Gå til innhold

Epidural?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg litt om denne..? Hører flere sier at de skal ta epidural med en gang neste gang.. At den hjelper veldig bra. Men jeg gruver meg sånn til den. Er det ikke vondt å få sprøyte og slange i ryggen?? Huff.. Settes den i en rie? Ei venninde besvimte da hun fikk epidural, og var "borte" i 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har du hørt uttrykket "vondt skal vondt fordrive"??

Epidural er sikkert vondt å få akkurat når de setter sprøyta, men så kommer jo virkningen.....

Jeg måtte ta spinalbedøvelse når jeg tok keisersnitt med nr 1, og akkurat da var jeg bare så lettet over avgjørelsen at jeg ikke brydde meg om smerten når de stakk! Husker ikke det engang;)

Tror at i det øyeblikket man krever og få epidural, så er riesmertene så vonde at stikket nesten ikke kjennes!

Er litt usikker på om det settes under en rie, men vet at man skal klare å sitte helt i ro....

Husk, det er ikke sikkert du trenger epidural en gang!?

Lykke til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde folk var pinglete når de fortalte meg at jeg burde be om epidural. Jeg hadde faktisk tenkt å føde på ABC - dvs. uten smertestillende! Vel, for å si det sånn, den tanken kommer jeg aldri til å ha igjen!

 

Jeg har alltid trodd jeg har høy smerteterskel, men smertene i forbindelse med riene hadde jeg aldri kunnet forestille meg i forkant. Så begynner du å føle at det er mer enn vondt nok, be om epidural med en gang. Og det tar bortimot en time før den er virksom fra du sier fra, så det er greit å ikke tenke "kanskje, kanskje ikke" for lenge, for plutselig er det for sent. Har du tette rier, vil du måtte ha både en og flere rier mens epiduralen blir satt, så det kjipe er at du ikke kan bevege på deg selv om du har aldri så vondt. Tenker du at du er redd for stikket, så har du ikke vondt nok. Jeg kjente ingen verdens ting når legen satte epiduralen, og legen setter også en smertestillende sprøyte først.

 

Tvitvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jo, jeg kom inn på sykehuset med kun 2-3 cm åpning, men jeg hadde en aktiv fødsel og hadde rier på 4 min i mellom da jeg kom inn, og jeg skrek mer enn nok. trodde jeg hadde høyere smerteterskel selv, og hadde heller ikke trodd at riene skulle være så vonde. Og trodde iallefall at jeg var lengre på vei.

 

prøvde sterilvannpapler først, men de var vonde de. Fikk bare satt 2 av 4. Lyst gass var bare å glemm, klarte jo ikke å holde maske. Viftet slik med hendene. Så da spurte hun om jeg ville ha epidural og da sa jeg ja..

 

Det eneste vonde med epi var at det tar sin tid å prepp den, for riene er så hyppige og intense, så du må stålsette deg for å kunne klare å få satt sprøyten. Legen brukte 4-5 forsøk på meg før han klarte det og da holde barnefaren og jordmoren med ned på senga... Og sprøyta kjenner du ikke noe til, tro meg.

 

Men i og med at jeg hadde så aktiv fødsel, så må jeg nesten neste gang preppe epi med en gang, og kanskje sette den på, for så øke dosene med riene. For det var j.... å sitte med en ri mens han satt sprøyten. Og de slangene og drenet i handa er ikke noe å tenke over. Jordmoren følger med og det gjør sikkert du fødselhjelper også. For hos meg lå lekket epi slik at ikke hadde full effekt før vi fant det ut en time senere. Den virket kun på en side og det syntes jeg var merkelig..

 

Virkelig å anbefale altså. Ikke noe å tenke på. Da jeg fikk epi fikk jeg spist litt, jeg danset, lo og spøkte og snakket bare vrøl. Hadde det kjempefint helt til jeg skjønte at nå var det ikke lenge igjen. Pressriene er mye deiligere" enn åpningsriene.

 

Kos deg og ta det som det kommer...

 

Gled deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...