oktoberjentene;) Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Jenta mi på 1 år har melkeprotein allergi.. Hun er ikke hyper allergisk, og blir ikke alvorlig dårlig, men reagerer kraftig nok når hun spiser noe med melk i. Det jeg lurer på er når det står på varer: KAN inneholde spor av melk... Hva betyr dette??? Det er ikke melk i ingrediensene da? Skal jeg holde meg unna disse varene uansett?? =0)
Silje og Vaniljebollene Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Det betyr sannsynligvis at noe som lages på samme fabrikken inneholder melk, og det kan derfor komme spor av melk på det du har kjøpt, men at det i utgangspunktet ikke skal være melk i. Mi jente var heller ikke hyperallergisk, så jeg gav mat som det stod på. Fikk ingen reaksjoner på det.
rødt&blått Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Hei, kjenner meg godt igjen! Vi har ei jente der melkeallergien går på magen med mageknip og diare/løs avføring dersom hun får i seg noe. Ikke hevelser eller utslett. De produktene der det står "kan inneholde.." har vi testet ut litt, og etterhvert gått inn for at hun kan få disse. Prøvde først å luke ut disse produktene også i tilfelle, men så jo at det ble vanskelig, spes. mht barnehage osv fordi det er så utrolig mange produkter det dreier seg om! Dessuten leste jeg en artikkel om slike produkter en gang. Det er som regel en helgardering fra produsentenes side, da er det lettere å skrive dette på produktet. Det var noe om at det måtte bli vanskeligere for produsentene å få lov til å stemple med "kan inneholde..", fordi det setter så mange flere begrensninger for de allergikerne som er alvorlig rammet og ikke kan "teste" ut slik vi kan. Det jo kan inneholde spor dersom f.eks. varen er laget i samme lokale el.l. som melkeprodukter menes det, men for vår del er ikke dette utslagsgivende for at vi lar være å gi det til jentungen.
oktoberjentene;) Skrevet 20. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2009 Tuuusen takk for svar :0) Har vært veldig i tvil om hun kan få disse produktene, men nå tror jeg vi prøver hun kommer nok ikke til å reagere på dette... veldig mange produkter det står dette på. gjør ting veldig mye enklere nå.. har slitt så mye med henne og denne maten.. vel, takk igjen jenter
Trønderbærta Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Gutten vår er også allergisk, men vi har alltid brukt av disse som står "kan inneholde spor av melk" på, og aldri fått noen form for reaksjon. Han er ganske så hyper allergisk, og kan gå tett i halsen pga hevelser om han får i seg det, men han kan også få mildere reaksjoner som diare og oppkast. Ernæringsfysiologen sa at selv om han kunne reagere såpass sterkt, så var det bare å bruke disse produktene, for ellers er det nesten umulig å få i han nok variert mat (har også flere allergier..).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå