Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Vi har hatt grei inntekt og sitter på stort flott hus, med låneprosent innen 60%. Vi har to gjeldfrie biler og ingen andre lån. Huset er drømmehuset, med nydelig beliggenhet, god hage og få min gangavstand til skole og bhg. Vi har flott hytte på fjellet, uten lån. Pga nedgangstider og medfølgende jobbskifte, tjener vi en god del mindre nå enn tidligere. Økonomien går rundt allikevel. Vi har ingen problem med å betale alle utgifter. Det vi ser er at vi ikke har igjen særlig til "luksusting" som syden eller dyre ferieturer (men har jo full gratis tilgang til hytta vår), dyre klær og utstyr er det heller ikke penger til, men har råd til at barna kan delta i allminnelige aktiviteter og kjøpe normalt bruk av utstyr + handle klær på HM o.l Vi har alltid hatt ett nøkternt forhold til pengeforbruk, men vi må nå stramme inn en del. Ville dere fortsatt sitti med huset eller solgt? Jeg tenker at det er stor fordel med å beholde: Vi trives her, vi går ikke konkurs med å beholde, barna har skole,bhg og venner her, vi har jobber her. Vi bare har det SÅ godt i huset. dessuten dør vel ikke ungene av å leve ett nøkternt liv. På den andre siden, ser jeg at ved å selge, vil vi klart få mere penger til å ta med barna på spennende reiser, kjøpe det de trenger/har lyst på uten å tenke for mye på det. Verden kan jo snu seg igjen. Vi kan kanskje om 3-5 år være ute av "finanskrisen" og få våre høyt betalte jobber tilbake, men det kan jo også hende at "finanskrisen" blir værre i løpet av de neste årene og at vi da mister de jobbene vi har fått nå + at boligen kan være vanskelig å selge om "finanskrisen" strammer inn. Hvordan ville dere tenkt og valgt?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Jeg hadde beholdt huset og heller levd nøktern en periode.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Jeg ville beholdt huset, og lært meg å benytte meg av tilbud på mat og klær. Det meste av pengene i en husholdning går på mat og sånt, så der er det mye å spare ved fornuftig handling:) Hadde vel heller solgt hytte enn hus om jeg måtte velge:)
Gjest losen Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Selge en så fin og vellykket investering for å bruke det på forbuk? Det er ikke økonomisk lurt.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 For meg er det ikke noe spørsmål hva jeg hadde valgt. Vi har huset vi vil ha, som vi stortrives i. Det er litt lite for oss, men vi vil ikke flytte. Ungene har ett nabolag med masse under, barnehage og skole rett ved oss. Vi har ett nabolag med unger som er ute å leker sammen, uansett alder. Noe det virker som er mangelvare i dagens samfunn. Vi har ikke råd til å dra på dyre ferier, syden eller andre steder. Men vi har en hytte vi kan dra på så mye vi vil, og en hytte på fjellet vi kan låne om vi vil. Ungene og vi er ikke kravstore når det kommer til ferie. Ferien er for oss på hytta, og vi kan ikke tenke oss å dra andre steder utover dagsturer forskjellige steder rundt forbi. Ungene husker lite fra utenlandsturer uansett før de blir litt større. Noen av ungene har vært med besteforeldre i utlandet, men det er lite de husker fra det. Skal man flytte så må man tenke på hvordan ungene får det. De blir røsket opp fra sin faste hverdag, man flytter fra venner og nærmiljø. Man må finne seg nye venner, selv om man kanskje beholder samme barnehage.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Tusen takk for innspill og tanker. Jeg er også egentlig mest for å beholde huset, men kjenner meg litt urolig for fremtiden. Hva hvis finanskrisen blir verre eller ikke går over på mange år til? Vi kan jo da miste de jobbene vi har nå og da tjene enda mindre, da MÅ vi vel selge og hvis da boligmarkedet går tregt (noe det sikkert gjør hvis arbeisløsheten stiger), kan vi kanskje ende opp med å ikke få solgt? Da ville det kanskje være bedre å selge nå som boligmarkedet er ok? Hytta er nok det siste som går, den er arvet og har vært i familien i alle år. Jeg selger heller huset. Hva tror dere om finanskrisen fremover? Jeg har ikke fått med meg hva som blir ment om det nå i det siste. Hi
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Vi har solgt den dyre hytta vår, og kjøper heller en mindre som ikke koster like mye hverken i investering eller i drift. Den gamle kostet oss 3000,- i mnd i lån, strøm, kommunale avg, forsikring osv. Nå har vi ei lita hytte med tre knøttsmå soverom, solcelle og ellers nøktern standard:) Et hus/hjem må man jo ha, og om det er viktigere enn sydenturer må jo bli opp til hver enkelt. Mange vil jo heller bo i leilighet og reise mye, enn dyr enebolig og bli hjemme:) Så man må se på hva som er viktigst for den enkelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå