Gå til innhold

hvor mye involverer far seg?


aef

Anbefalte innlegg

hei :)

hvor mye involverer mannen/kjæresten deres seg? feks initiativ til privat ultralyd, kjøper ting til babyen på egenhånd osv.. og hvor mye solidaritet viser han mtp alkohol og festing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

samboeren min og jeg har gjort alle innkjøp sammen, han har vist stor glede over å være med å prøve vogner/sete etc. til og med alle klærne til den små har han vært med å handlet. nå har han stelt i stand vuggen også. og han koser med magen min hver kveld, da blir den lille inni der så aktiv. privat ul har jeg sagt nei til hele tiden fordi jeg synes egentlig det er bortkasta penger...

 

siden vi traff hverandre for 6 år siden har vi festet en del, men som oftest sammen, etter jeg ble gravid har han ikke festet så mye. vi har for det meste felles venner, så har det vært fest eller vors så har jeg vært med og han har tatt seg en sekser lissom, ikke drukket seg aldeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også engasjerer han seg. Har funnet han flere ganger på finn hvor han har lett etter babyting, hehe. I går kom han hjem fra jobb med en lekegrind han hadde fått fra en på jobb :) Så tror egentlig barneting står like mye i hodet hans som mitt, er litt søtt da :) Jeg har handlet mest av klærne, men han plukket selv ut et plagg her en gang vi var på en butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang festing, så har han ikke vært ute mange gangene siden jeg ble gravid, det er heller jeg som sier til han at han godt kan dra ut en lørdag, er lov det! hehe. Men ikke alltid man har lyst uansett, flyr ikke lengere hver helg på byen, gravid eller ei. :)

Skal siees jeg gleder meg allerede til første bytur en gang neste år, så er mest jeg som har lyst å gå ut, heeh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så involvert egentlig. Det var han ikke sist heller sor såvidt. Har jo vært med å kjøpt de "store" tingene som vogn, bilsete, senog ol.. Med førstemann tok jeg han med på en kontroll hos legen i tillegg til UL. Legetimen tror jeg ikke han hadde så mye interesse av, men var nok litt stas med UL. Denne gangen har han bare vært med på UL, ordinær + en privat (etter mitt initiativ). Ellers så klapper han meg på magen koseprater og kaller meg "tjukka" (er overhodet ikke tjukk, og har egentlig en liten mage til å være 7mnd på vei). Men så er han veldig flink til å ta seg av storebror, så mamma får hvilt seg litt. Så er egentlig svært fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes det har vært litt opp og ned gjennom svangerskapet. Stort sett har han vært utrolig engasjert, i forhold til hvor mye magen vokste, om han kunne kjenne liv, og det å lese om hva som skjer fra uke til uke. Vi har sammen gjort alle innkjøp av utstyr, utenom klærne - der er ikke han så interessert, men det gjør meg ikke noe.

 

Men på et tidspunkt følte jeg at han "falt litt av lasset". Han kjente ikke på magen lengre, var lite interessert i å kjenne når babyen beveget seg, og brydde seg lite om at vi gikk inn i ny uke. I tillegg ville han ikke snakke om hvordan jeg vil ha det i forhold til fødselen (hvor jeg vil føde o.l), hva vi bør planlegge etc. Også gikk han på fjelltur istedenfor å bli med til jordmor på første "ordentlige" kontroll. Dette likner ikke ham, så jeg tror selv at det kan være tidspunktet som gjør det. Nå har jeg gått gravid så lenge og han synes det begynner å bli litt kjedelig å vente. Ikke skjer det så mye spennende i forhold til utviklingen, for den er jo nesten ferdig. Nå skal babyen stort sett bare vokse seg større fram til fødselen. Dette kjennes kanskje større ut for oss som bærer barnet, mens samboeren min er litt utålmodig nå.

Alt forandrer seg når barnet kommer til verden. Da er han nok så oppslukt i babyen at den uengasjerte tiden fort blir glemt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svært lite desverre. Han har enda ikke kjent liv i magen til tross for at jeg er i 32.... kan jo også skyldes at han ikke er spesielt intresert i i kjenne, om det ikke er liv stort sett med en gang så bryr han seg ikke stort. Han var med på UL, trodde han skulle bli mer intresert etter det men nei. Ellers har jeg "tvunget" fram at vi skal på shopping til uka, helst vil han vente til januar (altså 2-3 uker før fødselen....) Men antar det vil bedre seg når baret kommer, han er veldig glad i å leke med andre sine barn. Det er sikkert bare uvant at barn er i magen (det er både mitt og hans første)

 

Men det må sises at han er flink å ta hensyn til meg slik at jeg ikke må overbelaste meg, får hvile osv. Men jeg blir jo litt misunnelig av å høre hvor mye andre fedre bryr seg- sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min kjenner bare når jeg _ber_ han om å stryke litt på magen, for da roer baby'n seg ofte. Utover det så tar han veldig lite på meg, jeg har savnet mer interesse for magen min. Ikke har vi sex lenger heller... Jeg sliter med mye kynnere og bekkenløsning så han vil ikke gjøre det "vondt verre" for meg. Når jeg _ber_ om nærhet, så får jeg det. sånn er det bare, akkurat nå... Han bryr seg jo om meg, selv om han ikke er så opptatt av magen min. Men jeg tror det er like vanlig dette, som de fedrene som bryr seg veldig mye magens ve og vel. Alle er ikke jo like, det er jo ikke vi mammaene heller...

 

Kos deg med magen din - om noen uker er baby'n ute, og da blir alt så mye mer synlig og hørbart og virkelig for alle ;-)

 

Hilsen

36 uker på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig bare gjentar alt 36 uker på vei har sagt (som jeg er nå også!). Også har vi et barn fra før så denne gangen er livet er ganske hektisk uansett gjennom svangerskapet, og så når det gjelder innkjøp av utstyr osv, har vi alt fra før, så behøver ikke å tenke på det. Han er en utrolig far til første mannen. Når det gjelder å dele glede over magen er det veldig lite, men jeg bryr meg ikke om det. Jeg sier fra når babyen beveger seg, og hvis han har lyst vil han kjenner på, men som regel stoppe babyen opp hver gang han skal kjenner på. Alle timene har jeg kontroll på selv, men han ble med på UL i uke 18, og for en liten sjekk for noen uker siden.

 

Gleder oss til baby nr. 2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her involverer far seg mye. Han har egentlig lyst til å være med til legen hver gang jeg skal. Han har vært med på noen + UL. Han vil helst kjenne henne hver dag noe som han som ofte får, og han har vært med på innkjøpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...