beggeto Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Frøkna var syk forrige uke, men ikke sånn kjempedårlig så vi dro ikke til legen. Men nå kunne jeg egentlig tenke meg å vite om hun hadde svineinfluensa sånn at vi evt kan droppe vaksina. Hvis hun ikke hadde det bør hun ta vaksina siden jeg er gravid i 1.tri. Noen som vet om det går an å teste om hun har hatt det?
Spent!!:) Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Signerer denne... lurer også på om det går an! Er vel heller tvilsomt kanskje om de prioriterer denne typen bekreftelse på SI da jeg regner med laboratoriene ikke har så stor kapasitet om dagen... Altså kanskje vanskelig å få med legen på en test....
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Nei, det går ikke..
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Nei. Finnes ingen test for det. De påviser kun viruset og det er jo borte når du er frisk igjen..
Spent!!:) Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Er ikke helt god på dette, men er det ikke mulighet for å kunne sjekke om en har antistoffer?
beggeto Skrevet 18. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2009 hmmm... hva ville dere gjort da? Var i utgpunktet fast bestemt på at hun skulle ta vaksinen. Og nå blir hun prioritert siden jeg altså er gravid. Men viss hun har hatt influensaen har jeg jo ikke lyst å utsette henne for dette unødig. Det er jo en bitteliten risiko for at det har negative konsekvenser å ta den.. Vet det er et vanskelig spørmsål men...
Libido- Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Til dere som svarer "nei det går ikke" Hvor har dere det fra? En på jobbet testet seg for antistoff når han hadde blitt frisk. Og fikk deretter konstantert at det var SI som hadde slått han ut i to uker. Mulig det bare er i Kristiansund det går an, men her gjør de det hvertfall ;-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 18. november 2009 #9 Skrevet 18. november 2009 Her i området tester de ikke for antistoff ihvertfall.. Trodde ikke de hadde utviklet test som påviser antistoffer ennå, jeg.. Bare PCR som påviser viruset. Mulig jeg tar feil.
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Jo, det skal være mulig å påvise antistoff etter at man er blitt frisk. Men tror neppe dette blir prioritert siden laboratoriene allerede er sprengt med å teste for svineinfluensa på syke folk
Gemini77 Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 :-) Artig når noen har lært et ord uten å vite hva det betyr.. Man kan ikke detektere noe av en PCR. PCR (Polymerase Chain Reaction) er metoden man bruker for å amplifisere ønsket område av et DNA til store mengder. Så når man har en prøve med noen 100-talls kopier av et virus så ekstraherer man DNA'et, og amplifiserer opp store mengder av dette DNA'et, for DERETTER detektere dette ved en annen metode etterpå... Altså PCR er ingen deteksjonsmetode.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 20. november 2009 #13 Skrevet 20. november 2009 Jeg vet faktisk at det står for Polymerase Chain Reaction og at det brukes for å kopiere DNA for å lettere kunne detektere det etterpå. Men står faktisk PCR på rekvisisjonene man bruker for å rekvirere analysen.. Har 6-årig helseutdannelse så det er ikke bare et ord "jeg har lært uten å vite hva det betyr".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå