Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Hei. Jeg har ikke opptjent retten til permisjonspenger, og mangler noen fag på studiekompetansen. Er privatist så jeg får ikke støtte. Lurte dermed på om jeg kunne melde meg opp i NKI og få støtte av lånekassen på den måten? Feks et butikkmedarbeider kurs eller noe.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 det kan du! eller du kan kanskje ta fagene fra vgs, på et nettgymnas? Er flere av de som er støtteberitteget fra lånekassen. Gikk selv på sonans nettgymnas. Kostet jo litt, men fikk lån til det og. Kom vel på 10 000 (og å ha det i lån ekstra er bare piss i havet for min del som har studielån på 4.året og more to come)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Gikk på sonans i fjor, så det tror jeg ikke jeg kan Slet med sykdom gjennom vgs og sonans, så har nok brukt opp mine rettigheter til støtte for vgs fag. Men takk for tips!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Nei, dette lønner seg nok ikke. NKI/Sonans skal jo ha pengene sine uansett, så dette vil du ha i lån. Ettersom det ikke er et fullt studie du skal ta, vil du kun få gradert foreldrestipend (et fullt stipend er 8000 i mnd på en videregående utdanning). Du må også fullføre utdanningen, ellers vil alt bli gjort om til lån. Det vil si at hvis du tar to/tre fag vil dette kose deg 40.000, samtidig som du får 40.000 utbetalt i foreldrestipend. Du går dermed i null per dags dato og i minus hvis du tenker på at lånet skal tilbake betales med rente.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Ååå... jeg leste ikke den delen angående butikkarbeider osv. Dette regnes som grunnutdanning og vil ikke gi deg andre muligheter enn det videregående gjør. Noe som vil si at hvis lånekassen ikke vil innvilge lån for å gjøre ferdig videregående, så vil de heller ikke gi deg for denne grunnutdanningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå