Gå til innhold

Rettskrivingsfeil = tabu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være greit å kommentere hva andre gjør mht til f,eks.

- røyking

- drikking

- pledd over vognåpningen

- vaksinering

- forovervendte bilseter

- manglende langtidsamming

- hvorvidt folk melder fra/ikke melder fra til barnevernet eller NAV om ditt og datt osv

men IKKE om dårlig norsk/rettskriving?

Hvorfor i all verden er rettskriving et skikkelig tabuområde? Jeg synes det er helt OK å kommentere stygge skrivefeil (som ikke skyldes rask tasting, men inngrodde feil som f.eks. orddeling, og/å og ord av typen "legimitasjon") i innlegg som omhandler uhøytidelige tulleting. Brukerne på dette forumet er tross alt foreldre som skal hjelpe ungene sine med lekser.

Når det er snakk om alvorlige innlegg, blir det litt feil å rette skrivefeil, det er jeg enig i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gidder ikke å bry meg ikke om egne feil eller andres. Vet jeg skriver mye feil, men gidder ikke å sitte og bruke tid på å lese igjenom flere ganger før jeg trykker lagre.

Skrevet

Ja, det er egentlig ganske utrolig hvor mange her som slenger dritt for den minste lille ting. Som kritiserer de som gjør andre valg enn de selv gjør. Men dersom noen kommenterer skrivefeil, så skal alle forsvare vedkommende, for vedkommende KAN jo ha dysleksi!

Det utrolig mange som skriver dårlig norsk. Mange ganger blir jeg sjokkert over tilsynelatende oppegående og skolerte mennesker som klarer å skriver "dursj" i stedet for "dusj" e.l. Jeg påpeker det sjelden dersom det egentlig ikke er så farlig, men dersom det er noe som skal på trykk så er jeg nådeløs. F.eks. har jeg lest korrektur på vitenskapelige artikler. Da venner man seg til å kritisere andres språk uten blygsel, selv om det er sjefen eller en professor som har skrevet det.

Og hvordan skal det gå med språket vårt dersom ingen tør å si i fra?

MEN jeg kommenterer ikke andres skrivefeil her på DIB. Eventuelt bare dersom det er vanskelig å forstå meningen. Synes det er ufint å kommentere skrivefeil dersom det er et alvorlig ment innlegg hvor man er ute etter råd eller oppmuntring.

Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe at man starter en tråd om skrivefeil her inne, men jeg synes det er irriterende når folk går inn på en tråd som handler om noe helt annet å kommenterer skrivefeilen uten å gidde å svare på selve innlegget! Men det gjør ikke noe dersom vedkommende svarer på innlegget og legger til et PS: du vet vel at det skrives sånn og sånn?

Jeg opplevde en gang at 10 av 15 svar jeg fikk på et ganske alvorlig innlegg jeg skrev her inne var KUN kommentar om en skrivefeil i innlegget. De gadd ikke svare på det jeg skrev, var rett og slett bare ute etter å arrestere meg pga feilen! Dette var på toppen av det hele en slurvefeil som jeg påpekte flere ganger i innlegget etterpå!!! Dette er rett og slett slemt når jeg ville ha svar på et alvorlig problem!! Må si jeg fikk en enda dårligere dag enn det jeg hadde i utgangspunktet etter disse svarene :-(

Skrevet

Må bare få ut litt irritasjon angående en feil som har irritert meg lenge. Det er når folk sier "indegrienser". I dag har jeg hørt to personer si det. Ikke nok med det; de er begge kjente personer som jobber i tv. Først var det hun Signe (eller noe sånt) i "God morgen Norge" og så Harald Eia som var gjesteprogramleder i "Radioresepsjonen". Argh!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...