Ida-mor-1 gutt + 1 jente <3 Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 De som går i barnehagen her har tilbud om å ta den i morra... Jeg vingler frem og tilbake om vi skal ta den eller ikke...!!! Aner virkelig ikke hva som er best:( Vil ha meninger:) Har en gutt på 4 år, ser for meg vi må være 4 vokse som holoder han nede mens han får sprøyta... huff!!! Han er veldig skeptisk til "lege-folk"..
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Jeg har også vinglet veldig for og imot. Men nå har vi hatt influensaen i hus etter all sannsynelighet så nå er vaskinasjon uaktuelt. Så lenge dere ikke er i noen riskikogruppe er det svært liten sannsynelighet for at dere skulle bli veldig syke om smitten kommer.
alvamamma Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Her i huset har vi ingen kompetanse som overgår Folkehelseinstituttet sin. Her har det aldri vært noen tvil om SKAL.
Ida-mor-1 gutt + 1 jente <3 Skrevet 18. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2009 er det jeg og tenker. vi er ikke i risikogruppa noen av oss... leste et sted at den kunne komme i flere "omganger" hvis man ikke ble smittet nå tror jeg.. og at den ble kraftigere og kraftigere... høres så skummelt ut!
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Sånt kan man ikke forutse. Alle trodde vel at fugleinfluensaen skulle ta kverken på mange av oss for 4-5 år siden, men det skjedde ikke det heller. Ingen vet hva fremtiden bringer. Vanlig ingluensa kommer tilbake på nytt hvert år også, den blir ikke kraftigere og kraftigere. Det er 40 år siden sist det var en farlig influensa som herjet verden. Hvem kan forutse om svineinfluensaen kommer verre tilbake til neste år elle rom det er 40 år til neste "farlige" influensarunde. Jeg har stilt meg selv spørsmålet om hvor farlig denne influensaen egentlig er hvis man ikke er i en riskikogruppe. Svaret er jo at den ikke er farlig i det hele tatt. For meg gir det en god grunn til å ikke vaskinere. Hvertfall så lenge det er så mange som er skeptiske til vaksinen og hva den inneholder.
FruTB Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 "Jeg har stilt meg selv spørsmålet om hvor farlig denne influensaen egentlig er hvis man ikke er i en riskikogruppe. Svaret er jo at den ikke er farlig i det hele tatt. For meg gir det en god grunn til å ikke vaskinere. Hvertfall så lenge det er så mange som er skeptiske til vaksinen og hva den inneholder." Tror ikke min venninne er enig i det der. Datteren hennes var frisk som en fisk til hun fikk influensaen. Nå har har hun ligget på intensivavdelingen med pustehjelp 3 uker og kjempet mot SI. Og hun er ikke den eneste på den avdelingen med barn som var friske og utenfor risikogruppene, men nå har blitt alvorlig syke. Så det at den ikke er farlig i det hele tatt stemmer overhodet ikke! Heldigvis er det et ørlite antall av de smittede som rammes så hardt. Spørsmålet er vel om man tør ta den sjansen ...
Pooh Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Jeg har også vært usikker på hva jeg skulle gjøre, men har vel landet på at jeg skulle ta den, og at også min mann og 6-åringen skal ta den.......aller mest for å beskytte Lillemor. Var på 6 ukers kontroll med Lillemor i dag, og da var det i grunnen ikke noe spørsmål fra legen en gang. Det virket som at det var en selvfølge at jeg skulle ta vaksinen, så nå er den satt. Nå skal jeg sørge for at de to andre får tatt den relativt kjapt også. Det er tross alt de som er ute og farter mest, og det er størst sannsynlighet at de drar sykdommen i hus. Du kan i alle fall trøste deg og 4-åringen med at stikket ikke er vondt. Jeg liker ikke sprøyter og må se vekk hver gang, men det var virkelig ikke noe vondt dette her. Lykke til!
Cat.68 Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 et er feil sjiraff å si at den ikke er farlig. Når en 12 åring dør i badekaret grunnet SI, og når flere barn ligger med pustehjelp rundt om på sykehusene UTEN å være i risikogrupper så sier det seg selv at SI KAN *med trykk på KAN* være farlig. DET er realiteten,Hva man må vurdere er om vil vaksinere og ta sjansen på at det kan gi bivirkninger, eller la være og være bland den overvekt av % det går bra med.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #9 Skrevet 18. november 2009 Hvis man tenker hvor mange som er smittet og hvor mange som er alvorlig syke så kan man si at den ikke er farlig. Da er det mye mer dagligagse ting som er farligere. 12 åringen du nevner var forøvrig i en risikogruppe.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #10 Skrevet 18. november 2009 Det er så mye annet som er farligere i denne verden. Alt kan man ikke skåne seg for. Man må velge for og i mot. Jeg har falt på imot da det kommer til denne vaksinen.
Cat.68 Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Det vet man ikke sikkert hvis det ikke fremkommet noe nytt idag som jeg ikke fått med meg. Man sa at man trudde det kunna være pga underliggende sykdom men SI var dødsårsaken. Nei for deg og mange andre "HELDIGVIS" som har SI på avstand eller vært igjennom den uten større problematikk så vil statistikken lande på at den for de aller fleste er ufarlig. Men for de som har noen av sine kjære på sykehus kjempende for livet ,så hjelper det lite at det er fler dødsfall i trafikken. For dem er sykdommen farlig, det viser at den er farlig og at man kanskje må ha det i baktanken at alt fælt ikke altid skjer alle andre.......
Espoir Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Man tar på seg hjelm når man skal sykle eller stå på ski, ikke fordi folk detter og dreper seg stadig vekk, men fordi det KAN skje, og hvis man da er ekstra uheldig KAN man i verste fall skade seg alvorlig eller dø. man lar ikke være å ta på barna hjelm på sykkel eller skibakken fordi det er så mye ANNET som er farlig også. Sånn tenker jeg om vaksinen og - hvis mine friske barn får tilbud om vaksinen gir jeg til dem, siden de da er tryggere. Jeg har forresten også en bekjent som ligger i koma og i respirator pga influensaen, og han var helt frisk fra før.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 Jeg sier på ingen måte at sykdommen ikke er farlig for de få som får det alvorlig. Men med tanke på antall døde iforhold til antall antatt smittede så er den relativt ufarlig. Det er en liten brøkdel som har dødd av denne sykdommen. Hvis dette er så farlig som fhi skal ha det til hvorfor blir da ikke folk testet? Hvorfor er det viktigere at vi må vaksinere oss, selv om vi antageligvis har vært syke? Her begynner de vaskineringen av barn utenfor riskikogruppene i desember. Vaksinen gir beskyttelse først etter 3 uker. Det betyr at mine barn er beskyttet først i januar. Da er nok toppen over for lengst (hvertfall her i distriktet), og hva er da poenget med vaskineringen?
Gjest Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 jeg lurer på hvofor en 12 åring som er så syk av SI bader, man bader vel ikke når man er så syk? . noen som har link, har ikke hørt om dette før.
Cat.68 Skrevet 18. november 2009 #17 Skrevet 18. november 2009 Det har jeg gjort mange ganger spsielt når jeg var barn og man ikke visste at ved feber skal man kyles ned ikke hetes opp. Når man har feber er det vanlig at man fryser, så setter man seg i badekaret for å få litt varme. En 12 åring tenker nok ikke over at feberen gjerne stiger med varme, og det som er så skummelt da med akkurat denne SI, er at man blir så veldig syk så veldig fort.
Espoir Skrevet 18. november 2009 #18 Skrevet 18. november 2009 Man kan vel bade selv om man er syk,vel? Kanskje han hadde kastet opp eller følte seg kald Og kanskje han ikke følte seg så syk da han gikk oppi, men senere fikk et illebefinnende.
~sjiraff~ Skrevet 18. november 2009 #19 Skrevet 18. november 2009 http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=580659
Gjest Skrevet 18. november 2009 #20 Skrevet 18. november 2009 jeg ville ikke kombinert badekar med høy feber. da ringer det en bjelle i mitt bakhode
Cat.68 Skrevet 18. november 2009 #21 Skrevet 18. november 2009 Det kan du ikke laste en 12 åring for, og slettes ikke sikkert den var høy da han satte seg der. Er heller slettes ikke sikkert foreldrene visste han badet, eller var syk. Siden dem fant ham død i badekaret tar jeg høyde for at de mest sannsynlig ikke visste han var der.
Gjest Skrevet 18. november 2009 #22 Skrevet 18. november 2009 jeg laster ingen. gjør jeg? det hele er jo tragisk. gav jeg på noen måte uttrykk for at jeg laster noen?
Cat.68 Skrevet 18. november 2009 #23 Skrevet 18. november 2009 Jeg feiltolket deg kanskje da du sier at du hadde ikke badet med feber fordi det da ringer en bjelle. Jeg tenker at det er rimelig åpenbart for de fleste voksne, men et barn vet sikkert ikke dette.
Gjest Skrevet 18. november 2009 #24 Skrevet 18. november 2009 jeg er sykepleier så for meg er det åpenbart ja. men jeg klandrer da ikke gutten av den grunn, gud hjelpes. det hele er jo så tragisk unødvendig at det er til å gråte og rase over.
Cat.68 Skrevet 18. november 2009 #25 Skrevet 18. november 2009 Ja trist, ikke annet å si om det. Jeg mente det ikke slik bokstavlig klandring Myrtel, ser at det høres hardt ut når det ble skrevet slik. Det jeg mente å si er at dette skjønte nok ikke gutten til tross for at det er ganske åpenbar kunnskap for de voksne med barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå