Gå til innhold

Ble litt såret av noe legen min sa idag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt problemer med å uttale s-lyder. Har hatt det siden jeg var liten siden jeg er tunghørt. Og idag var jeg hos en ny lege, og jeg var der ang medisiner. Så plutselig sier han, du kan ikke si S lyd hva? Så begynnte han å si de ordene jeg sier feil, det traff meg litt. Jeg sa klart fra at jeg var klar over at jeg har det problemet og synes det er pinlig nok å ha problemet. Så spurte jeg ham om ikke han kunne henvise meg til en logoped da.. Nei det var så lite hjelp å få som voksen av logoped i kommunen, nesten bare barn som får det.. Jeg har sjekket flere ganger om det finnes logopeder i den private sektoren, men nei, det er ikke mulig å finne logoped. Så han kunne ikke hjelpe meg med det.... Jaha, nå føler jeg meg elendig for det må være så tydlig at jeg har problemer med å tyde meg klart. Jeg synes det er slitsomt å prate til fremmede folk osv.

Æsj, hva gjør jeg? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns bare det var snilt av legen din og tilby deg hjelp. Han mente det sikkert bare godt!

Skrevet

Glemte at han smålo litt.. Det var det som såret meg, kanskje jeg overdriver litt men jeg har virkelig lyst til å gjøre noe med det også! Sånn jeg slipper og gå rundt og være flau osv.

Skrevet

snil å tilby hjelp? har jeg gått glipp av noe? hvilken hjelp tilbød han da? Å ydmyke henne? Hun vet jo selvsagt hvordan ordene skal uttales, hun er jo ikke dum!!

Enkelte folk tenker ikke. Skjønner veldig godt at du ble såret HI. Hvis du virkelig ønsker hjelp av en logoped, så ta kontakt med en annen lege og be om henvisning. Klart de kan ta inn voksne også!

Skrevet

Hæ? Tilby hjelp? Han sa jo at han ikke kunne hjelpe henne!

Syns legen din gikk over streken. Ikke det at han kommenterte talefeil, men at han videre sa at han IKKE kunne hjelpe deg..

Da var kommentaren helt unødvendig..

Skrevet

Siden du er tunghørt så regner jeg med du får oppfølging av øre-nese-hals spesialist, da ville det naturlige være å ta dette opp når du skal til time.

Rart de ikke har tatt fatt i det egentlig...... Ellers så gjør du slik som hun over sa: gå til en annen lege og få henvisning enten til øre-nese-hals eller til logoped.

ang legen din, så blås i han!! Noen påpeker slike ting for at andre skal vite at de har lagt merke til det og noen mangler sosiale antenner! Dette definerer ikke deg og det er nok ingen som bryr seg om at du ikke kan uttale s-lyd.

Lykke til!!

Skrevet

Har gått til øre-nese-hals siden jeg var 2 år, alltid fått tilbud om hjelp fra skole eller ppt osv. Nå er jo jeg voksen, så kan jo prøve å høre med øre-nese-hals men tviler på det.. Siden de har aldri hatt noe med logoped å gjøre.

Skrevet

Jeg vet om noen steder de har "team" for tunghørte og der inngår logoped. Absolutt verdt å prøve, kanskje de iallefall har tips om hvor du kan henvende deg!

Skrevet

Ikke bry deg med legen din. Det finnes så mange frekke leger at det ikke skulle være lov. Jeg er tolk for døve og har i den sammenheng tolket for mange døve hos legen, og der har jeg opplevd mye rart skal jeg si deg. Legene bare durer på og forstår ikke hva tolken gjør der, eller gidder nesten ikke å høre på hva pasienten sier. Vi tenker at leger er smarte folk som må forstå at tunghørte har problemer med å uttale lyder som er vanskelige å høre, men der tar vi nok feil.

Det gjør da vel ingen ting om du har problemer med s-lyden?

Skrevet

Hei =)

Jeg er også tunghørt =) Det er ikke så rart at du sliter litt med å uttale s.. For det er faktisk den vanskeligste lyden å uttale. Vi klarer nemlig ikke å høre helt korrekt hvordan den blir uttalt. Hvordan i alle dager skal vi klare å si det riktig om vi ikke hører det riktig?? Da hjelper det fint lite med en logoped også =)

Jeg også har fått tilbakemeldinger om at s blir uttalt feil.. Men mange tror faktisk også at det er dialekt =)

Du må rett og slett bare legge episoden bak deg og heller fokusere på at i denne situasjonen, var faktisk legen mere uvitende enn deg.

Send meg gjerne en pm om du har lyst =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...