Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #26 Skrevet 19. november 2009 Du med "litterere" priser; Du trenger norskkurs;) Det heter "litterære", dersom en tenker på litteratur;) Er vel som Prøysen; skriver på dialekt i litteratur. Da kan en skrive dialekt, og da er DEMS godtatt.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #27 Skrevet 19. november 2009 Dems blir litt som å skrive "hvordan bil har dere?" Når det heter hvilken bil. Dårlig norsk er det, både muntlig og skriftlig.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #28 Skrevet 19. november 2009 Ille å tenke på dere som mener "dems" er korrekt. Hvor var dere under skoleårene?
Gjest Skrevet 19. november 2009 #29 Skrevet 19. november 2009 Ha ha , og jeg har fått nobelprisen i litteratur flere ganger, og mener selvsagt at dems er heeeeelt korrekt
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #30 Skrevet 19. november 2009 Mye dårlige kunnskaper. Norge er et av de landene i Europa som har de dårligste skolebarna.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #31 Skrevet 19. november 2009 Jeg er ikke sikker på dette men tror det blir slik: Her er det "utvikklingen" som blir hovedleddet i objektet i settningen, mens dems/deres blir et eiendomspronomen. Jeg liker å se utviklingen min Jeg liker å se utviklingen din Jeg liker å se utviklingen hennes Jeg liker å se utviklingen hans (ikke hams) Jeg liker å se utviklingen vår Jeg liker å se utviklingen deres På bokmål er det ikke noe som heter "dems", ikke på nynorsk heller, men på mange dialekter finnes det ulike varianter av ordet. Skriver eller snakker man konsekvent dialekt kan man derfor bruke for eksempel: dems, deira, døms eller dem siss.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #32 Skrevet 19. november 2009 Utrolig at en norsklærer mener "dems" er et ord, det er dialekt! Spør norsk språkråd dersom du vil ha det bekreftet.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #33 Skrevet 19. november 2009 Det er veldig enkelt å bli både lærer, lege og president her på annonymforumet. Jeg tror ikke vi skal ta riktig alle "tittlene" for god fisk ;-)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #34 Skrevet 19. november 2009 Dette sier ordnett.no om dems: Norsk Riksmålsordbok om dems eller demses (pron.) Bøyningsformer: folk. , vulg. 1 deres (1): * naa har vi faat høiere ordrer til aa lete etter haarnaaler i sengene dems, sa hun (tjenestepiken Gunda) (Kjær V 207) * det er doen dems (Hams. Landstr. II (1927) 128) * jf. også (Erbe Skizzer 77) 2 Deres (2): * vent litt da, tosken! ropte konstablen efter mig. De gaar jo fra Demses hat (Hams. Sult 78)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #35 Skrevet 19. november 2009 Du kan godt si "dems" på en dialekt, men det er ikke riktig i skriftlig norsk. Ordet "dems" finner du neppe i noen norsk ordbok.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #36 Skrevet 19. november 2009 Jeg ville sagt dems, men skrevet deres.... På dette har jeg ingen problemer med hva som er riktig å skrive.. Men jeg kommer fra Grenland og der bruker mange spørreordet "hvem" feil, og det visste jeg faktisk ikke var galt før noen her inne arresterte meg for det! Jeg sier "hvem butikk handlet du i?". f. eks, og "hvem bil skal vi ta?" Har jo alltid sagt det slik, så da var det helt naturlig.. ja ja man lærer så lenge man lever!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #37 Skrevet 19. november 2009 Det er ingenting som heter "dems", det kan umulig finnes i det norske rettskrivingsspråket.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #38 Skrevet 19. november 2009 Ordet 'dems' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka. Ordet 'dems' er ikkje eit oppslagsord i Nynorskordboka Disse setningene er hentet fra ordboka til Språkrådet (www.sprakrad.no).
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #39 Skrevet 19. november 2009 Dems er jo ikke et ord, det er bare dialekt. Deres er riktig:)
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 19. november 2009 #40 Skrevet 19. november 2009 Jeg kan godt si "utviklingen dies" (bergen), men ville aldri funnet på å skrive noe sånt. Dems finnes ikke i verken bokmål eller nynorsk. Punktum.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #41 Skrevet 19. november 2009 Deres, så klart :DD Dems er jo bare noe vi sier Demmes er et slang-uttrukk av deres, forkortet til dems..
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #42 Skrevet 19. november 2009 Deres er riktig å skiver. Om han mannen din mener dems, kan han like gjerne skrive dekkans, som også er dialekt.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #43 Skrevet 19. november 2009 Hvorfor ikke ta den helt ut: Jeg liker å se utviklingen demses. Ler som jeg griner av egen humor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå