Gå til innhold

8 år og alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble oppringt av min 8 år gamle sønn i dag tidlig, han lurte på om jeg kunne komme innom han idag på besøk, for han var litt syk. Han skulle nemlig være alene hjemme idag, da pappa skulle på jobb. Jeg ble sjokkert over at det i det hele tatt var et alternativ for pappan, å la gutten være alene. Han mente jeg overdramatiserte det og var overhysterisk siden han bare var litt syk.Jeg dro jo med en gang og hentet han. Hva mener dere? Han pleierå være alene sammen med broren sin en time etter skoletid av og til, men en hel dag, småpjusk og med øyebetennelse er drøy, synes jeg. Er jeg overhysterisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke overhysterisk! Hvis han er syk, skal han da vel ikke være alene!!!

Skrevet

En trenger ikke bli hysterisk, og en på 8 hadde nok fint klart å være hjemme alene. Dette ser jeg selv hos mine.

MEN jeg tenker heller mer på hvor godt det er at mamma er der når en er liten og litt pjusk:) Jeg vet jeg tenkte slik da jeg var liten, syk og mamma puslet rundt meg. Det ga trygghet og kos, faktisk:)

Jeg er selv hjemme med barna når de er syke, for deres trygghets del. Ikke fordi jeg ikke tror det går bra om de er alene, men bare fordi de skal ha en god opplevelse av trygghet og "oppvartning" av mamma som syk. At jeg er der å trøster, ordner og skjemmer dem litt bort:) De skal ikke bare komme gjennom sykdommen, men også ha en litt god opplevelse oppi det hele.

Skrevet

Jeg tror ikke at det hadde skjedd noe, han hadde nok klart seg, men det handler om akkurat det du sier, han skal ikke trenge å være alene hjemme en hel dag når han tydeligviser for pjusk til å være på skolen.

Skrevet

Dette kommer helt an på ungen det. Noen klarer det helt fint, og andre ikke. Og så mener jeg det kommer litt an på "Hvordan" man bor. Jeg var selv hjemme alene da jeg var 8 år, men hadde da en gammel nabo som stakk innom titt og ofte for å sjekke at jeg hadde det bra.

Men som de andre her sier, at det er noe med den tryggheten med at mor suller og steller når man er syk og dårlig form:)

Men jeg mener her da at du burde fått beskje av pappan at gutten er syk og skal være hjemme. Evt.at han kanskje spurte om du har mulighet til å være hjemme med han.

Skrevet

Jeg lurer på hva slags svar man hadde fåt om man hadde lagt dette ut på Skravle jeg?

Personlig synes jeg det er for mye forlangt at en 8-åring skal være alene hjemme, uavhengig om han er syk eller ikke.

Synes IKKE du er overhysterisk

Skrevet

Jeg sier meg enig med de andre her, som mener at en 8-åring ikke skal være alene hjemme om h*n er syk. Men samtidig kan jeg forstå at dette kan være vanskelig for en samværsforelder, for så vidt jeg har forstått det har han (eller hun) ikke rett til omsorgspenger når barnet er sykt. Aleneforeldre får jo dobbel kvote, så jeg har i alle fall tolket dette som at samværsforelderen ikke har noe. Men likevel burde jo barnets far sagt i fra til deg, så du evt kunne vært hjemme med gutten.

Skrevet

En normal 8-åring kan fint være hjemme alene dersom han er syk, mener jeg. Men det betyr ikke at han bør være det!! Enig med dem over her, jeg husker at jeg synes det var utrolig trygt og deilig når mamma eller pappa var hjemme med meg når jeg var syk. Jeg er vant med at når man er syk, da er man syk, og da er man på en måte litt konge i huset. Får se på film, spise det man vil, bli lest for når som helst, etc. Og få mye trøst og sympati :-)

Men iblant var de bare innom i lunchen med blader, litt godis, frukt eller andre ting jeg hadde craving for. Og det hjalp veldig det også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...