Gå til innhold

Hjemmelagdte fløtekarameller .....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp lagd en porsjon fløtekarameller..

Må alltid begynne tidlig, for må prøve oppskriften hvert år for å finne just perfekt konsistens..

Bruker en kjele med svært tykk bunn, og koker karamellmassen i godt og vel 70 minutter.. Likevel ble de liksom litt myke....

Blæ...

Og dere, hvor lenge holder slike karameller? Og kan de stå ute i vanlig romtemperatur eller bør de stå kaldt?

Hilsen en som ikke er helt dreven:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du en oppskrift å dele?;)

finner ikke igjen mine:(

Noen jeg har laget tidligere har kunnet stå i romtemperatur, men de fleste har måtte stått i kjøleskap... (småsmelter og klistrer litt i romtemp, ivertfall d elitt mer harde karamellene) I kjøleskap holder det seg leeeenge ivertfall;)

Skrevet

3 dl kremfløte

250 gram sukker

100 gram lys sirup

50 gram smør

Bland alle ingridiensene i en tykkbunnet kjele. Kok opp under stadig omrøring med en tresleiv. Skru ned varmen og la massen småkoke uten lokk i 45-60 minutter..(?) Rør så det ikke brenner seg i bunn.

Ta karamellprøven for å teste om karamellmassen har kokt lenge nok.

Ha bakepapir i en ildfast form. Hell den ferdigkokte massen på papiret, avkjøl i romtemperatur og del deretter opp i passe store biter:-)

Smaken er veldig god, men det trengs litt trening for å få perfekt karameller:-)

Skrevet

Mmmm... Hørtes godt ut!! =)

Holder de seg bra lenge eller?

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Karamellene deres vil blir enda bedre med frøene fra ei vaniljestang pluss litt vaniljesukker. I tillegg er et lurt med litt eddik, ca 1 ts, evt halv. Alt det søte trenger litt syre.

Ved komfyren har du et glass kaldt vann hvor du tester hvor hard karamellen er blitt. Når karamellmassen har fått konsistensen du ønsker avkjøler du.

Lykke til!

Hilsen ei som har vokst opp med karamellkoking og lager bade fløte- og sjokoladkarameller hver jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...