lego Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Lille har i dag fått påvist atopisk eksem. Er det noen med litt erfaringer her som kan dele litt med meg? JEg har fått blåresept på kortisonkrem og har kjøpt Locobase Repair til han.
Nisseungen08+lillebror12 Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Gutten min har atopisk eksem. Vi gikk flere mnd uten å gjøre noe med det fordi legen på helsestasjonen sa vi bare skulle smøre med a-krem så gikk det bort...ja, særlig. Da han var 9 mnd klødde han seg til blods på brystet og var kjempeplaget, så da gikk vi til fastlegen som henviste til hudlege. Fikk time samme uka. Hudlegen skrev ut locoid og mildison, og vi fikk et smøreskjema vi skulle følge. Dette var en fredag. Alle eksemflekkene var borte på mandag, og siden har det nesten ikke vært noe eksem. Begynner å smøre han igjen med en gang jeg ser antydning til oppblussing av eksemet, og huden hans er helt fin nå. Vi "vedlikeholder" med locobase krem, som vi smører på hver morgen og kveld. Bader han flere ganger i uken, og da alltid med olje i vannet for at huden ikke skal tørke ut. Vi går også på babysvømming, og det går kjempefint, men må smøre han godt etterpå. Han blir veldig tørr og får tendens til eksem på ankler og innsiden på albuene hvis vi "slurver" med smøringen etter svømming. Men i det store og hele er han ikke plaget av eksem lenger.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Har du fått informasjon om hva som kan gjøre at han får forverret eksem? Har du fått han allergitestet? De matvarene som vanligst trigger eksem er tomat, sitrus og jordbær. Ellers er eggallergi vanlig blant eksem barna. Her var det så ille en periode at minsten ikke kunne spise noe som feks inneholdt sitronsyre (veldig vanlig tilsettningstoff i mat). Nå har vi fått massevis av god informasjon og behandlingsopplegg. Nå tåler han mer av det han før ikke tålte.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Aderma Exomega er forøvrig også en veldig god krem. Det aller viktigste er nok at du fortsetter og være flink med smøring i de periodene eksemet er borte.
mamman til to gutter Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Unngå ull innerst. Det er det veldig mange med atopisk eksem som ikke tåler. Vi merket veldig stor forskjell på sønnen vår når vi sluttet å bruke ull innerst.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Dette er veldig individuelt. Minsten her kan helt uproblematisk bruke ull.
lego Skrevet 18. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2009 Tusen takk for svar. Greia er at han er 4 år gammel, og det brøt ut først for en mnd tid siden, så gikk det tilbake uten at vi gjorde noe, smurte med vanlig fuktighetskrem bare. Men så kom det tilbake igjen på andre steder på kroppen. Han har ikke tidligere reagert på noe som helst av mat eller noe. Egg er han glad i og spiser det ukentlig. Når det brøt ut første gangen så tenkte jeg at det kunne være noe han hadde spist i bhg, noe frukt antageligvis, for han er litt lite variert i matveien. Jeg fikk med ett hefte fra legen ang atopisk eksem, men ble ikke veldig mye klokere av det. Tidligere vintere har han brukt ull innerst uten at det har vært noe problem, har ikke brukt ull på han ennå i år, det har ikke vært kaldt nok ennå... Skal holde ett ekstra øye med han fremover nå og se om jeg ser noen forandringer på huden hans i forhold til hva han har spist osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå