LilleDachs Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 ... som gir deler av mine skattepenger i støtte til pelsdyr"bønder". En mer kynisk og grusom industri skal man lete lenge etter. Også gjør Staten meg att på til til medskyldig! Takk skal dere FAEN men ha! Jeg var så "dum" å se ett repotasje-klipp om pelsdyrnæringen i Kina(?) engang og det klippet plager meg den dag idag. Dukket opp i hodet mitt i dag igjen da jeg så at det var gjort nye "funn" hos pelsoppdretterne her til lands. SINNT NÅ!
27_83 Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Seriøst??? Men skoler har de ikke råd til? Men nå synes jeg vi er et veldig kaldt land når det kommer til dyr. Jeg synes pels er kjempe fint(juksepels) men tør ikke å bruke det, fordi jeg er redd for at folk skal tro det er ekte. Pels hørte til i gamle dager da der ikke var "klær". Vi trenger ikke pels
LilleDachs Skrevet 18. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2009 Er desverre slik ja.. Etter avsløringene i august om vanskjøtsel truet landbruksministeren med å trekke støtten til pelsdyrnæringen. Men etter det jeg vet så ble det med trusselen..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. november 2009 #4 Skrevet 20. november 2009 Da kan jeg trøste deg med at dine skattepenger gikk til meg og min premature datter. Hun ble født 12 uker før termin, og i USA ville hun kostet meg en million dollar. Her kostet hun ikke noe. Evt kan du få dekke litt av lønna mi, for du tjener neppe nok til å lønne meg et år! Og ettersom du er her har du vel født barn, gått på skole, kjørt på en vei etc. Pelsdyrnæringen er ikke alt som får skattepenger. Dessuten du kan ikke sammenligne Norge og Kina på så veldig mange områder. Den avissaken som gikk var jo bare flau hvor Dyrevernere hadde plantet syke dyr hos oppdrettere.. Det er liksom dyrevern.
LilleDachs Skrevet 20. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2009 Nå er jeg veldig klar over at skattepengene våre går til så uendelig mye mer enn bare pelsdyrnæringen. Heldigvis. Det var derfor jeg skrev "...som gir DELER av mine skattepenger i støtte..." Men det er nå sånn - satt på spissen- at noen av disse pengene går til pelsdyrnæringen. Når det er sagt så er jeg veldig glad for jeg er født i Norge. Noe jeg har lært å sette mer og mer pris på de siste årene, jeg har vel blitt litt mer voksen sånn sett. Jeg er enig med deg at den saken etterhvert ble ganske flau for dyrevernere,og hvor de har fått tak i de syke dyrene i fra vil jeg helst slippe å tenke på.Mann må være ganske snøball for å ødelegge sin egen sak på den måten. Men det endrer ikke mitt syn på denne virksomheten. Jeg synes fortsatt at det er uting (for å holde det kort) og skjønner ikke hvorfor staten bevilger penger til det. Penger som etter min mening kunne kunne gått til så mange andre viktigere ting.
Gjest Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Men seriøst, på hvilken måte er pelsdyroppdrett værre enn hønsehold, for eksempel. Spiller det virkelig så stor rolle hvorfor dyrene holdes fanget og til slutt drepes?
LilleDachs Skrevet 22. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2009 Ja, jeg synes det spiller en stor rolle hvorfor man holder dyr. Storfe kan for eksempel brukes til melkeproduksjon, kjøttproduksjon, medisiner, såpe, skinn, lær, dyremat og brensel. Sau gir kjøtt, ull og melk. Avhenig av rase gir de 2-10 kg ull i året. Høns brukes til eggproduksjon og kjøtt. Svinet brukes til kjøtt, flesk, skinn, hår til pensler og børster, gelatin, såpe, leppestift, medisiner, hundefor, fett og fargestoffer. Dette er noe jeg kan forsvare ovenfor meg selv. Men her er det hvordan dyrene holdes det må gjøres noe med. Dyrenes behov må imøtekommes slik at dyrene har det godt så lenge de lever, og slakt må skje fort og smertefritt. Også der har det vært skrevet om en del stygge saker den siste tiden. Desverre. Men pelsdyroppdrett kan jeg ikke forsvare uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Der er det oppdrett kun for pelsen sin del.. En luksusvare jeg virkelig ikke skjønner behovet for.
Gjest Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Jeg brukte lenge en super shampo laget med fett fra mink og jeg er ganske sikker på at kjøttet kjøpes til diverse dyrefor. Så også pelsdyr brukes til masse rart. Jeg kjenner mange som klarer fint å leve uten å spise kjøtt. Hvem er du til å påstå at det å spise ei stakkars høne som har levd hele sitt liv i et knøttlite bur er noe bedre enn å gå med en kåpe laget av pelsen til et par mink eller lignende.
LilleDachs Skrevet 22. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2009 Der lærte jeg noe nytt, selv om jeg burde ha tenkt selv at også disse dyrene brukes til mye annet enn bare pelsen. Jeg kjenner også veggiser men det passer ikke for meg. Jeg må inrømme at jeg er alt for glad i kjøtt og alt for lite glad i grønnsaker til det. Hyklerisk? Ja! Men som jeg skrev i forrige post så må dyrenes imøtekommes slik at dyrene har det godt så lenge de lever. At høns lever i så små bur at de ikke kan snu seg er like jævlig som at kyrenes båser er så små at de ikke kan legge seg ned, og at gjess tvangsfores via trakt for at leveren deres skal bli fetest mulig.. Jeg er sikker på at mange har en sak de irriterer seg over, selv om den - satt litt i perspektiv ikke er noe verre eller bedre enn andre saker. Dette er min!
Gjest Skrevet 23. november 2009 #10 Skrevet 23. november 2009 Jeg er ikke i mot dyrevern, for aa si det slik, men aa kun tale revens sak blir for snevert synes jeg. Det er ikke bare pelsindustrien som har utfordringer her til lands for aa si det slik, her er et ferskt eksempel: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3386366.ece
LilleDachs Skrevet 23. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2009 Jo, snevert er det nok men ett sted må man begynne. Og ta ett problem om gangen kanskje. Funker her i huset, hehe. Skulle gjerne ryddet opp i alt rotet (dyreholdet altså) men det blir deverrre med sofa kjeftingen. Blir så lei meg når jeg leser slikt. Skjønner ikke at folk kan la slikt skje, har man tatt på seg det ansvaret det er med dyr så må man holde det. Kanskje ett dyrevern ala det de har i Statene hadde vært tingen. Men det blir vel en heeeelt annen diskusjon.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #12 Skrevet 23. november 2009 Et lite OBS til dere som er i mot pelsoppdrett!!! (det er jeg også forøvrig, blir kvalm av å se fisefine fruer med døde dyr over skuldra...) Å bruke fuskepels er like galt som å bruke såkallt ekte pels. Fuskepels kommer fra Asia, og er laget av mishandlede og levende flådde katter. Så en dokumentar på TV2 om dette for noen år siden, og jeg har aldri glemt hvor grusomt det var...
Gjest sug lut Skrevet 23. november 2009 #13 Skrevet 23. november 2009 Æh, "fusk" i "fuskepels" sier deg ingenting? Som "ikke pels", "later som det er pels", "juksepels"? Ser ikke hvor katta kommer inn akkurat.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #14 Skrevet 23. november 2009 Ikke sant. Poenget er kanskje at hvis man ikke klarer aa kjenne forskjell paa pels (om dog daarlig kvalitet fra gatekatter) og fuskepels, saa er det like greit aa la vaere.
Gjest Skrevet 27. november 2009 #15 Skrevet 27. november 2009 Som sagt: Jeg så en dokumentar på TV2 om hva fuskepels EGENTLIG er, og derfor holder jeg meg unna absolutt alt som har med pels å gjøre, enten det er hele tacky kåper eller en pelskant rundt boblejakka.
Gjest Skrevet 27. november 2009 #16 Skrevet 27. november 2009 Poenget var at kattepels er billigere enn fuskepels ofte. Derfor er det lurt aa kjenne godt etter Men for all del, fuskepels er skikkelig tacky og oppfordrer til bruk av pels. Like greit aa droppe det synes naa jeg og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå