Gå til innhold

En ting jeg aldri har skjønt ved navnvalg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de som utelukkende velger et navn pga dets betydning. Jeg mener man forklarer jo ikke jeg heter et spesielt navn fordi det betyr 'solskinn', 'karma' eller 'Gudinne'. Altså, det hjelper lite å hete 'Solskinn' om man er fordervelsen selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja d der forstår ikke jeg heler meg på!

Foreldrene til x`en min, faren til ungene, an værtfall ikke ha tenkt på betydningen av navnet hans. For det er et gammelt økenavn på skjeløyd!

Skrevet

Er det seriøst noen som velger navn etter kun det? I så fall er det ganske sært........Kjenner ingen som har gjort det forresten. ;o)

Skrevet

Ja,visste du ikke det? Jeg kjenner heller ingen. Men,har hørt det flere ganger. '" Hun heter Teigen, etter en hebraisk Fruktbarhetsgudinne" Uuuuuuukay !!

Skrevet

Vi har valgt vekk navn pga betydning. Det handler jo litt om navnets historie, og hva en forbinder med navnet...

Skrevet

Vi valgte Iris kun fordi det betyr Regnbue.... Fordi vi begge synes regnbuen er så fin..

HAHA, nei, såklart ikke! =P

Skrevet

Jeg syns det er desto like rart å velge bort navn bare pga assosiasjoner! F.eks her i gården nekta gubben navn som Daniel, Tobias og Jonatan, kun fordi han forbinder dem med sanger og eventyr... Og det er jo de fiiineste guttenavna som er!!!!

Skrevet

Det synes jeg forsåvidt er fair. Å ha negative assosiasjoner til et navn. Eller at man forbinder det med noe annet slik at det ville vært upassende på sitt eget barn. Jeg mener,om man kun tar navnet for pga betydningen synes jeg det er spesssielt. Nå vet jeg ikke hva det betyr,men Lydia klinger feks. ikke godt i mine ører, da er det samme pokker om det betyr lys og fager. Og hva slags betydning har det egentlig? Om Lars betyr harmløs og grom, når han sitter bura inne på Ila landsfengsel.

Skrevet

Nei, det kan jeg være enige i. Jeg for min del forstår meg heller ikke på de som velger navn til barna der navne absolutt må passe sammen, velger bort navn de liker fordi det ikke passet til de andre barna sine navn, og på død og liv skal ha like mange navn til alle sammen også (f.eks nr 1 og 2 har dobbelt navn, då må liksom nr 3 også ha enda de ikke finenr noe de liker...eh, hvorfor må nr 3 også ha?).

Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller Alva. Sånne innlegg som "hvilket navn passer til storesøster som heter Anna? Navnet MÅ begynne på A og slutte på A liksom"....hehe.....hvorfor er det viktig?

Skrevet

om man hadde valgt Teigen, etter en hebraisk Fruktbarhetsgudinne, så hadde jeg tenkt at de hadde alvålig lyst på alt for mange barnebarn

Skrevet

Jeg syntes det er kjempe viktig at barnas navn passer godt sammen. Nydelig og perfekt! Men jeg hadde aldri valgt ett navn bare fordi det betyr noe spesielt eller fordi en eller annen mener vi bør oppkalle etter noen. Oppkaller vi er det fordi navnet er fint og det er en person som man kan se opp til. Navnene på mine barn er fine hver for seg og sammen og jeg er stolt over de gode valgene våre.

Skrevet

Bra vi er ulike da :-)

Her har eldstemann et navn som er ganske typisk svensk. Mellomste har to navn, et typisk engelsk og et typisk nord-norsk. Minstegutten har et urnorsk navn og kun ett, alle guttene sine fornavn er vanlige. Vesla sitt fornavn er ganske uvanlig (men ikke slik at man reagerer på det heller) og hun har et mellomnavn av spansk opprinnelse. Skikkelig sammensurium av navn, og jeg er fornøyd med alle sammen selvom de kanskje ikke er helt i samme stil ;-)

Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe at de har samme fornavn. Og synes navnene bør passe sammen. I hvert fall noenlunde. Eks. Tone og Ariel. Ikke heeelt i samme sjanger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...