Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten på snart 5 mnd har nå spist maisgrøt i to uker. Har tenkt å gå over til ris-havre grøt. Lurer på om jeg kan starte på full posjon med en gang, eller om jeg bare bør gi smaksposjon et par dager først.....

Han er litt treg i magen og tenkte å prøve litt av Nestlés sviskedrikke. Hvor mye kan han få av dette på en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All ny mat bør nok introduseres som smaksprøver først og deretter gradvis øke mengden. Inkludert ny type grøt når han kun har prøvd mais fra før. Svisker bør vel også introduseres gradvis og ikke samtidig med at ny grøt introduseres. Du kan jo introdusere sviskedrikk, noen dager før du evt starter med ny grøt? Starte med noen få teskjeer?

Selv synes jeg sviskeproduktene til Nestlè er såpass utvannet at jeg koker og lager sviskepurè selv. Småen trenger både sviskepurè, maltekstrakt og olje i grøten sin for at magen skal fungere sånn noenlunde. Og noen matvarer blir han forstoppet av uansett.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er enig med Førstegangsmamma. Sviskemos og sviskesaft kjøpt i butikk er så full av kokt ris eller utvannet at effekten ikke er den helt store. Vi har alltid kokt sviskemos selv. Bare bruker 3-4 pakker svisker, dekker med vann og lar koke 10 minutter. Moser alt i blender med kokevannet (kan trenge å tilsette mer vann for sviskemos blir tykk). Dette er nok til lange tider for hjemmelaget sviskemos er så konsentrert at du trenger bare noen skjeer for å holde magen i gang.

Ellers trenger du ikke begynne med smaksporsjoner ved ny grøt, unntatt når du går over til grøt med gluten i. Det skal introduseres gradvis.

Skrevet

Vi har også brukt maisgrøt fram til nå. Har i en uke nå prøvd litt med ris/havre grøt. Han har ikke villet ha noe særlig av det før idag så har ikke gitt han full porsjon ennå. Idag tror jeg vi endelig klarte å få konsistensen på grøten slik prinsen vil ha den samtidig som jeg blandet inn litt sviskesaft så det smakte nok også litt bedre. Han har fått sviseksaft tidligere og smatter det i seg. Tror det var rundt en teskje sviskesaft i en porsjon grøt som var under halv porsjon.

Skrevet

Hmm.. Det var en enkel måte å lage sviskepurè på! Skal jammen prøve sjølv. Men korleis oppbevarer du det? Fryser du det? Eller er det nok å sette i kjøleskap?

Skrevet

Jeg lager mye om gangen så jeg slipper å lage så ofte. Jeg fordeler det i små plastbokser (kjøpt billig på Ikea) og fryser. Tint sviskemos oppbevares i kjøleskap, og den holder seg i flere dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...