Gå til innhold

Noen som har erfaring med 40 % bhg-plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte å søke snuppa på 1 år inn i bhg over nyttår, men ønsker å ha henne mye hjemme også, siden hun enda er så liten og vi har økonomisk mulighet til det. Lurte derfor på om kanskje en 40 % plass kunne være en ide, dvs to dager i bhg og tre dager hjemme hver uke. Er fullt klar over at dette kanskje blir litt i minste laget, men tenker at det går vel greit for de aller fleste, og ønsker å høre deres erfaringer med en såpass liten deltidsplass i bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har de to eldste jentene mine i barnehagen 40% i uka... Tirsdager og torsdager.. Det fungerer kjempe bra..men de er litt eldre en din, eldste er 5 og begynte i barnehagen i fjor mens nr to er 3 år og startet i høst.. De trives med å ha "Fri" mellom dagene, og er veldig klar de dagene de skal i barnehhagen..

Skrevet

Det tror jeg kommer helt an på barnet. Vår gutt startet i bh da han var 3,5 år, og hadde da 40% plass. Det fungerte ikke i det hele tatt. Han kom aldri inn i gruppen, og følte seg utenfor, og dermed ville han ikke i bh. Så etter noen mnd så var vi heldige og fikk øket prosentandelen til 80% og derfra gikk alt myyye bedre. Etter nok en stund så fikk han 100% plass. Siden jeg gikk hjemme på den tiden, så brukte vi plassen litt som vi ville, og han hadde korte dager og fri innimellom. Men med 40% plass var det så ofte han ikke fikk være med på de spesielle tingene som de planla, sånn som baking, juleverksted osv. Og med større % andel så falt han bedre på plass i gruppen også. Han er en stille og forsiktig gutt som trenger god tid på å finne seg til rette.

Skrevet

Enig med Hera. Opplevde det slik vi også. Har 60 % plass til mine to nå. Var en periode med 40 men da falt de mye utenfor. Skulle hatt dem full tid for at de skuulle bli helt "trygg" på b.hagen, men godt å være hjemme med dem også:)

Skrevet

Jeg personlig har ingen erfaring med det, men har noen venninner som har.

Begge to hadde da med 40% fra ca 1 år, og begge mine venninner var enige om at det ikke fungerte.

De fikk begge anbefalt å ta to dager etter hverandre fra barnehagen, for å få litt kontinuitet i det. Meen, ofte blir det sykdom og mye sykdom, særlig første året i barnehage, og noen uker ble det da 1 dag eller ingen dag - så det ble veldig lite kontinuitet. Og alt var "nytt og skummelt" hver gang... og de fikk som nevnt over ofte ikke være med på turer og diverse som ble planlagt... Når de er så små betyr kanskje ikke det så mye, som når de blir større - men de fant seg aldri til rette i barnehagen, ble ikke godt nok kjent med de voksne og barna...

Har hørt fra førskolelærere at det anbefales 3 dager i uka - gjerne korte dager, men 3 dager om det skal best for barnet.

Skrevet

Jeg har erfaring med 3 dager i bhg, og hadde vel kanskje valgt det. Kortere dager, og heller litt flere. Det er litt vanskelig å få inn en rutine når en er mer hjemme enn i bhg, men barn er jo ulike. Vår gikk man, tirs og torsdag. Han var så klar for bhg. mandagen at han stod på døra:)

Skrevet

Gutten min hadde store problemer med å komme seg inn i gruppa når han gikk berre mandag, onsdag og fredag. Han gikk for det meste for seg sjøl. Etter han begynte der hver dag er han blitt ein av gutta! ;)

Men unger er jo veldig forskjellig! Kan være det funker for jenta di! Ville ha prøvd det ei stund og så prøvd å få større plass hvis det ikkje funker. Skjønner veldig godt at du vil ha ho heime litt og!

Skrevet

Som pedagog i småbarnsavdeling vil jeg fraråde deg å ha noe under 60%. Har flere erfaringer med barn med 40% plass og det har virkelig ikke fungert med noen. Vanligvis har man en innkjøring på tre dager etter hverandre, men når man da ikke kommer i barnehagen igjen før uka etter blir det som en ny innkjøring hver eneste uke og det tar LANG tid før barnet begynner å stole på de voksne i barnehagen. Ikke blir de voksne ordentlig kjent med barnet før det har gått lang tid heller. Det blir en vond situasjon for både mor og barn.

Det er klart at for noen vil det fungere, men jeg kan ikke stå inne for tilbud om 40% plass..

Skrevet

Jobber selv i barnehage for tiden, og skriver under panterjenta85

Skrevet

Vi hadde 60% plass til jenta vår fra hun var 15 mnd. Det fungerte overhodet IKKE! Ble ikke trygg. Det var bare helt grusomt å gå fra henne. Hentet henne så tidlig jeg bare kunne. Jobbet natt og sov dårlig på dagen, for jeg tenkte bare på at hun ikke ville være der, så jeg sto opp tidlig og hentet henne..... Gjorde det sikkert ikke bedre det heller ;o) Vi økte kjapt til 80%, og det hjalp en del. Hun trivdes dog ikke før vi byttet bhg, så det hadde nok litt med de voksne å gjøre også. Hun ble ikke trygg på de.

Skrevet

Har ikke erfaring med dette selv, men har jobbet i mangen år som pedagogisk leder i barnehager og vil ikke anbefale deg det. Har pr.dags dato ikke opplevd at det har fungert for noen! Vil anbefale deg minimum 60% og heller gi henne noe kortere dager. Feks levere 09.30 spise en god frokost sammen hjemme, og hente henne etter fruktstunden som vanligvis er ca kl 14.30.

Dette er på grunn av at barna ikke blir ordentlig kjent med voksne og barn i barnehagen når de er der så lite, de blir ikke en del av barnegruppa og kommer derfor ikke inn i leken.

Skrevet

Her går det kjempefint med tirsdager og torsdager i barnehagen :)

Vi hadde henne 100 % i barnehagen en stund, men da ble det mye gråt da jeg drog, og hun var så sliten den lille tiden hun var hjemme. Hun er nå 2,5 år da, og det går over all forventning. Hun har gått 40 % i et par måneder nå. Hun er godt med i gjengen, på tross av at hun er ganske sjenert. Men dette er en liten barnehage, med bare 9 barn på det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...