Gå til innhold

Jeg har fått lungebetennelse:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha hatt vondt når jeg puster i den høyre lungen et par dager, dro jeg til legen idag. Der fikk jeg påvist lungebetennelse, med beskjed om at hvis jeg ble verre så måtte jeg legges inn på sykehus:( Flere som har hatt lungebetennelse? Hvor fort ble dere friske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkar deg!

Er sikkert ikke noe kjekt å ha lungebetennelse..

Har ikke hatt det selv så jeg aner ikke hvor fort man blir frisk. Bestemoren min brukte flere uker på å bli frisk når hun hadde det, men så er hun gammel da..

Skrevet

Hvor høy CRP hadde du? Bakteriell eller virus? Hva slags behandling får du?

Har selv had en kraftig lungebetennelse for et par år sia, hadde da CRP på rundt 300, høy feber og svært redusert allmenntilstand, de ville legge meg inn, men jeg nektet pga barna og at mannen var bort epå jobb da. Fikk min mor til å komme å hjelpe meg heller.

Ble behandlet med penicillin i 10dager, allerede etter 2 døgn på penicillin var jeg betydelig bedre, men var redusert i en ukes tid etter dette før jeg var meg selv igjen.

Var noe av det vondeste jeg har opplevd, kjentes ut som jeg hadde fått et slag eller spark i brystet, var vanskelig å puste skikkelig.

Drikk nok, hvil mest mulig, skaff hjelp om du ikke har det i hjemmet.

Skrevet

Hadde ikke så høy CRP, den var på ca 50. Både jeg og dattern min var skikkelige dårlige med (svine)influensa forrige uke, men siden jeg ble relativt frisk i helgen så har jeg jobbet denne uken. Men følte på tirsdag at det var kjempevondt når jeg hostet og dette utviklet seg igår til å gjøre konstant vondt også når jeg puster vanlig. Føler meg ikke syk ellers, er bare vondt i den høyre lungen når jeg puster, så jeg klarer ikke å trekke pusten dypt inn.

Jeg fikk også pencilin for 10 døgn og i tillegg fikk jeg Bronkyl. Er sykemeldt frem til mandag, men skulle se an formen.

Skrevet

Pass på hvis du får svineinfluensa i tillegg. Ingen bra kombinasjon, og ikke nøl med å oppsøke lege da.

Skrevet

Jeg fikk Ventoline, grunnen til at jeg hadde høy CRP var at min lungebetennelse skyltes pneumokokker.

Ved lungebetennelse som skyldes virus sykdom så er det normalt med lavere CRP.

Vær oppmerksom på svimmelhet, kvalme, om du kjenner nummenhet. Det er skjeldent hos unge og friske mennesker, men nå er ikke denne H1N1 noe å spøke med heller.

Et tips for å få opp slim (hvis du er plaget med det) er å puste mot noe som har motstand, ikke så du presser deg for mye vel og merke. Feks blå litt lett i en ballong siden PEP-fløyte ikke er noe man har i vanlige hjem ( en lydløsføyte de bruker som behandling for å få opp slim).

Skrevet

Takk for gode råd jenter. Føler meg ikke syk ellers, så er ikke redd for at jeg har noen andre sykdommer i tillegg. Er sikker på at vi hadde svineinfluensa her forrige uke siden vi var såpass dårlige da og hadde uten at vi visste det vært i kontakt med folk som har fått det påvist at de hadde svineinfluensa.

Skrevet

Ok, da har du sikkert hatt det. Det går sikkert bra. Men han jeg kjenner som fikk begge deler lå noen uker i koma. Har heldigvis våknet men har store infeksjoner i lungene. Siden begge deler rammer lungene er den kombinasjonen dårlig.

Skrevet

ble du frisk først, og vil tilbakefall med lungebetennelse, eller var du aldri helt frisk?

Jeg spør fordi jeg er ikke helt frisk fra SI selv.

Skrevet

Jeg hostet hele tiden, men vil si at bortsett fra det så var jeg frisk imellom. Men var frisk i underkant av en uke før jeg nå ble syk igjen. Legen var nøye på at jeg skulle ringe hvis jeg ble verre, så føler meg trygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...