Gå til innhold

Kommer jeg til å få ledgikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos legen pga. vonde ledd. Har nå fått beskjed at jeg har forhøyet anti-ccp , som skal være en spesifikk indikator ved leddgikt. Denne prøven kan ifølge legen være posetiv i mange år før utbrudd. Vil det si at jeg kommer til å utvikle leddgikt? Irriterende med slike utydelige svar fra legen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det finnes leger og sykepleiere her inne så vil jeg ikke si at dette er rette plassen å spørre om slikt. Ta dette opp med legen din. Vil jo anta at du skal bli sendt videre til spesialist, en revmatolog, og der vil du få svar på om du har en revmatisk sykdom eller ikke. (Men, det går fint an å ha denne indikatoren, uten å få leddgikt.)

Skrevet

Tegn en god uføreforsikring, tren regelmessig og spis omega-kapsler hver dag for å forebygge. Så har du gjort ditt ihvertfall...

Skrevet

Takker for svar.

Er det noen med erfaring som vet om det er mulig å forebygge? Jeg trener og spiser sundt, men klarer ikke tran. Spiser en del fisk da.

En annen ting jeg lurer på når det gjelder anti-ccp. Det ser ut som grenseverdien varierer veldig etter hvor jeg leser. Har dette noe med metoden de tester på, eller er det noe vesentlig jeg ikke forstår?

Skrevet

Det "fine" med disse prøvene er at du kan ha forhøyet verdi og aldri utvikle leddgikt. Eller du kan ha ingen indikator på leddgikt og likevel få det. så svaret må være vent og se. Men, det beste middelet mot revmatiske lidelser/smerter er å trene, trene, trene, så det kan virke forebyggende. Lykke til!

Skrevet

Har du høy anti CCP tilsammen med positiv RF (revmatisk faktor) så er det nok dessverre diagnostisk på RA (leddgikt).

Jeg har leddgikt selv og diagnosen ble stilt på bakgrunn av positiv CCP og positiv RF. Har du i tillegg vonde ledd har nok sykdommen brutt ut.

Du må komme deg til revmatolog så fort som mulig og få behandling. Jeg har gått ubehandlet (eller med feil medisiner) i årevis og det var invalidiserende. Så fikk jeg en ny type medisin og etter det har jeg vært 100% symtomfri, uten tegn til smerter. Det er absolutt lys i tunnelen, for det er store framskritt på RA behandlingen idag.

Har du spørsmål må du bare spørre. Jeg kan mye om dette.

Skrevet

Huff, nå har jeg lest svarene du har fått over her og det er mye feil svar som blir gitt. Bla er den beste behandlingen for S- positiv RA (den typen leddgikt du har) absolutt IKKE trening. Ja, trening kan være gunstig når formen din er god nok til det (spesielt varmtvannstrening), men dette er en alvorlig inflammatorisk lidelse som du behøver ordentlige medisiner for. De revmatologene jeg har møtt har sagt at jo mer aggressiv sykdommen er jo mer aggressivt skal den behandles. Tran og trening er på ingen måte skikkelig behandling.

Og det er også feil at du kan ha disse leddgiktindikatorene positive i blodet uten at du egentlig har leddgikt som en nevner over her. Er disse to sterkt positive har du leddgikt. Tro meg. Jeg har vært med på flere forskningsopplegg og jobbet med professorer og spesialisert innen dette feltet,

Nå nevner du ikke om du har positiv RF så mitt svar tar utgangspunkt i at du har det.

Skrevet

er anti-CCP , det samme som forhøyede blodplater?

Skrevet

Nei, blodplater er trombocytter, som er endel av blodets koaguleringsprosess... De er nyttige for å stoppe blødninger

anti-CCP, antistoffer som måles i serum og finnes hos cirka 60–70 % av pasientene med leddgikt. Anti-CCP brukes som et diagnostisk hjelpemiddel ved revmatoid artritt. Antistoffer mot CCP er også en risikofaktor for alvorlig sykdomsutvikling.

Det er altså to helt forskjellige ting...

Skrevet

Ok, jeg lurte fordi jeg er under utredning for revmatisk sykdom og tatt en masse blodprøver hos revmatolog. Når jeg ringte og spurte om svarene kommet sa sykepleieren at hun kunne se at jeg hadde forhøyede verdier av blodplater, noe som ofte indikerte revmatisk sykdom. Derfor jeg lurte. venter fortsatt på brev fra legen.

Skrevet

Nå aner jeg litt håp her. Legen sa ingenting om positiv RF, tror jeg. Hvordan er da dine erfaringer om en kun har høy anti-ccp og vonde ledd, men ingen positiv RF? Og hva med disse grenseverdiene som svinger veldig alt etter hvilken internettside ein leser på. Har dette noe å gjøre med testmetode, eller er det uenigheter ute å går?

Skrevet

Jeg tror nok at du kan ha positiv CCP uten å utvikle sykdom men når du i tillegg har symtomer på leddgikt som leddsmerter vil jeg tro at det peker i den retningen. Men dette må selvsagt vurderes av revmatolog som har undersøkt deg.

Jeg har aldri hørt om noen som har positiv CCP og ikke positiv RF fordi CCP bestilles som oftes etter funn av positiv RF. Så derfor kan jeg ikke svare deg direkte på spørsmålet ditt. Men som sagt, du KAN ha positiv CCP i blodet uten å være syk, men ettersom du allerede har leddsmerter så er du vel allerede syk?

Jeg vet at veldig mange har positiv RF uten å ha leddgikt. RF kan være forhøyet ved bla virussykdommer. Og dessuten nevner du jo ikke hvor sterkt positiv din CCP er. Det har også endel å si for prognosen (forvented sykdomsforløp)

Går du til revmatolog eller fastlege? Hvilket sykehus "sogner" du til?

Skrevet

vet ikke om du har leddgikt eller ei, men jeg har selv vært til utredning for dette, da jeg hadde så sykt vondt i leddene. Revmatologen konkluderte med at jeg ikke hadde sykdommen.

Visste ikke hva det var, og hva jeg skulle gjøre. Følte meg ganske invalid til tider. Gikk til en alternativ lege/fysioterapeut. Fikk noe som heter bindevevsmassasje, men det hjalp heller ikke. Ei venninne er Homeopat, og det hjalp ikke. Begynte å trene i varmtvannsbasseng med fysioterapeut, hjalp ikke i det hele tatt. Ble faktisk verre, mye verre til tider. Så jeg endte opp med å slutte å drikke melk bare for sjekke det ut, og etter en mnd så var jeg helt smertefri. Jeg var ikke veldig konsekvent med melkeprodukter, men ren melk kuttet jeg helt ut. Etter enstund så prøvde jeg melk igjen, og ble dårlig. Nå er dette ca 8 mnd siden, og av og itl får jeg lyst på melk og oboy, og drikker dette. Har de siste gangene ikke kjent vondt etter å ha drukket melk. Noen mener også at hvetemel kan forårsake muskelsmerter. Så mens du venter på utredninger og svar, prøv å kutte ut ting fra kostholdet og se om dette kan hjelpe. har du derimot leddgikt så er jeg usikker på hvilken hensikt det vl ha å endre kostholdet. Lykke til. :-)

Skrevet

Jeg har serum positiv leddgikt (som HI) og den type leddgikt er rett og slett forårsaket av en autoimmun betennelse og kan ikke behandles ved hjelp av kosthold etc. Noen merker kanskje bedring ved å kutte ut noen matvaretyper men det finnes ingen dokumentasjon på at dette virkelig behandler ødeleggelse prosessen i leddene. Det er derimot veldig skadelig å gå ubehandlet over lang tid for man får varige skader på leddene.

Det finnes foressten over 200 revmatiske diagnoser, men RA er den aller vanligste og ca 1 av 100 har sykdommen (7 ganger så vanlig som diabetes type 1 feks).

Har du RA er du forsåvidt heldig fordi det er en såpass kjent sykdom at det finnes mange gode behandlinger og det gjøres stadige fremskritt. Det er verre for de som får en mer ukjent diagnose. Det er også er annerkjent diagnose hos feks NAV. Dvs at du lett vil få innvilget attføring hvis du behøver å bytte jobb etc.

Skrevet

Jeg skal til revmatolog, men har kun snakket med fastlegen. Jeg vet ikke eksakt resultatet av Anti-ccp prøven. Det eneste jeg vet er at den var posetiv. Skal spør legen om dette. Men som nevnt tidligere så blir jeg veldig forvirret når jeg leser om grenseverdier.

På denne siden: http://praksis.sir.no/PN/pn1008.htm kan en ha en verdi på 40 før prøven er posetiv, mens på denne siden: http://www.unn.no/laboratoriehaandbok/anti-ccp-article36413-14289.html er den posetiv fra 11. Noen som forklare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...