Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Jeg fulgte tydeligvis ikke godt nok med da jeg skulle hente snuppa i barnehagen i dag. Men, jeg forstod det slik at hun som driver barnehagen skulle feire id neste fredag, og da er det fest hjemme hos hennes foreldre fra kl to på dagen. Snuppa mi er den eneste som skal i barnehagen den dagen, (er familiebarnehage med bare fire barn) så da skulle hun bli med frem til vi henter henne. De bor rett ved hverandre. Men, jeg trodde id hadde vært... Jeg følger tydeligvis ikke så mye med på andre høytider enn mine egne. Er det evt en annen pakistansk feiring neste fredag? Skal vi ha med gave eller noe?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Det er ikke id i hvert fall, det var for en stund siden... Kanskje en annen feiring...
Agehya Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Det er to Id- fester i muslimsk kalender, den lille og den store. Tror den store Id-festen er på slutten av året, så det kan være den. Kalles visst den store fordi de skal egentlig reise til Mekka da. Jeg hadde spurt i barnehagen om hvordan denne dagen ville bli for barnet mitt. Spennede at hun får være med på slike fester da.
Gjest Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Det er riktig at det er to id markeringer, men ikke at den er på slutten av året. Det kommer an på når ramadan (fastemåneden) er, og det forskyver hvert år. Det stemmer at det er id neste fredag. Det er en id fest hvor man slakter. Det er forrige id som er den festen der barna får gaver.
Bellinda Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Barna får gaver denne Eid også! Denne er etter at pilgrimsreisen er over, fordi i den forbindelse slakter man en sau, fordi kjøttet skal gis (minimum 1/3 av det) til de fattige. Det er på grunn av Abrahams offer da han ofret en geit istedet for sin sønn, som han var villig til å gi til Gud. Og ja, det er på fredag, og vi gleder oss noe vanvittig! Skal på somalisk fest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå