og sa at jeg var gravid så spurte de med en gang om jeg skulle ha henvisning til gynekologen min...)
camilla gutt 06+gutt10 FØDT:) Skrevet 20. november 2009 #11 Skrevet 20. november 2009 Hvis du ser på helsekortet ditt er det en rubrikk for cor/pulm/mamma. Dette er for at legen rutinemessig skal sjekke alle på 1. svangerskapskontrollen med å lytte på hjerte, lunger og undersøke brystene. Brystene undersøkes mht kuler/tumores. Ikke noe rart i det hele tatt, læres opp på medisinstudiet å gjøre dette. Men, det er sikkert en del allmenleger som etter hver slurver med dette.. Håper det var oppklarende, og at du ikke tror legen gjorde det med andre hensikter! Hilsen
Annci<3 Skrevet 20. november 2009 #12 Skrevet 20. november 2009 Godt å høre at ikke alle tror legen er pervers bare fordi noen undersøker annet enn bare magen!
Tabitha Skrevet 20. november 2009 #13 Skrevet 20. november 2009 Okei. Men å undersøke seg for brystkreft forventes man vel å gjøre selv...
Annci<3 Skrevet 20. november 2009 #14 Skrevet 20. november 2009 ikke alle som gjør det.. mye man burde vært flinkere med å passe på selv.. hvorfor lage oppstyr for at legen er grundig liksom..
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 21. november 2009 #15 Skrevet 21. november 2009 Det er helt normalt at en gynekologisk undersøkelse etterfølges av brystkontroll. De to tingene hører mer sammen enn vi tror. Dessuten er det fundementalt at kreft oppdages tidlig for å kunne kurere. Til dere som ikke har født enda, etter en fødsel har nivået for flauhet sunket betraktelig. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå