Gå til innhold

Siden vi er inne på det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får et studentpar i måneden av lånekassen/nav?

Er det virkelig bare 8000 kr til sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et studentpar får sånn omtrentlig 8000 hver i måneden.

Obs obs, mange tror det er mindre da det utbetales mindre månedlig, fordi man får noe på forskudd den første måneden i semesteret.

Skrevet

Jepp, i tillegg kan de søke på bostøtte som reguleres etter inntekt og størrelse på boenhet. En av dem kan jo faktisk ta en pause i studiene og få seg en jobb, evt ta seg en jobb på kveldstid (det er jo megaslitsomt, men det går når man må).

Skrevet

Hva, får en ikke 10.000? Hvor får jeg dette fra? Så sykt lite!!!! Med lån og alt?

Skrevet

8000 i måneden akkurat? pluss 900 kroner i barnebidrag er det slik?

Skrevet

Det GÅR jo an å sjekke selv!

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#forsorgerstipend

Vanlig videregående opplæring - fulltidsutdanning* Per måned

- ett barn

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 24 780 kr 8 280

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 24 780 og kr 28 000 kr 6 880 - kr 8 280

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 28 000 kr 6 880

Enslig forsørger med overgangsstønad og minstebidrag kr 1 300

* Utstyrsstipendet kommer i tillegg. Hvor mye utstyrsstipend du får, avhenger av hvilket utdanningsprogram du går på. Les mer på www.lanekassen.no/utstyrsstipend.

Høyere og annen utdanning - fulltidsutdanning** Per måned

- ett barn

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 24 780 kr 10 160

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 24 780 og kr 28 000 kr 8760 - kr 10 160

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 28 000 kr 8 760

Enslig forsørger m/overgangsstønad og utdanningsstønad kr 10 160

** Er du i deltidsutdanning, vil du få stipend i forhold til studiebelastningen din.

Skrevet

Man får et større stipend i august og januar.

Så får man 6500 kroner i måneden.

Ca 80.000 i året til sammen. Dette er max med lån.

Så kan man ta en liten utregning:

Når man er student bor man som regel i en av Norges større byer,

boligprisene er dermed deretter. Er man heldig får man noe i prisklassen 5000 + strøm.

Strøm per månede er ca 500.

Da har man igjen 1000 kroner til alt annet.

Og ja, så har man de pengene man fikk i førsten av året og januar.

Disse bruker man på ekstra utgifter som f.eks busskort, hjemreiser, hvis man skulle ville være litt sosial, strømregninger som plutselig er for høye, krisepenger (tannlege/lege/medisiner) og studieavgift.

Man er ikke rik når man er student.

Man kan jo bo sammen med noen, men to personer krever mer plass enn en, bruker mer strøm og spiser mer.

Det er sjeldent billigere å bo to enn en.

Skrevet

Ikke HI her, men gidder ikke starte ny tråd. Hehe.

Jeg skal ha barn i mars, kan jeg søke skole da, og få permisjon fra høsten av? :)

Skrevet

Jeg tror det. Jeg hadde termin i august og søkte skole og fikk permisjon et helt skoleår. Jeg fødte før skolestart, så jeg var aldri på skolen det året.

Skrevet

Ano 23:48:

Hva slags utdanning har du? Og ikke minst, når avsluttet du dine studier?

Ettersom du fint mener man kan arbeide ved siden av studiene,

eller "ta en pause" fra studiene.

Vet du at man faktisk har begrensede muligheter som student i Norge? Selv om man kommer inn på skole det året man blir gravid, så er det ikke dermed sagt at man kommer inn året etter. Man kan søke om en pause fra studiene, men det er ikke dermed sagt at man får det til.

Det er stor konkurranse på jobbmarkedet i Norge og det vil si at det ikke er plass til alle som kommer fra skolebenken. Det gjelder å holde hodet kaldt, jobbe hardt og komme i mål. Det er vanskelig å jobbe ved siden av mange studier. Jeg vet, jeg gjorde det fem år på rad.

Jobb, skole, mat og søvn. Det er ikke noe liv, det er lett å miste motivasjonen. Man må se målet, ellers tror jeg ikke man kan holde ut med den livsstilen.

Skrevet

Ano 00:06

Nei, du har ikke krav på dette, da barnet er født før du har fått skoleplass.

Får du barn mens du er i utdanning, kan du få foreldrestipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Foreldrestipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som stipend i en periode på inntil 44 uker.

Husk at når du søker om foreldrestipend, må du også søke om stipend og lån på vanlig måte!

Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og:

* at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

* at du bor sammen med barnet

* at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Skrevet

Hi her. Jeg har gått inn og sjekket selv, men der står det jo 10.000 og blir derfor forvirret når andre bimere sier 8.000?

Til. 00.05:

6500 pluss mer i begynnelsen av semesteret får jo vanlige studenter.

Tror jeg har forstått det nå. Hele årets studiestøtte, altså med den ekstra støtten du får i januar og august, fordelt på måneder vil dermed si 8.000 for studenter med barn?

Skrevet

Det var kjæresten min som gjorde det, han holdt på med en bachelor i datateknikk og en master i informatikk. Han fikk ta et friår og fikk (til en viss grad) reservert plass til året etter.

Han har ett år igjen av master, er ferdig til våren. Jeg gikk "bare" vgs (uten ungdomsrett) og fikk også reservert plass til året etterpå.

Det var null problem for han å få jobb, men han ville slitt om han skulle hatt jobb ved siden av studier. En annen kamerat av meg hadde det, men han tok bare ett fag. Han sa det var beintøft, men at det gikk.

Det er ikke så mange år siden kvinner bare hadde 12 ukers permisjon, så å tro at det er verre nå enn det var da blir nesten for dumt. De var ikke superkvinner da heller, de gjorde det de måtte.

Skrevet

8000 om du går vgs, 10 000 om du går høyskole. Ikke vanskeligere enn det?

Skrevet

Du får det vanlige stipendet til lånekassen før du føder.

Når du har født sender du inn nye opplysninger til lånekassen, og begynner dermed å motta "foreldrepenger"/foreldrestiped.

Disse utgjør 10 160 i måneden. Altså 2160 kroner mer i måneden (hvis man ser på gj.snittet, 8000 i måneden i stipent og lån).

Skrevet

Det er jo selvsagt 8000 kr i månenden HVER, hvis begge studerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...