Indigo 08-10-13 Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Lurer av ren nysgjerrighet.. Lillegutt er akkurat blitt ett år. Jeg jobber i staten, og får innvilget ammepermisjon for 1 mnd av gangen, samt at jeg til nå har levert to ammebekreftelser. (Begynte å jobbe da lille var 9 1/2 mnd.) Jeg har fått innvilget 2 timer ammefri ut november. Disse to timene kommer selvfølgelig godt med, ammer fortsatt 3 - 5 ganger om dagen. Går 3-delt turnus, så varierer hvordan jeg benytter meg av disse timene. Ordningen er gull verdt, og tviler på at jeg hadde klart å beholde melka om jeg ikke hadde fått ammefri. Lurer på hvor lenge arb.giver kommer til å gi meg ammefri... Selv ser jeg for meg å amme til lille er 1 1/2 år.
lille sprelle Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 jeg fikk uten noen form for bekreftelse, men jeg har prematur da.... jobber kommunalt. fikk så lenge jeg hadde behov. sa fra når jeg ikke trengte lengre.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #3 Skrevet 18. november 2009 Snuppa mi er straks 16 mnd, og jeg får 1 t hver dag uten noe bekreftelse. Men jeg bruker ikke hele timen, jeg ammer kun morgen og kveld, så jeg kommer på jobb etter jeg har ammet snuppa om morgenen. Så jeg kommer vanligvis en halvtime-40 min senere på jobb. Jeg har gitt signaler til arb.giver. om at jeg ser for meg å slutte å amme om noen mnd, men tror uansett ikke de vil si noe på det om jeg ammer lengre.
Gullblomst Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Jeg jobber også i staten og har søkt om 1 time ammefri fram til over jul. Jeg begynte å jobbe nå i november, og lillegutt ble ett år i forrige uke. For min del kunne jeg gjerne hatt ammefri mye lengre, men samvittigheten min sier stopp. Amming kommer vi sikkert til å holde på med en god stund til, men ikke mer ammefri på grunn av det. Jeg ammer morgen og kveld.
AO3 Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Jeg jobber i staten, og har (inntil) 2 timers ammepermisjon per dag, på ubestemt tid ser det ut til. Sjefen min tok ut ammeperm til hennes yngste var to år, og mener at småbarnsforeldre egentlig burde hatt seks timers arbeidsdag, så jeg har i alle fall full støtte fra den fronten - noe jeg er glad for! Jeg ammer morgen og kveld. Jeg styrer arbeidsdagen min selv, og jeg har heller ingen andre til å ta over mine arbeidsoppgaver - dvs jeg må gjøre det samme, jeg må bare gjøre det på kortere tid hvis jeg velger å ta ut permisjon. Jeg tar absolutt IKKE ut to timer daglig! Da hadde jeg ikke vært i stand til å gjøre jobben min på en ordentlig måte. Mange dager tar jeg ikke ut noe, men så ofte jeg har mulighet (reiser endel, og da går det jo ikke...) prøver jeg å dra fra jobb litt over tre i stedet for kvart på fire. Det utgjør en stor forskjell! Men jobben min er uforutsigbar, så det er ikke så lett å planlegge...
AO3 Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Jeg leverte forresten legeattest på at jeg ammet med søknaden, men tror ikke de krever videre dokumentasjon. Uansett går det på tillit. Det er jo ikke slik at fastlegen min krevde at jeg skulle kneppe opp blusen og amme sønnen min på legekontoret som "bevis"....
Makko med to små gutter Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Hos meg begynte de å stille spørsmål sånn i 8-9mnd alder (begynte å jobbe når mini var 6mnd) "trenger han egentlig å ammes så ofte nå?". Det rare var at spørsmålene kom fra kontorsjefen, som er kontorest eneste andre kvinne. -Hva hun og sjefen hadde snakket om på forhånd veit jeg ikke. -Blåste det av første gang, men ente med å gå ned til en time gang nr 2. Når jeg kom tilbake fra ferie og mini var 1år hadde jeg ikke pause lenger. Jeg pumpet i lunsjen, og i starten hadde jeg enorme mengder melk. fikk ut 3-400ml på ca ti min. Jobber i det private og veit jo at arbeidsgiver'n min går glipp at potensielt 2000kr som han kunne ha fakturert pr dag ved en slik ordning (men med samme utgifter på meg), hadde ikke samvittighet til mer, iallefall når mini bare var sånn passe intressert.
3småtroll♥ Skrevet 20. november 2009 #8 Skrevet 20. november 2009 Hmmm... jeg har hatt ammefri 2 timer frem til nå jeg:) Jeg sa fra da jeg begynte å jobbe at jeg ville benytte meg av det siden knotten spiste lite fast føde og elsket puppen enda:.. Nå er han snart 19 mnd og jeg har begynt en time senere og slutten en time tidligere. Siden han begynte i barnehagen har jeg bare kommet en time senere.. Jeg jobber i kommune og har aldri måtte levert noe "bevis" på at jeg ammer. Følte litt på det først, men det er faktisk ingen som har spurt om noe;) Jeg sa selv fra at jeg skal begynne å arbeide som vanlig til uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå