Gå til innhold

Sukkersjokk i «sunne matvarer»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se at det står html på slutten av setningen.

Skrevet

Leser du ikke innholdsdeklarasjonene? Da ville du jo visst dette!

Skrevet

Skjønner hva du mener HI.

Er ikke akkurat sånn at man lurer på og sjekker hvor mye sukker det er i skinke...

Lurt å lese innholdsfortegnelsen, men blir jo lange handleturer om man alltid skal sjekke alt =/

Skrevet

akkuratt skinke sjekker ikke jeg heller lol

men så bruker jeg vanligvis ikke så mye halvfabrikata.

men trodde alle visste at sukker var en av de "hemmelige" ingrediensene i tomatsaus?

dvs makrell i tomat, pastasauser, ketshup osv... alle slike produkter må ha litt sukker for å få den smaken vi liker så godt. hører med til oppsktiften det.

en liten klype sukker setter en veldig fin smak på ganske mye. dette er så vidt jeg vet et veldig vanlig kokketriks...

sukker i saus gjør den rundere. sukker på stekt løk gjør den litt søtere og brun... sukker i gjærdeig gjør smaken litt fyldigere og deigen hever bedre. (jeg har alltid bittelitt sukker i pizzadeig fx).

og om det ikke var sukker i produkter med melk og frukt hadd det vært rart... det er tross alt mye naturlig sukker i begge deler naturlig :S

har de tatt med det i beregningen denne gangen?

husker det var masse styr for noen år siden ved en lignenede repportasje hvor folk misforstod og tydelig ikke visste at det betegnes om sukker det som naturlig er i ingrediensene fra før...

dvs at produsenten er pålagt å indikere innhold totalt sukker i varen og dermed også tar med laktose og fruktose som er i melk og bær i youghurten fx... er ikke slik at dette er tilsatt etter melk og bær er blandet :S

Skrevet

Ja sukker i halvfabrikata og tomatsaus er gammelt nytt

Generelt spiser vi mer halvfabrikata/ferdig mat og beveger oss mindre.

Uff- må jo gå galt he, he.

Anonym 08.32

Skrevet

JEg og synes det blir litt hysterisk..NAturlig sukker blir ikke tatt hensyn til. Mange matvarer har ulike sukkertyper i seg fra naturens side, uten at dermed er farlig for oss.. Greit at vi får i oss for mye sukkeri dagens kosthold, men man dør ikke av sukker..På samme måte som det på 80 og 90 tallet var døsfarlig med ALT fett...Alle matvarer kom i "light" utgaver, som betød redusert fett...Men TYPE fett snakket man lksom ikke så mye om. ALT fett skulle ut og bort fra kostholdet..

I dag er det sukkeret.... men vi må ikke glemme at hverken sukker eller fett er farlig, vi TRENGER det...Det"farlige" er tilsatt RAFFINERT sukker og HERDET fett.

Jeg synes det er skremmende at brunost, yoghurt og ferskpresset juice blir satt på "fy-lista". Dette er helt vanlig, normale matvarer som har inngått i kostholdet vårt i flere generasjoner..Likedann skinke, kaviar og leverpostei....Å trekke fra disse osm "skjulte sukkerbomber" blir helt feil..Ketchup likeså...SÅfremt man ikke drukner maten i ketchup, så er ikke DET skadelig.....

Nå må disse "ekspertene" våre roe seg ned, ta et dypt magedrag og innse at alt med måte går bra. Fokusere på hvor mange timer tv og data tar fra barna våre hver dag (en 14 årig gutt bruker i snitt i uka 44 timer foran tv/data!!!! Dette kommer i tillegg til skole....) og hvor inaktive vi har blitt. Det er dette som gjør oss og barna våre fete..Ikke at de får bolle med brunost til kveldsmat en gagn i ny og ned. At yoghurt og juice er hverdagsmat, at vi spiser halvfabrikat til middag flere ganger i uka. Så lenge brusen, smågodtet, potetgullet og småkakene ikke taes frem REGELMESSIG, at maccern og liknende restauranter blir besøkt jevnlig,så er det få feil man kan gjøre kostholdsmessig.

Feilen vi gjør er å proppe barna fulle av det ekspertene sier er bra i dag, også lar vi de heller se på TV når de ønsker det, spille data osv..Så slipper vi og mase på de for å få de ut, eller *grøss og gru* kanskje vi må VÆRE sammen med barna og aktivere de noen dager hvis de VIRKELIG slår seg vrang når TV slåes av....

Kutt ut "farlig matprat", kutt ned på fastfood, ikke godteri og brus som noe hverdagslig, og slå av tv og data og få ungene til å FINNE på andre ting. Ute eller innendørs...Å lese ei bok er mer aktivitet enn å sitte foran tv...Faktisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...