Gå til innhold

skal dere ta vaksinen i uke 12 ?


*månestråle*

Anbefalte innlegg

svineinfluensavaksinen altså... Jeg har planer om å ta den i uke 12, og håper det er et riktig valg.. men det er kjedelig å måtte ta dette valget synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke vil ta den. Jeg ser ikke logikken i at det ikke er trygt å ta den i 1 tri. og at de da er helt sikre på at det er ufarlig etter uke 12.

 

Men alle må vel nesten bare gjøre seg opp en mening ift seg selv og det spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ska få min på tisdag, är då i vecka 14. Har egentligen väntat i flera veckor, men framför allt att jag skulle komma mig in i andra trimestern.

 

Min mening innan jag var gravid var att inte ta den, men kommer nu välja att göra det då min doktor råder mig till det och för att jag nu tror det är rätta valet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta den. Er 12 uker til mandag, men kommer nok til å vente ennå et par uker tror jeg. Jeg har også en liten gutt fra før, og jeg synes jeg har en større forpliktelse overfor han til å ikke ta noen sjanser. Tror ikke dette er så "big deal" som mange skal ha det til. Men alle får gjøre som de selv vil. Vi vil jo alle bare det beste for oss selv og babyen uansett hva vi bestemmer oss for:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeusikker, og er enig at det er trist å måtte ta dette valget.. Feil kan det bli uansett, men som brura har jeg også en gutt fra før, og tenker at å ta sjangsen på at han kan miste både mamma og lillebror/søster, enn at vaksinen ikke er helt trygg..det tror jeg ikke jeg tør..mest sannsynlig er vaksinen tryggere enn selve influensaen kan det se ut til..med tanke på død iallefall..VANSKELIG ja..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ta den... når til og med de som lager vaksiner nekter og vaksinere seg selv og familie da sier det mer en nok for min del.. jeg skal ikke ta den sjanse.. men alle må jo gjøre det som føles best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenktå ta den. Før jeg ble gravid og hadde lest om vaksinen ville jeg ikke ta den. Etter å ha lest litt og snakket med legen og andre tror jeg det er større risiko å bli syk enn å ta vaksinen.

 

Men det er jo mitt valg. Respekterer at andre tar valget om å ikke ta den. Håper det viser seg at det ikke var en stor feil av noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang de to jentene som aborterte så spurte jeg legen min om de. Han sa det var liten sjanse for at det var vaksinen som førte til abortene og at mest sannsynlig hadde disse fostrene vært død noen dager i forveien... Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal tro på, og har vært veldig usikker og redd for å ta vaksinen. Men hvis man ser på hvor mange gravide som har tatt vaksinen uten at noe har skjedd, så ser det ut til at det er rimelig trygt. Forstår godt alle som er skeptisk og det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Jeg kommer til å ta den neste uke da er jeg 13 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det jeg også, og syntes det er litt skummelt. Samtidig mener de det sannsynligvis ikke er pga vaksinen. 2 er jo ikke mange iforhold til hvor mange som har blitt vaksinert, så dette kan jo være helt tilfeldig. Men håper virkelig det granskes ordentlig uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den kommer jeg ikke å ta så tidlig. Jeg starter på uke 13 i morgen, og syns at det er litt tidlig å gjøre noe jeg ikke er 100% sikker på. Men så er jeg førstegangs, og har skjønt at vi førstegangs ofte er litt mer noiafylte.

 

Det er ingen som kan med 100% sikkerhet si at babyen ikke blir steril eller vil at det vil skje noenting om flere år grunnet vaksinen. Absolutt ingen, og jeg har spurt de fleste som kan svare på det.Jeg kan regne med at barnet sikkert vil få noen sykdommer osv, men da vet jeg med sikkerthet at det ikke skyldes vaksinen. Jeg VET jo at ingen har reagert på den enda, men.. Ja, noia. :)

 

Kjenner en jordmor som selv er gravid i 2.trimester, og hu sa til meg at hu aldri i livet kommer til å ta denne vaksinen fordi den har blitt så lite forsket på.

 

Hadde ikke hatt noe problem med å ta den om jeg ikke var gravid da. :P

 

Men om jeg ombestemmer meg så vil jeg heller ta den i slutten av 2.trimester elns, for da veit jeg at fosteret er mer "baby" og kanskje tåler litt mer, jeg vet ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medisinsk forsker/student har jeg lest en del av forskingen paa dette og er ikke redd for aa ta vaksinen. Det er noen faa hoeyltte mennesker der ute, ofte med helt usaklige argumenter, som maner opp til panikk blandt folk.

Jeg er ekstremt vitenskaplig orientert (det er tross alt vitenskapen som har faatt oss hit vi er i dag, med levealder som ikke var tenkbart for bare noen hundre aar siden) og stoler paa at vitenskapen viser sannheten. Den vitenskaplige metode er den eneste metode som systematisk tester "cause and effect" og som kan gi oss svar paa hva som er riktig. Desverre er ikke vitenskapen perfekt heller, men det er tross alt det beste vi mennesker har aa stoette oss til.

Jeg er naturlig skeptisk, og har derfor satt meg noeye inn i dette, jeg stoler ikke blindt paa autoriteter. Alle har et valg til aa gjoere hva de vil og hva som er rett for de, men jeg oppfordrer folk til aa undersoeke folks argumenter, og ikke stole blindt paa hva de hoerer folk sier, leser i media osv. Og kanskje vaere spessielt kritisk til de som er motstandere og samtidig har oekonomiske interesser i dette (som for eksempel alternativ medisin bevegelsen).

 

Saa, JA! Jeghar faatt time til aa ta vaksinen neste uke, og er ikke redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra! Men ikke stol blindt paa meg heller... Navnet mitt er jo Tullball... Haha, neida.

 

Men jeg oppfordrer deg til aa sjekke selv og finne ut hva som er riktig for deg. Mange gode artikler paa

 

http://www.newscientist.com/special/swine-flu

 

Hvis du vil gaa enda dypere i forskningen saa sjekk

 

pubmed.gov.au

 

og soek paa swineflu (eller hva som helst du lurer paa). Dette er en av verdens stoerste databaser over vitenskaplig litteratur. (Veldig teknisk da men...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb med mye reising og etter 2 mnd hjemmekontor så må jeg tilbake på reise. Jeg skal ta den til uka, er nå 12+2. Har lest mye om det og de to som var gravide så har de ikke påvist at fosteret døde pga vaksine. Det er mange andre gravide som har tatt den, hvor det går bra. Men ønsker nok tester etter at den er tatt hvis det er mulig for å se om det er noen endringer. Gleder meg ikke, men har heller ikke lyst til å være usosial lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://organichealthadviser.com/archives/shocking-h1n1-swine-flu-vaccine-miscarriage-stores-from-pregnant-women-tell-your-doctors-that-vaccines-and-pregnancy-do-not-mix

 

Jeg leste dette for en drøy uke siden, men lot meg igrunn ikke affisere.

Nå som det også har skjedd her til lands har jeg snudd på hælen, og skal ikke ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal vaksinere meg. Begynner på den 12. uka på lørdag og har vært sykmeldt i tre uker fra arbeidsplassen min (skole) pga mye sykdom ved skolen. Holder på å gå på veggen og er bare nødt til å komme meg på jobb igjen. Det jeg synes er så dumt med vaksineringen av gravide er at det ikke finnes noen statistikk på hvor mange gravide som har vaksinert seg i Norge. Først ved å sammenligne dette tallet med antall gravide som spontanaborterer som (kanskje) følge av vaksineringen kan en gjøre seg opp en mening om evt. risiko. Jeg mener det burde være en smal sak å registrere dette tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumtobe09&10:

 

Jeg sjekket artikklen, og det henvises ikke til noen kilder (hvor tar de tallene fra?) men masse forum-innlegg. Jeg vil ikke akkurat si at dette virker spessielt troverdig.

 

Det at det har skjedd i Norge: Dagbladet.no skriver en artikkel om dete i dag:

 

http://www.dagbladet.no/2009/11/20/nyheter/helse/influensa/9137500/

 

Som du ser maa hver minste avvik fra "normal" (frisk uten noe endring i livssituasjon antar jeg som normalt) meldes inn, men statistisk sett (og saalangt medisinsk sett) saa er har dette trolig ingen sammenheng. SA skjer hele tiden desverre, og det at 4 SA'er har skjedd er trolig et ganske lavt tall (men som en annen skriver her saa maa vi vite hvor mange gravide som har tatt vaksinen; hvis det var 4 som har tatt den og 4 som har hatt SA saa er det selvfoelgelig grunn til bekymring...).

 

Det er mest sannsynlig farligere for baade deg selv og barnet om du skulle bli syk naar du er gravid enn aa ta vaksinen.

 

http://www.newscientist.com/article/dn17920-flu-in-pregnancy-leaves-a-mean-legacy.html

 

http://diseases-viruses.suite101.com/article.cfm/h1n1_swine_flu_in_pregnant_women

 

http://www.cdc.gov/h1n1flu/guidance/pregnant.htm

 

Saa det er jo noe aa tenke paa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT ENIG!!Skal heller ikke ta den. Kjenner en farmasøyt som sier at virke tiden for vaksinen er ikke umiddelbar og influensaen endrer seg så er egentlig for seint. Ingen som vet hvilke skader fosteret kan få etter fødsel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

I Usa..Danmark Nederland råder dem de gravide å ikke ta vaksinen i det hele tatt.

I noen land har de tatt ut 2 stoffer i denne vaksinen som er beregnet på de gravide..det ene er kvikksølv .

Tenk dere om.

Jeg skal ikke ta....vi vet ingen ting om bivirkninger av denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig j.27.

 

Det var akkurat det jeg trengte siden jeg har tatt vaksinen i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn her...jeg er skeptisk til vaksina og kommer nok ikke til å ta den. På en måte så føler jeg at uansett hva jeg velger så er det en risiko. Kanskje er det dumt å velge bort vaksina, men kanskje er det også dumt å ta vaksina. Jeg tror det beste er at man gjør det man mener er best for seg og barnet. Og ikke bekymre seg så mye...det går nok bra med oss alle uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo et forum der vi diskuterer dette.

Det er jo positivt at flest mulig kommer med fakta som de kjenner til.

Alle må ta et valg som er rett for en selv.

Det er ikke et lett valg å ta...med med mest mulig info kan det hjelpe folk til å komme til det rette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...