Gå til innhold

Vi trenger sårt hjelp av dere!! ang ALT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten gutt på snart 10 måneder. Han har vært en engel frem til nu. Vi har desverre vendt han til at han sovner med flasken i sengen sin uansett om det er snakk om at han skal sove på dagen eller natten. Nu er han våken MANGE ganger på natten å skal bare ha flaske. Ingenting annet.. Vi er sjøl skyldig i dette det vet vi å angrer masse. Vi trenger bare nattesøvnen vårres tilbake!

Har lest at babyer rundt 10 mnd alderen trenger bare en til to flasker om dagen å det er jo ikke bra får han å få melk på natten oga tenner. Vi tror også det har noe med å gjøre at han ikke spiser så veldig mye pga han tar den næringen han trenger i flasken. Vis vi ikke gjør noe så lever han vel enda på flaske når han er 15 år..

Har dere noen gode råd til foreldre som gjerne har lyst å sove en hel natt. Vi har ikke prøvd det siden før vi ble foreldre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å så lurer vi mye på det med maten. kan forteller om vårres rutiner..

Han bruker først å stå opp mellom 09:00 - 09:30 syns det er veldig seint. Så får han frokost som består av grøt. å så kan han holde det gåenes lenge før han sover å da kan han sove i 3-4 timer å da er det middagstid så da må vi hoppe over lunsjen. Vis han ikke sover til lunsjen så bruker han å få grøt da å. Middag får han middagsglass å desser. Har lyst å gi han det samme som vi spiser men er så usikker på hav han må få. han blir veldig grinette på kvelden siden bare sover en lur. så får han grøt til kvelds vis vi rekker det før han blir skikkelig sur å så blir han lagt rundt 19:00 - 19:30.

Før sto vi tidlig opp å alt gikk som smurt. Han spiste godt å sov til faste tider. men etter jeg begynte i jobb igjen å har ulike arbeidstider så er vi helt ute av rutinene å det får meg til å føle meg som en dårlig mor..

Skrevet

du må bare ta kampen med den flasken, tilby han vann og ikke noe annet... det blir noen tøffe netter!! men det er det eneste som hjelper, hs sa til meg i dag at jenta mi på 6 mnd ikke skal ha mer enn 600 ml maks i døgnet med mme. pga det går da ut over den faste føden. og det er ikke bra for tennene til gutten din at han får melk på natten. Så mitt råd er: hopp i det og ta kampen med han, det trenger ikke å ta mange nettene før han skjønner at det ikke er vits å våkne... og dette med rytmen hans. Vekk han i 8 tiden om morgenen. prøv å ikke skippe lunsjen, og da kan du kanskje prøve å gi han skive? prøv deg frem, men få han inn i faste rutiner... da skjønner han hva som skal skje hele tiden. Han kan spise mye av det dere spiser... hva med å søke litt på google med søkeord: middag 10 mnd

ønsker deg lykke lykke til!! :) og du er IKKE en dårlig mor :)

Skrevet

Hopp i det og kutt tvert. Det kommer til å hyles og vræles i 3-4 netter (kanskje helt opp i 6-7, men det tviler jeg på), men så tør jeg nesten love dere at han stopper å våkne for flesken. Jeg mener selvsagt ikke at dere skal la ham ligge alene og hyle, men gå inn når han gråter og ro ham ned i sengen og bli der til han slutter å gråte, om det så tar flere timer. Gå ut med en gang han roer seg, så inn igjen osv. Ikke løft ham opp, men stryk over håret og bare vær der. Det er tøft når det står på, men det pleier gå veldig fort før de er avvendt (har avvendt 3 barn selv, fra pupp riktignok, men prinsippet blir det samme, og det har gått maks 3 netter med alle). Veldig viktig å ikke gi etter når dere først begynner, bit tennene sammen , trøst gutten, men ikke gi flasken. Lykke til :-)

Skrevet

Hei!

Vi har vært i akkurat samme situasjon som dere og jeg vet hvor slitsomt det er. Her er det ingen annen løsning å enn å ta opp kampen. Gutten vår er også 10 mnd og jeg kan fortelle deg at vi denne uka har hatt tre netter hvor han har sovet hele natta. :) Det tok cirka en uke å komme dit. Leggingen har vi gjort på denne måten:

http://www.midtimellom.no/tjenester.html

Trykk på nedlasting: Om å legge et barn. Vi gjentar det samme når han skal legges på dagen og hvis han våkner på natta. Jeg kan love deg at det hjelper. :) Ikke la ham gråte seg i søvn, men sitt ved senga hans og fortell at du er der, gi ham en klem, stryk ham over håret. Hvis han er helt krakilsk løft ham opp og stå helt stille ved siden av senga. Legg ham ned når han blir rolig eller hvis han spenner seg vekk fra deg. Dette tar kanskje et par timer de første kveldene/nettene, men så blir det bedre. Sikkert lurt å legge det til en helg.

Gutten vår får fremdeles flaske. Han drikker den på sofaen mens vi ser på Drømmehagen, før vi pusser tennene. Vi har også begynt å vanne ut melka. Da blir han ikke så mett og spiser mer fast føde. Eks 120 ml melk og 100 ml vann. Jeg tror at spisinga vil ordne seg når dere kutter ut nattmelka, for da vil han nok våkne tidligere fordi han er sulten. Her starter dagen kl 06 nå, men det gjør ingenting når han sover i ett fra kl 19. :) Ikke fortvil hvis dere ikke ser resultater med en gang. Det tar noen dager før alt går seg til. :)

Skrevet

For det første: du er ingen dårlig mor!

Du ser at situasjonen dere er i nå, ikke er bra for noen av dere - og tar tak i det! Det ville ikke en dårlig mor gjort...

Ang flaske sier jeg meg enig med de andre:

Kutt tvert. Tilby evt. vann.

Jenta mi har aldri tatt flaske, men hun var lenge vant til at hun måtte ha pupp for å sovne - dag og natt... Da hun var 8,5 mnd tok pappan over permen, og vips fikk hun ikke pupp om dagen lenger - og det gikk kjempefint. Sikkert mye fordi hun visste at hun ikke fikk pupp av pappa;)

Hun fikk fortsatt pupp om kvelden før hun skulle sove, og om natten. Opptil flere ganger.

Etter tre uker, da var hun drøye 9 mnd så innså jeg at jeg måtte ha søvn for å fungere med jobb/studier - og kuttet puppen om natta tvert.

Pappan gikk inn til henne og roet henne ned... første natta var det ille. Jeg holdt på å gi etter, hørte at hun hylte og hylte. Men hun roet seg tillslutt - tok ca 1 uke før hun sov natten gjennom uten noen oppvåkning i det hele tatt!

Tøft når det står på - men så verdt det tilslutt:)

Det ser ut til at dere har gode leggerutiner. At han sover lenge ville jeg bare tatt som en bonus;) Kanskje vil han våkne tidligere når han etterhvert får mer søvn om natten...

Rutinene ang mat og søvn får dere ta som det kommer.

Vi er ikke superstrenge på sove- og mat tider. Men tar det litt som det kommer.

Jenta mi er straks 1 år, men har egentlig vært mer eller mindre slik vi har det nå fra hun var 8-9 mnd.

Hun våkner ca 7.

Spiser litt brødskive, drikker litt mme eller sånn samtidig som jeg spiser frokost.

Grøt ca 09

Lur på alt fra 30 til 90 minutter fra ca 11,11.30

Lunsjen tas enten før eller etter lur, alt ettersom hvor tidlig hun vil sove

Middag ca 15

Lur ca 60 minutter

Så får hun ofte litt mat sammen med oss når vi spiser middag

Kveldsmat ca 19

Klokka 20 sover hun stort sett, og sover natten gjennom...

I begynnelsen var vi nok strengere på klokkeslettene enn vi er nå, og for oss funker det helt klart best å være litt fleksible. Det er også lett å forstå på henne når hun er sulten og når hun er trøtt, så hun styrer det mye selv;)

Lykke lykke til - ta det skritt for skritt så er dere snart i rute igjen:)

Skrevet

TUSENTUSEN TAKK dere!! vi skal sette i gang nu når jeg har fri noen dager å da skal det bli sovings hele natten.. vet det blir tøft men har en god samboer som kan hjelpe meg når jeg holder på med å gi meg:) Dette skal vi greie!! Dere er super!!

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar ang søvn allerede, men ville si noe om mat også: Ser ut til at han spiser relativt få måltider pr dag og det henger nok sammen med all melken han drikker av flasken. Når du kutter den vil han sikkert bli mer sulten på dagen også. Ikke vær redd for å vekke ham hvis du vil gi frokost tidligere på dagen, å gi barnet gode rutiner er ikke å være dårlig mor...Du synes også han er våken lenge og så sover lenge, dette er ganske vanlig. De endrer sove/våkenmønster flere ganger i løpet av det første året!

Husk også at hvis du fortsatt er usikker ifht hva han kan spise osv etter å ha lest litt på nett så skal helsesøster kunne hjelpe deg. Bestill en time så er du sikker på hun har tid. Ikke vær redd for å bruke helsestasjon utenom de faste kontrollene, det er det de er der for!

Skrevet

Nu er vi i full gang! Vi gjorde det sånn:

Han fikk en god porsjon grøt til kveld å spiste kjempe godt. Så stelte vi han å pusset tenner. Så la vi han. Sang litt til han å han fikk litt vann å smokken etterpå. Ble sittende inne hos han å det tok ca 30 sekunder så hørte jeg at han snorket tungt uten melk i flasken!!:D *Stolt der* Så gikk jeg å la meg litt seinere mens samboeren ble opp litt.. litt over 02:00 våknet jeg av at han var våken å grøt. (ligger på eget rom) Gikk inn til han fortelte han at det er natt nu å han skal sove. Mamma og pappa er her. Han ville ikke ha vann så ga han smokken å bamsen sin. Sang litt til han å ble der noen minutter, men så begynte han å ville reise seg i sengen å herje så fortalte at nu skal han sove å vi kan herje imorgen så gikk ut fra rommet litt å da hørte jeg at han begynte å sutre litt så gikk inntil han. Fortalte om igjen at det er natt, mamma og pappa er her. Ga han smokken å bamsen å brettet dynen over han, Ble ine hos han å sang litt. Alt dette her tok 20 min før han snorket tungt igjen, men har ikke tenkt å juble enda:p

Regner med når nattflasken kommer bort at han vil våkne tidligere å få tidlig frokost å faktisk er sulten da. Når alt det er inne igjen kan vi begynne å ha fast leggetid igjen som før så vi voksne kan ha litt kvalitetstid på kvelden får det er å viktig:) han kan holde det gåenes helt til 22:00 før han er trøtt, men det er jo ikke så rart når han først våkner rundt 10:00 dagen etter. Men skal oppdatere dere å tar gjerne imot flere råd.Lurer fortsatt på hvordan er det med maten. Kan han få grøt til frokost, kanskje brød til lunsj, middag til middag å grøt til kvelds? gir dere mellom måltid? Hvilken klokkeslett ca gir dere mat?

Tusen takk får hjelpen alle sammen å vi er veldig enig i at skrikemetoden ikke hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...