Gå til innhold

Noen tanker om vekt og helse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tjukk, og vet at det ikke er bra for helsa mi, men i går fikk jeg meg en liten tankevekker. Jeg har ei svigerinne hun er bitteliten og tynn som en catwalkmodell, og jeg vet at om vi hadde stått ved siden av henne så hadde alle pekt ut henne som den sunne av oss to. Hvorfor, jo fordi hun er tynn.

Her er den stygge sannheten:

Jeg er tjukk

-har perfektblodtrykk og kolesterolverdier

-mangler ingen ting av jern eller vitaminer

-trener tre ganger i uka

-spiser masse grønnsaker og svært sjelden godterier eller snacks, -drikker lite alkohol

-røyker ikke

-stresser sjelden

-drikker ikke kaffe.

Svigerinna mi hadde vært hos legen og fått beskjed om at

-blodtrykk og kolesterolverdier var så høye at hun må medisineres

-hun manglet d og b vitaminer

-hun trener en gang hvert jubelår ( som hun selv sier: hvorfor skal jeg trene, jeg er jo tynn!)

-hun spiser godterier hver kveld

-drikker 7-8 kopper kaffe hver dag

-røyker

-er så stressa at når frdagskvelden kommer så trenger hun en flaske vin for å slappe av (hennes ord), dette gjentar hun på lørdag og av og til søndag.

Allikevel vil folk sette penger på at det er jeg som er den usunne av oss to, bare fordi jeg ikke går inn i et par bukser str.34...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke egentlig så veldig overraskende.

Man kan godt være litt overvektig og supersunn!

Jeg er også overvektig og har ideelt blodtrykk, ikke i noen faresone for diabetes osv.

Vi lever i en tid med slankehysteri rett og slett.

Skrevet

Ja noen er bare tjukk i hodet.. Ikke kroppen,

Skrevet

Jeg synes nok mange tynne damer også kan se veldig usunne ut... Særlig hvis de er "tynne&dvaske", altså uten synlige muskler, og hvis huden er gusten. Og ingen ser sunn ut med en sigg i hånda!

Skrevet

Jeg er vel slank, men ikke supertynn. Og BT og blodverdier(kolesterol og trigyserider, lever osv) er helt fine, for de blir testet flere ganger i året pga medisin for noe annet. Men jeg vet at jeg ikke er sunn. Ikke trener jeg, jeg røyker og jeg drikker alkohol når det passer.

Jeg vet at tynne folk kan han fettlag i sine blodårer, selv om de ser ut som sunnheten selv. Og at overvektige kan ha helt fine årer.

Det er ikke hva en ser utenpå, men hva som faktisk foregår inni kroppen som teller for helsen. At en mener en ser finere og sunnere ut som slank, har ikke med annet enn utseende å gjøre. "Bilder" kan lyve;) En kan pynte på den styggeste sannhet, og få den til å se bedre ut.

Skrevet

Intet nytt under solen kjære.

Mange tykke ser sunde og friske ut (og er det sikkert) akkurat som mange tynne ser syke og dårlige ut.

Hva er poenget ditt? Prøver du å legitimere at du er tykk?

Med mindre du er sykelig overvektig (plagene kan komme senere vet du) så er det vel bare å være tilfreds med den du er!

Et tykt sundt menneske er da mye flottere enn et tynt sykt et ;-)

Skrevet

Legitimere at jeg er tykk? Sa jeg det?

Jeg er i grunnen ganske fornøyd med sånn jeg er, men etter å ha fulgt med i media, her inne og vært i noen diskusjoner med venner og kollegaer så er det et tankekors at i vår del av verden så er slank = sunn= selvkontroll =suksessfull. For mange mennesker har det ikke demret en gang at det ikke nødvendigvis er sant.

At du var veldig klar over det er jo flott for deg, uansett hvilken del av bmiskalaen du trives på, men hersketeknikkene dine kan du trene på et annet sted.

Skrevet

HVa med muskel og skjelettplager som kan komme av overvekt da? Siden du trener og spiser så sundt (sier du) så kan du dessuten umulig være så veldig tykk..Litt overvektig, kanskje, men ikke mer enn at du ligger innenfor grensen til normal.

Blir man for tung så VIL ledd, sener og muskler slites unødvendig, og man kan bli ufør og/eller ute av stand til å bevege seg,- og dermed bli ENDA tykkere OG få farlige verdier mtp blodsukker, kolesterol, blodtrykk osv.... Mange ekstremt tykke bruker jo nettopp dette som unnskyldning for sin vekt. At de har smerter som gjør at de ikke KAN trene....Uten å tenke på at vekta kom først, vekta førte til smerter, smertene gjorde at man ikke greide og trene mer, og vekta økte ENDA mer, ENDA raskere..Husk, det skal mye trening til for å forbrenne en kjeks..SÅ om man er sunn, spiser masse fisk og grønnsaker, får man i seg unødvendig mye godaker og kcal rik mat MELLOM målitd, så er det vanskelig å få nok trening til å forbrenne alt....

Nettopp derfor er det ALLTID en risiko i det og veie for mye, selv om man lever sunnere enn en tynn person. VEkt i seg selv er skadelig for kroppens evne til å bevege seg,- om den kommer opp i en vekt over "Litt tykk"... Når smerter grunnet overvekt kommer, er det vanskelig og rette opp skaden, da det ofte er slitasjeskader. Da kan en vektnedgang "Lette på trykket", men slitasjen vil fortsatt være der, sammen med økt tisiko for å bli inaktiv og med de helseutfall det vil gi.

SÅ alle som er overvektige, men trener og spiser sundt, dere bør likevel følge med på vekta, at den ikke går opp... Det kan som sagt føre til en plutselig bevegelsehemming som gjør at aktivitetsnivået endres dramatisk, og da MÅ matvaner endres dramatisk...

Skrevet

Jeg veier over 90 kg...så litt mer enn "innen normalen" veier jeg nok, og jo, man kan godt spise sundt og trene uten å bli tynn som ei flis. Jeg er tykk, men jeg er også råsterk...

Jeg skriver jo det i starten, at jeg vet at det ikke er bra for helsa mi å veie for mye. Men du ville altså fortsatt pekt ut meg som den usunne av meg og den røykende, kolesterolpakkede svigerinna mi? Ja, jeg KAN få belastningsskader, jeg KAN få mye rart, men i dag er jeg frisk, sunn og tykk. Skal jeg da dømmes for at jeg muligens kan få noe i framtiden? Hvem som helst kan få noe i framtiden som vi ikke vet om. Tynne er faktisk mer disponert for å få f.eks beinskjørhet, men jeg dømmer da ikke alle tynne md tanke på at de kan bli skjøre i framtida en gang.

Prøv å lese hovedinnlegget en gang til og se at det muligens gjør noe med det virkelighetsbildet du lever i, det er ikke et forsvar for at overvekt er bra, men en måte å vise fram at ikke alt er som det ser ut på overflaten...

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lang du er, men 90 kilo er ikke lik tykk..Du trener og har muskler i tillegg, så om du er rundt 170 (give or take noen kilo) så vil jeg ikke karakteristere deg som tykk..Kraftig, men ikke tykk...

Jeg dømmer ingen som er litt krafitge som tykke eller usunne..ER selv på en vekt som tilsier at jeg ikke er tynn.Men jeg føler meg, eller kaller meg ikke fet..FOr det fro MEG er forbundet med fedme som plager enn fysisk på en eller annen måte. JEg har heller ikke så høy vekt at jeg tror skader på ledd og muskler kommer, siden jeg har sterk muskulatur ( på samme måte som det kan virke du har), men jeg VET jo at om jeg ikke passer på vekta, så kan jeg ikke tillate meg så mange kilo opp før faren for skader vil være der....Fikk store smerter under første graviditet grunnet vektoppgang, og de forsvant ikke før vekta gikk ned..Det tok ikke alt for lang tid, men hadde jeg latt vær og prøve og komme meg ned i vekt, er det stor sannsynlighet for at jeg i dag hadde vært delvis bevegleseshemmet pga store smerter.... Om jeg hadde vært tynnere før graviditet, men dårliger trent og mindre sunn, så hadde jeg mest sannsynlig ikke fått de smertene jeg fikk....Men hadde da kanskej måtte passe på blodsukker og andre plager...

Så jeg sier ikke at du er dårlgiere enn en tynn, fordi du har noen kilo for mye, men på samme måte som din tynne venninde må passe på sin helse og være obs på helserisikoen ved å røyke og drikke og være så inaktiv som hun er, så må du være obs på de helsefarer for høy vekt kan gi..Begge delre på sikt....

Skrevet

"hersketeknikkene"? Nå tror jeg du er litt paranoid ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...