Gå til innhold

Sosialen, en løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får barn i april. Har ikke fått jobb under svangerskapet av den enkle grunn at ingen ville ansette meg siden jeg var gravid. (Hadde fått jobb i en annen del av landet, men valgte å bli da jeg fant ut at jeg var 3,5 måneder på vei). Har dermed levd på kjæresten min, flaut som det er

Vi skal nå flytte sammen og regner med å betale ca 7-8.000 i husleie. Han har en inntekt på 15.000 i måneden, men har en formue på ca 250.000. Dette er arv som han ikke skal røre før han kjøper hus, noe vi ikke har råd til. Med tanke på at jeg ikke har inntekt, og han tjener såpass "lite", tror dere at jeg har rett til en eller annen form for støtte? Feks fra sosialen?

Er bare frem til jeg får begynt på skolen til høsten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er en løsning ja. Men det nytter ikke å skaffe seg en leil. til 7-8000 og så be sosialen om penger.

Jeg ville sett meg etter en billigere leilighet.

dere klarer dere på hans lønn + engansstønad + barnetrygd frem til høsten!

Så kan du heller tar regingene med på sosialen om det skulle være helt krise!

Skrevet

prøvd vikarbyrå da? der er jo muligheter for kortere engasjement...

Skrevet

Du risikerer vel at de krever at han skal bruke opp sin formue på 250.000 før dere kan få noe fra Sosialkontoret. På den annen side er dere ikke gift, så Sosialkontoret har vel ikke oversikt over din samboers økonomi. Du må iallfall ikke fortelle dem at han har penger i banken. Fortell bare om din egen økonomi hvis du skal besøke Sosialkontoret.

Skrevet

Jeg har vært i kontakt med vikarbyrå og vært på utallige intervjuer... Er tydeligvis ikke så attraktiv på jobbmarkedet lenger :P

Vi bor i en storby så det å betale mindre i leie har ikke vært en mulighet til nå for å si det sånn. Ellers hadde vi selvfølgelig gjort det, vet jo at jeg ikke har råd til å være kresen på noen som helst områder!

Tilogmed et rom i kollektiv koster 5000. Heldigvis er disse 7-8000 inkludert internett og tv, noe som ikke er vanlig å få med i den prisklassen her. Vi har vært så heldige å leie av en slektning som bare krever de kommuanle avgiftene, fellesgjelden og tv/internett :)

Skrevet

Hva hindrer deg i å jobbe fram til barnet kommer?

Dagmamma kan du vel være?

Skrevet

Nå må dere damer se hva HI skriver her, hun har termin i april.

Retten til foreldrepenger får hun dermed ikke!

Hun har søkt jobber, men får ikke napp.

Vel, dere bør så klart søke bostøtte og på nav har du faktisk rett på sosialhjelp. Alle som lever under fattigdomsgrensen (noe du/dere) faktsk gjør har rett på stønad.

Men jeg mener virkelig at du som er en voksen jente bør klare å sette deg inn i dette. PÅ nav sine sider finner du både reglene for nav og lovene du kan bruke for å få det du/dere har krav på.

Lykke til videre med svangerskap og jobbsøking.

Skrevet

I og med at samboeren hennes har formue på 250 000 så får de neppe noe støtte fra sosialen før de har brukt om disse kronene.

Skrevet

Dagmamma kan hun jo være.

En jobb er en jobb, og syk er man ikke om man er på tjukken.

Skrevet

Men da har dere jo 8000-9000 kr igjen til andre ting hvis en tar med barnetrygden, og du får engangsstønad. Og det er jo levelig. Synes det blir helt feil at du skal få sosial stønad siden din framtidige samboer har 250 000 kr på konto. Sosial stønad er jo for dem som ikke har noe.

Skrevet

har en formue på ca 250.000. Dette er arv som han ikke skal røre før han kjøper hus..

Jeg vet ikke hvor du bor. Men hvis det finnes leiligheter der, bør din kjære absolutt kjøpe noe, selv om de bare blir et kryp-inn på 30 kvadratmeter.

Det lar seg ikke gjøre å skjerme en pengesum på 250.000 mot sosialen. Men om dere eier et bitte-lite sted å bo, kan dere likevel få støtte til livsopphold, uten å bli pålagt å selge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...