Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 ...hva gjør man da? Sønnen min hadde besøk av en kompis i dag som oppførte seg ganske frekt synes jeg. Han fikk middag i dag, og når de ikke spiste opp potetene (som sønnen min vanligvis gjør) spurte jeg: "Var ikke potetene gode i dag?" Så sa han andre gutten "NEI, de var fæle! ÆSJ, blæææ" osv. Han satt også og rapet og gjorde mange andre ufine ting. Sa ikke takk for maten eller var hyggelig på noen annen måte. Hva gjør dere når dere opplever sånt? Sier dere fra eller lar det bare gå? Vil vise sønnen min at ingen får oppføre seg sånn, men det føles så ekkelt å si sånt til fremmede barn. Hvis sønnen min oppfører seg sånn når han er på besøk blir jeg flau!! Han er høflig hjemme, men vet jo ikke hva han gjør ute?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Ikke lett det der..Jeg ville hvertfall sagt at her i huset er det ikke lov og rape ved bordet. Også ville jeg snakket med sønnen min etterpå og sagt at det ikke går ann å oppføre seg slik som kameraten gjorde. Og sagt at han ikke må oppføre seg sånn borte. Hvor gamle er de?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Jeg hadde gitt beskjed til gutten. At her hos oss var slik oppførsel ved bordet ikke lov. At han fikk gå fra bordet om han ikke klarte å oppføre seg bedre. Jeg gir beskjed til naboungene her om det er noe. Også ute i gata. Flere av dem kommer faktisk til meg om de kommer i litt trøbbel, for de vet at jeg stiller opp, ordner opp og passer på dem alle sammen. Og dette har nok med at de har erfart at jeg er der og at jeg setter grenser. Det er jo trygghet for barn å ha grenser som de vet hvor er. Jeg har ikke opplevd dårlig oppførsel av små middagsgjester her:) Og mine barn er skolebarn, alle sammen nå.
Anne-B. Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Da sier man i fra. Nå ba du jo egentlig om det, i og med at du spurte om potene var fæle. Men andre unoter som kommer uoppfordret (nei, jeg sier ikke at du gjorde det med vilje, men noen ganger ordlegger man seg slik at man får det man ber om. Barn er rimelig enkle sånn. får man lov til å si fra om det. Så lenge foreldrene ikke er der, er det du og evt andre voksne som er autoriteten.
Anne-B. Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Beklager, du spurte om de ikke var gode. Et passende svar hadde vært at gutten ikke hadde så lyst på poteter i dag. Æsj og blæ sier man ikke ved matbordet, fordi det uhøflig overfor de som liker det de har på tallerkenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå