Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Har skrevet om dette før, men ble ikke så mye klokere... vi har en nabo som maser i tide og utide... Hun begynner å sende meg meldinger tidlig på morgenen, om hun kan låne ting og om jeg kan komme på kaffe. Svarer jeg ikke, sender hu ny melding. Får hun ikke svar da heller ringer hun, og kommer så på døra. Hun er innom her flere ganger for dagen. Og hun gir seg ikke hvis vi ikke åpner døra heller. Når jeg lå på sykehuset dagen etter keisersnitt, var mannen hjemme og dusjet. Hun hadde fått med seg at jeg hadde født, og kom og ringte på. Hun sto og ringte på i 5 min til mannen min gikk ut fra dusjen med bare et håndkle på. Da lurte hun på om jeg var hjemme (æh, jeg tok keisersnitt dagen før), og så ville hun høre fødselshistorien. Presset seg inn dørene når mannen sto der i bare håndkleet. De gangene jeg går inn til henne og drikker kaffe (hun spør meg HVER dag) snakker hun utelukkende om husarbeid, og har ingen andre interesser. Hun visste ikke at det var valg i år en gang når jeg snakket om det uken før valget. det går bare i hva hun har vasket og hva hun skal vaske... Jeg orker ikke mer! What to do? Hun burde jo ta et hint når jeg aldri har tatt initiativ til kontakt, sjelden svarer på mld osv, men...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Høres veldig slitsomt ut, men høres også ut som naboen din er veldig ensom, siden hun stadig tar kontakt og er pågående. Antagelig vil du såre henne ved å sifra, men øsnker du fred og ro er det nok det du må gjøre... Lykke til.
Himmel og hav Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Jeg tror at hvis du vil ha en endring så må du rett og slett si det som det er, og være brutalt ærlig. Si at det er hyggelig å treffes en sjelden gang, meen at hun må slutte å tekste, ringe og ringe på hver dag. Si at du er sliten og lei av at hun krever oppmerksomhet fra deg hele tiden. Om hun hadde tatt hint så hadde hun tatt dem for lengst.Det virker som om hun ikke har helt snøring på en del sosiale koder, og at hun ikke har gode erfaringer med vennskap. Kanskje hun har "brukt opp" venninner før, men at hun ikke klarer å endre væremåte fordi hun ikke selv ser hva som er galt. Forklar at det sliter ut et vennskap når hun er på tråden eller døra hver dag. Avtal evt at dere treffes en gang i uka og gjør noe eller går en tur,og at utenom det, så treffes dere ikke, og at det er på den måten et vennskap kan overleve over lengre tid. Kanskje du kan peile henne inn på andre interesser? Foreslå et kurs, kor eller en hobby hvor hun kan møte andre mennesker enn deg. Det kan kanskje virke som om hun har et veldig lite nettverk, og at du kompenserer for det for henne.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Ja, det er det jeg tenker også. Men jeg kan jo ikke være ansvarlig for hennes liv... Jeg vil bruke permisjonstiden min på det jeg ønsker, og ikke på å være hos henne hele tiden. Det er snakk om en dame på 24 år, dette. Vi bor i blokk, og hun bor i naboleiligheten. Så når vi kommer hjem eller går ut styrter hun ut av dørene. Så jeg kan jo ikke komme med unnskyldninger om at jeg skal noe annet heller, for hun vet når jeg kommer og går, og om jeg får besøk. Samtidig har jeg ikke lyst til å såre henne ved å si at jeg faktisk ikke er interessert i så mye kontakt. I dag tidlig begynte hun å sende meldinger og ringe klokken 6... Men hun har faktisk ikke kommet på døra enda.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Takk for veldig fint svar, Himmel og hav! Det blir nok litt enklere for henne om jeg sier det sånn. Skal se om jeg kanskje kan finne noe som kan passe for henne, som jeg kan foreslå. Burde ikke være noe vanskelig, vi bor ganske sentralt så her er det nok masse kurs osv man kan melde seg på. HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Alle mennesker er ikke like. Noen er litt mindre begavet, rett og slett, eller eier ikke sosiale antenner. De tar ikke hint, og må behandles annerledes enn vanlig oppegående mennesker. Si til henne at det blir for mye, at når du ikke svarer på meldinger eller ikke åpner døren, er det fordi du er opptatt og at det ikke passer å snakke med henne akkurat da. Hun trenger å behandles som et barn, siden intelligensen hennes tydeligvis er på det nivået. Dette sier jeg ikke for at du skal være slem eller uforskammet mot henne, det er det ingen grunn til. Men du må sette grenser på en klar og tydelig måte som hun forstår. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #7 Skrevet 20. november 2009 Nå prøvde jeg i går og gi henne et siste hint. Hun var på døra her som vanlig, og jeg sa at jeg er veldig opptatt for tiden men at vi kan ta en kaffe en gang i neste uke, jeg skulle sende henne en melding. Klokka 8 i dag tidlig tikket det inn en melding: Kan du komme og ta en kaffe i dag? Når kommer du? Ah, jeg blir helt gal! Jeg tviler egentlig på at det hjelper å si det rett ut... Hva må jeg gjøre da, flytte?!? Må alltid ha døren låst, for hun kjenner på håndtaket også, og om det er åpent går hun rett inn. Jeg kom hjem fra butikken en dag og hadde glemt å låse døra, og da sto hun i stua vår og ropte "Hallo???" HI
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Ærlig talt, dette kan umulig være et spesielt oppegående menneske, man går ikke rett inn til folk! Og den meldingen hun sendte deg beviser jo bare at hun definitivt ikke tar et hint. Skriv tilbake: "Nei, jeg har sagt at vi kan ta en kaffe i NESTE UKE, og at JEG kontakter DEG når jeg har tid." Du må nok være såpass direkte. Når du møter henne til kaffe i neste uke, må du si tydelig og klart at du har ikke anledning til å møtes så ofte som hun ønsker, og at det derfor er best om du tar initiativet selv i en periode. Du har ingen plikt til å bruke en større del av din tid på naboen enn det du evt. ønsker selv, og jeg tror det er viktig at du ikke "gir etter" for å få fred når du først har sagt nei. Helt tydelige grenser er nok det eneste som hjelper her, evt. må du jo kutte henne helt ut.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #9 Skrevet 20. november 2009 Tror ikke du kommer unna å være brutalt ærlig med denne stakkars ensomme jenta.. Man har jo ikke så tett kontakt med sin beste venninne engang, ikke engang sin søster, og her er det snakk om en nabo...! Du må bare si at du synes naboskapet har blitt litt for tett mellom dere, at du ønsker litt avstand til naboene, dere er jo tross alt ikke bestevenner heller. Du kan jo si det litt pent, at det ikke er personlig, men at du er en person som ikke liker å bli mast på, at du trenger litt albuerom og fred rundt deg. Si at hun stresser deg og at du blir sliten av at hun tar kontakt hver dag. Du kan jo prøve deg med at dere skal slutte å ringe, tekste og gå på besøk hver dag, men kanskje innføre en fast kaffeavtale. F.eks en gang i uka, hver onsdag formiddag klokka ti?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2009 #10 Skrevet 20. november 2009 jeg har vært borti lignende situasjon, ikke fullt så gale som hos deg da, det skal vel godt gjøres... Jeg sa til slutt til henne: Du trenger ikke å ringe på mer, for jeg kommer ikke til å lukke opp. Jeg var da nettopp kommet hjem fra sykehuset med babyen og sa at jeg trengte ro. Hun tok den Jeg brukte mine "sinte" hormoner til å si ifra. Skrudde ringeklokka av også. Skjønner ikke vitsen med folk som ringer på flere ganger! man hører da veeeeelig godt at folk ringe rpå 1 gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå