Gå til innhold

Har dere sluttet med folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14+0 og har sluttet med folat nå. Burde jeg det?

Lurte også på om vi gravide kan spise lutefisk? Anyone??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet med folat da jeg var 14 uker, da var boksen tom, men jordmor sa at hvis jeg hadde hatt mer igjen så kunne jeg bare spist de opp først.

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle fortsette til boksen var tom..

Er liksom ikke noe å spare på. Men forrige svangerskap sluttet jeg i uke 12.

Tror ikke det er noe i veien for å spise lutefisk. Syntes jeg har hørt at det er ok!

Skrevet

Er 15 uker på vei og tar enda gravid-vitaminer som inneholder den anbefalte dosen med folat. Har tenkt å fortsette med dem til jeg skal til jordmor for å høre hva hun sier. En av grunnene til at jeg enda tar det, er at for alt jeg vet så stemmer ikke den foreløpige terminen, og da er jeg kanskje 13 uker istedet for 15, og da vil fosteret i såfall være bare 11 uker, og jeg føler det er tryggest å forsette. Mener også å ha lest at andre her inne har fått beskjed om at de bare skal fortsette å ta det, selv om de har passert uke 12-13.

Skrevet

Jeg har tatt det frem til nå.. Jordmor sa jeg bare skulle gjøre det. Men hørte ett eller annet på radio igår om at det var farlig. skal se etter en link.. Fikk ikke med meg hele saken, for fulgte ikke med, så ikke bli redde.. :)

Skrevet

Jeg brukte folat helt fram til ordinær UL i uke 18.. Fikk beskjed av gynlege om å ta de sålenge siden jeg brukte antiepileptika fram til uke 6 ca..

Jordmor som tok UL da sa jeg ikke trengte å ta de lenger :)

Skrevet

Jeg er 26+ uker og bruker fremdels folat. Hjelper på restless legg og har fått beskjed om at det ikke er skadelig å ta.

Skrevet

Merk at det her er snakk om doser på 800 mg, altså dobbelt så mye som anbefales gravide.

I tillegg er det én undersøkelse, og selv om den virker ganske entydig så dukker det jo stadig vekk opp forskingsresultater som viser at alt mulig er sunt eller farlig, så det er nok lurt å la det komme noen flere resultater og sammenhenger først. Det kan feks. hende at det er en reaksjon mellom hjertemedisinen og folsyre som økte kreftrisikoen, og at det for friske som ikke tar andre medisiner ikke er noen spesiell fare. Dette vil det helst sikkert bli gjort nye forsøk på fremover :-)

Jeg fikk beskjed av legen min om at "nyere forskning" hadde sett gunstige effekter ved å fortsette å ta det hele svangerskapet, men jeg husker ikke hvorfor. Er et stykke nedi glass #2 nå, og kommer til å spise det opp - så får det bli broccoli og spinat i stedet, siden piller er så kjedelig :-)

Skrevet

Det gjaldt også om du tok folat i over 1 år i strekk. Først da økte faren for kreft.

De gravide kunne ta det helt med ro - det gjaldt ikke oss! :)

Skrevet

Jeg brukte folat ca. en mnd og sluttet da jeg var rundt uke 12.

Skrevet

Jeg har jo brukt folat i mange år jeg, fordi jeg har mangel på det. Så har derfor brukt det hele svangerskapet forrige gang og også når jeg ikke var gravid...og kommer nok til å bruke det hele dette svangerskapet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...