jentemamma Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Har en jente på 2 år og 4mnd og hadde i utgangspunktet ikke tenkt å lage kalender til henne i år. Men føler at "alle" lager kalender og føler meg litt kjip. Har fått flere kommentarer også, særig fra besteforeldre.. Synes at hun er litt liten og at det blir nok gaver uansett. Hun er det første barnebarnet i familien og er redd hun blir litt bortskjemt. Vet jo at det ikke trenger å være dyre ting, og har sett mange gode forslag her inne, men tenkter at når hun er litt eldre så skjønner hun mer og setter mer pris på det. Da blir det kanskje også lettere å putte oppi opplevelser etc. Er ikke selv oppvokst med slik kalender så har kanskje noe å si også Noen flere som ikke lager kalender til 2- åring??
steinbukk30 Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Jenta mi er akkurat like gammel som din, og jeg lager kalender til henne. (hehe, vet du spurte etter noen som IKKE lagde det). Jeg har vokst opp med det selv, og synes det var veldig kos. Derfor synes jeg også det er kos å lage til datteren min, MEN, jeg er ogsp veldig oppmerksom på dette med for mange gaver og ting, både til jul og generelt. Orker ikke masse plastdritt og dill og dall. I år blir det derfor duplo( er jo plast, men ikke tull), for det eeeeeelsker hun å leke med om dagen. Til jul får hun bare en liten gave av oss, og jeg forsøker å begrense antall gaver fra familie også. Er litt nazi når det gjelder tullete leker spesielt.
dete Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Jeg husker ikke hvor gammel eldstejenta var da hun fikk gavekalender, men jeg lagde til nr. 3 i fjor. Da var hun 1,5. Men da så hun jo på søstrene sine hver dag. Hadde nok blitt bråt hvis hun ikke fikk. Men, her er det hun fikk: En magnet til å sette på kjøleskapet for hver dag.... http://www.sprell.no/index.asp?side=produkt&cid=&sok=1&snr=1&fa=0&fk=0&fp=0&fm=0&us=&soktekst=magneter&pid=1657&xurl=www.sprell.no//Bondegårdsmagneter
kokelimonke Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Har også en jente på 2 år og 4 mnd, og hun får IKKE kalender -av litt forskjellige grunner. Synes hun er i minste laget, det er ikke noe hun vil savne, hun kommer til å få nok gaver til jul uansett, og det kommer senere sjanser :-) er selv oppvokst med kalender, men en ganske beskjeden en, og vil nok gi henne -og lillesøster- det når hun blir større, men foreløpig synes jeg bare det er stress for mor og lite glede for henne.
annki83 Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 snuppa her blir 2 i desember og jeg hadde tenkt å lage pakkekalender fordi store bror får. å hun var litt missunelig på han i fjor hehe men ente heller opp me dukke kalender fra br leker i stede. den koster kun 99kr og er nok akkurat passe spennde til henne. http://www.br-leker.no/produkt/new-born-baby-pakkekalender-1/ storebror fåt lego kalender i år. første året han har villet hatt noe annet en "vanlig" pakke kalender. tror han var ca 4år når han fikk sin første pakke kalender.
petite fleur Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Helt enig med kokelimonke. Sønnen min er 2 år og 2 mndr til jul, og jeg synes han er for liten foreløpig. Skal se det an neste år. P.S. Jeg er oppvokst med en slik type kalender, men ikke før vi ble 6-7 år gamle.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Nei, fordi jeg synes ikke så små barn har behov for det. Får nok gaver til jul likevel. Han blir 2 i februar da. Men skal ha adventskalender når de blir større, da bare med gaver de 4 søndagene i advent. Det er jeg oppvokst med, og får enda gaver av min mamma da, selv om jeg er 30.....
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Hva i ALLE DAGER skal en 2åring med kalender?? Det blir så mye gaver på julaften at det ser jeg virkelig ikke poenget med.. Jeg har en noget utakknemmelig 5åring også, som heller ikke får kalender, ene og alene fordi hun må lære seg og sette pris på de tingene hun har
jentemamma Skrevet 18. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2009 Godt å høre at jeg ikke er helt sær da! Får se an til neste jul om det kanskje er aktuelt da:) Men tenker kanskje at 6 år er en passende alder!
tomat15 Skrevet 18. november 2009 #10 Skrevet 18. november 2009 Har en på 3,5 år og en på snart 1 år. Eldste har aldri fått pakkekalender og jeg har egentlig ikke planer om at han skal få det. Gjelder selvfølgelig minsta også. Hverken samboer eller jeg hadde det når vi var små. Synes det blir fryktelig dyrt og mye styr i en tid som er styrete nok. Her blir det barnetv kaldenderen og sikkert en enkel butikkalender..
Salat Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Hvis hun ikke vet hva det er hadde jeg bare droppet det. Min 2-åring får ene og alene fordi storeøs får. Han fikk i fjor også. Da kjøpte jeg en pakke briotog som jeg delte i 24 gaver. Dette gikk av julegavepotten, det samme gjorde et spill storesøs fikk i kalenderen. I år får de ting de ville fått uansett; perler, tusjer, glittertusjer, modelleringsleire(dette ble jo over 25 gaver alene), refleks, bittesmå spefigurer til badekaret, kluter og slikt. Grei måte å få fyllt opp lageret litt på.
Bolla:) Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 mine er 1 og 3 og de får ingen kalender ennå...tenkte begynne med det neste år..
The Bad Gal Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 Har ei som snart fyller 2 år, og holder på å lage kalender til henne nå. I utgangspunktet er hun for lita til å skjønne så mye av det, men jeg har termin med neste snart, så antar at jeg har bedre tid til å lage en kalender i år, enn til neste år, siden vi da har to jenter på henholdsvis 1 og 3 år. Dessuten har jeg kommet i skikkelig julemodus, så da bare ble det slik:-)
lille sprelle Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 nå er ikke snuppa fullt 2 til jul, men noe kalender blir det ikke i år, og jeg tviler på om det blir det neste år også
annesmil Skrevet 18. november 2009 #15 Skrevet 18. november 2009 Denne var jo genial! Jeg har lurt på om sønnen min på 1 1/2 år skullefå kallender eller ikke. Jeg vet jo at han ikke forstår så ennå, men synes selv at det er veldig koselig. Han elsker dyr og er veldig fasinert av de 3 magnetene som er på kjøleskapet, så det å få dyre magneter!!!! Pluss at det var ikke så dyrt heller. Vil også si at han ikke har så mange "unyttige" leker, han har bare 1 onkel og ett sett medbesteforledre, de er kjempe glad i han, men gir veldig sjelden små gaver. Dakjøper de heller klær, men tar han mer med ut og gjør ting. Så det at han får noe ekstra, har jeg ikke dårlig samvitighet for, spesielt når jeg vet at han kommer til å bli veldig glad. Så mitt svar til den som startet linken, gjør det som gjør deg og den lille glad : )
Willy Wonka Skrevet 18. november 2009 #16 Skrevet 18. november 2009 Gutten min er 2 år og 2 mnd. Han får pakkekalender, mest fordi jeg synes det er moro. Han fikk det i fjor også og stilte seg opp foran pakkekalenderen hver morgen (etter noen dager da han skjønte poenget) Jeg har kjøpt små leker jeg har kommet over de siste ukene....synes det er moro. Så ja, her blir det pakkekalender.
beggeto Skrevet 18. november 2009 #17 Skrevet 18. november 2009 nei, jeg syns min toåring er alt for liten til det (nå er hun akkurat blitt to da). En ting er jo at det blir mer enn nok gaver, men har dere tenkt på hva dere skal si til den lille 1.juledag når hun står der forventningsfull og det ikke er noen gaver igjen? Jeg syns de må skjønne prinsippet med nedtelling til jul før det er noe poeng. Dersom der er storesøsken som får stiller situasjonen seg litt annerledes. Skjønner at noen velger å gi da.
mamman til to gutter Skrevet 18. november 2009 #18 Skrevet 18. november 2009 Jeg får fortsatt kalender av mamma hvert år og jeg syns det er veldig hyggelig, kan heller ikke huske noe annet enn at jeg fikk det når jeg var liten heller, så jeg var nok ikke veldig mange år når jeg fikk det første gang. For flere år siden sa mamma at hun skulle lage kalender til første barnebarnet kom. Første året etter sønnen min ble født spurte hun forsiktig om jeg kom til å lage kalender til han (Han var 5mnd i begynnelsen av desember) og når jeg sa jeg syns det var tidlig, så lurte hun om jeg ville ha, så kunne jeg lage til han "til neste år", så det ble på en måte en forutsetning at jeg måtte lage til han for jeg skulle få (på en positiv måte). I fjor var han 1,5år og syns det var stas med kalender og i år er han 2,5år og syns nok det er enda mer stas. Jeg fyller opp med noen ordentlige ting, noen nyttige ting, noen billige ting og noen ting vi hadde kjøpt uansett og syns det er gøy å lage kalenderen. Jeg syns ingen foreldre skal føle det som tvang å lage pakkekalender fordi alle andre gjør det, da blir det feil, spesielt til en 2åring som ikke aner hva det er og ikke snakker om det i barnehagen. Det er jo ikke sånn at de som ikke lager pakkekalender ikke gjør noe for barna i adventstiden og jula. Det viktigste er jo det man gjør sammen i den tiden og ikke hva barna får av ting.
Nemlig Skrevet 18. november 2009 #19 Skrevet 18. november 2009 Jeg gjorde det i fjor, da var hun akkurat like gammel. Gjorde det egentlig fordi jeg var høygravid, sykemeldt og ikke fikk lov til å gjøre så mye annet enn å være hjemme og surre (hadde et komplisert sv.skap). I alle fall, det var egentlig helt bortkastet! Tror ikke hun fikk med seg/ hadde så veldig glede av det.
Anne-B. Skrevet 18. november 2009 #20 Skrevet 18. november 2009 Jeg har sydd en liten pose som de får en gave fra hver sin dag, de er 6 og 2 år. Gidder ikke det styret, asså. Er hun to år så er det ikke nødvendig. Man gjør det gjerne fordi man selv syns det er koselig. Men, her har alle i familien hver sin sjokoladekalender!
aug07sept09:o) Skrevet 18. november 2009 #21 Skrevet 18. november 2009 jeg har en gutt på 2år og 3mnd og han får sjokoladekalender. det får også jeg og samboer av min mamma. elsker jula og syns det er lov å kose seg litt ekstra de dagene vi teller ned i desember:)
Raych Skrevet 18. november 2009 #22 Skrevet 18. november 2009 Nei, vi har ikke tenkt å ha kalender. Jenta vår er akkurat like gammel som din jente. Storesøster på 5 hadde ikke kalender før i fjor, og det var blånisskalender og ingenting annet. Hun får vel jul i svingen kalender i år:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå