♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Blir litt frustrert, samtidig som eg ikje orke å bruga så mye energi på det...!!! Har ei på 20mnd som er extremt små spist... Vil ikke ha grøt lengre, e litt synd det.. Eneste trøsten jeg har hatt... Spiser så vit det er skive, helst da med smelta ost. Men bare 3-4 biter ikke mer... Middag er så som så... Ingenting til kveldsmat, nekter... Så her går det i kornmo kjeks og vann/eplejucie... Drikker myyye... I bhg har jeg forstått at hun spiser en del, grøt, skive med smør... Men hjemme vil hun ikke ha.. Kjenne tankene går rundt i hode... Er ikke store jenta i utgangspunktet, 18mnd gammel var hun 11,120g og 84,5 cm lang... Så hun er lang og tynn.. Og kan mest se på henne at hun veier ikke like mye nå... Var syk med falsk krupp for 1 uke siden, kanskje derfor hun ikke spiser.. Men har aldri vert stor spist..
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Barn kan drikke seg mette. Når man har småspiste barn kan man komme til å stikke til dem mange små godbiter iløpet av en dag. Det bedrer jo ikke en dårlig apetitt selv om tanken er god. Kan det være tilfelle hos dere? Går det an å gi henne små og litt hyppigere måltider slik at hun får mestringsfølelse fordi hun klarer å spise alt? Feks 4 biter skive og ferdig med det. Kan hun spise litt frukt eller grønnsaker som mellommåltid? Yoghurt? Følger hun kurven sin og er aktiv/tilfreds? Kan det være aktuelt med ekstra veiing/oppfølging fra helsestasjon. Om ikke annet for å berolige dere foreldre. Kanskje hun ikke er så tynn/spiser så lite som dere frykter? Uansett, masse lykke til.
Ranveig R Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Så lenge jenta di virkar frisk og er normalt aktiv ville eg ikkje bekymra meg, men det kan gjerne vere greitt å ta ein time på helsestasjonen og i det minste sjekke at ho ikkje går så mykje ned i vekt. Falsk krupp og andre forkjølelser/virus/hostegreier kan henge i ei god stund, så det kan vere det som plagar ho enno. Ting du kan prøve (om du ikkje har prøvd allerede): * tilby mat, men ikkje prøv å tvinge, då kan du gjere det heile verre * prøv å la det gå litt lenger tid mellom måltida så jenta rekker å bli ordentleg sulten * likar ho frukt? Tørka frukt? F.eks. rosiner og tørka aprikosar er fulle av kaloriar * smoothie (mos saman banan, jus og frosne bær/fruktbitar med stavmiksar) næringsrikt og godt! * pannekaker (litt fint og litt grovt mjøl, smør/olje, egg og melk) * heimelaga havregraut (f.eks. havregryn, melk, linfrø, oppsmuldra grovt knekkebrød/kavring - kok i nokre minutt, server med smør og/eller kanel) * bland litt olje i middagen/grauten Desse punkta har vi benytta oss av mange gongar til jenta vår som i periodar et lite (og som er tynn; 87 cm og 10,5 kg ved sist måling) for å prøve å få ho litt opp i vekt. Etter ein lang nesten-ikkje-ete-noko-periode på ca 2 mnd har ho no begynt å ete ein del igjen heldigvis. Det går opp og ned. 11,1 kg er for øvrig omtrent midt på snittet for vekt for ei 84,5 cm lang jente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå