annabe36 Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 oppdaget først nå (på helsekortet) at jeg har gått ned fra 12 til 10 i blodprosent (har ikke skjemaet foran meg så jeg klarer ikke gjengi mer nøyaktig). Det er nå fem uker siden det ble målt til 10, jm avlyste kontrollen vår denne uka (min uke 32) pga sykdom og jeg får heller ikke time hos lege på en stund. Har følt meg "syk" i minst etpar uker, veldig slapp, ukonsentrert og senil, svimmel, trøtt og med en følelse av bihulebetennelse (trykk bak øyne, nese) som forverres ved den minste anstrengelse. Kan dette komme av lav blodprosent?? Er det i såfall noe i veien for å ta jerntabletter på eget initiativ?
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Kanskje du kan høre med dem på legekontoret likevel, sånn over telefon?? Det pleier i allefall ringe opp en annen lege til meg om jeg ønsker det. De kan gå inn å se på prøveresultat som allerede er tatt. Renger med de kan ta en avgjørelse ut av det? Selv har jeg fin blodprosent (hvis det er det stikket i fingen du mener), men likevel er jernlagrene små. Jeg tar jerntabl, men da i samråd med lege.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Jeg hadde lav blodprosent i uke 32 og fikk anbefalt å ta jern. Står på Hemoferpakka at det er anbefalt for gravide også, så jeg tror nok jeg ville prøvd det. Er ikke noe i veien for å ta jern på eget initiativ vil jeg tro... Symptomene du beskriver vet jeg ikke hva kan være, men du har ikke mulighet til å kommunisere disse til legen din, så kanskje du kan få time litt raskere for å sjekke evt??
stasimor0603 Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 hei hei:-) du skal ha blodprosenten din litt oppe så tror ikke det kommer til å skade deg eller babysen, hadde selv sånne symptomer i begynnelsen av svangerskapet ble målt ferritin da og den var ganske lav da, begynte med jern tabletter og fortsatt går på dem, jeg er 36+3 nå, bare kjøp de fra helsekost, de er mye lettere på bivirkninger. Lykke til og god bedring:-)
_Løvemamma_ Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Jeg begynte å ta jerntilskudd uten å snakke med legen om det, for jeg kjente igjen symptomene på jernmangel. Fikk da også bekreftet på kontrollen uken etter at jeg hadde lav blodprosent og at det var bra at jeg hadde skjønt det selv og begynt med tilskudd. Det er nok ikke noe i veien for at du begynner med jerntilskudd uten å snakke med legen når du vet at du har lav blodprosent, det er vel uansett ikke snakk om mange ukene før du får time hos legen. Men er du veldig usikker, så gjør som noen over her sier, å ring legekontoret ( I følge en undersøkelse FHI har gjort er det forresten få gravide i Norge som får i seg nok jern gjennom kostholdet, særlig i 3. trimester)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå