Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Jeg har lest en del tråder med svar fra dere og argumentene er gode nok, de.. Jeg har vaksinert både meg og barna, men det er med god grunn.. Hadde dere vært like bastante med å ikke vaksinere hvis dere hadde hatt barn i risikogruppen?? Teller ikke argumentene da`?? Jeg blir helt klart skremt av å lese trådene deres for hvorfor dere avstår fra å vaksinere. Har jeg gjort noe feil??
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Jeg er i risikogruppen og har valgt å ikke vaksinere meg eller sønnen pga at jeg vet ikke hvilken bivirkinger jeg kan få og om jeg får de nå eller om et par år ..
_Løvemamma_ Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Har man barn i rissikogruppen så må man jo vurdere litt annerledes, ut ifra at barnet har større sjanse for å bli alvorlig syk om det blir smittet. Om jeg hadde vaksinert mitt barn om det var i rissikogruppen vet jeg helt ærlig ikke, men tror det kan være lurt å vurdere det i hvert enkelt tilfelle sammen med barnets lege?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Jeg er i risikogruppen, men har valgt å ikke vaksinere fordi jeg ikke er skremt av selve sykdommen. Min sønn har hatt den, og det gikk kjempefint. Jeg argumentet med at man kan dø av det, men guess what, jeg kjører bil til og fra jobb hver dag, og det krever langt flere liv. Skulle jeg bli så syk at jeg ikke overlever, så er det nok en mening med det, heller det enn å skade barnet mitt ved å vaksinere meg. Misforstå meg rett, jeg tror ikke at vaksinen er så farlig, og de som virkelig er i risikogruppe syns jeg bør følge anbefalinger, det samme syns jeg helt friske voksne mennsker bør gjøre for å begrense smitte. Når det gjelder gravide og små barn er jeg litt mer skeptisk.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Jeg skal ikke vaksinere mine barn eller meg selv. Jeg er mot denne svineinfluensavaksinen. Jeg skjønner at de med barn i risikogruppen vaksinerer. Om jeg ville gjort det selv vet jeg ikke. Jeg syns det er sinnsykt dårlig av Norge å velge akkurat denne vaksinen. De kunne som mange andre land valgt en annen vaksine uten kvikksølv og skvalen. Syns det er forferdelig at man skal måtte velge å utsette barn for denne vaksinen. Hadde vaksinen vært uten tilsettningsstoffer så hadde jeg vurdert den til mine barn. FHI eller ledelsen der skulle fått seg en skikkelig smekk for hvordan de har opptrådt i denne saken.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Vi har barn i risikogruppa, velger å ikke vaksinere likevel. Har også kuttet noen vaksiner fra vaksineprogrammet. Dette fordi de kan trigge autoimmune sykdommer etc.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Jeg ville vaksinert om jeg hadde barn i risikogruppen, men heller tenkt at jeg gjorde det fordi jeg måtte. Jeg kommer ikke til å vaksinere sålenge vi ikke må, og vi ikke er i risikogruppen.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Min lege sa han ikke ville gitt vaksinen til barn i det hele tatt, men at den var greit utprøvd på voksne. Ellers er det jo komisk at de som er i risikogruppen som f.eks. hjertesyke blir anbefalt å ta vaksinen, men når de dør så står det at de har dødd av sine "underliggende" sykdommer som hjertefeil f.eks. Ja ha...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Til anonym 20:35- Hvilke vaksiner fra vaksineprogrammet har du kuttet ut? Jeg lurer siden jeg vil vite om noen av vaksinene er verre enn andre eller om det er andre grunner til at du velger noen og ikke andre. Så jeg kan vurdere om jeg skal gi mine barn de eller hoppe over. Liker å ha så mye informasjon som mulig.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Ene barnet mitt er i risikogruppen,men ingen av oss skal uansett vaksinere oss!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Jeg er i to risikogrupper. Barnet mitt på 1 år er ikke. Ingen av oss skal vaksineres. Enig med hun over som skriver at det er dårlig av Norge å velge denne vaksinen. Jeg føler et visst ubehag ved å ikke vaksinere, men ville følt det enda verre dersom jeg hadde gjort det.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Jeg var med på vaksineforsøk for hjernehinnebetennelse i 92/93.. Jeg var en av de uheldige som fikk en autoimunsykdom grunnet denne vaksinen.. Jeg er veldig skeptisk til denne vaksinen, og har så langt valgt å ikke vaksinere meg og barna mine selv om jeg nå grunnet denne autoimunesykdommen betraktes som en i risikogr..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Hi her... Takk for mange svar.. Overrasket over hvor mange som tilhører risikogruppene eller har barn som gjør det, som velger å ikke vaksinere,, Tør dere virkelig det?? Hadde aldri i livet tilgitt meg selv om jeg hadde mistet barna mine fordi jeg ikke vaksinerte.. Og det var vel i grunnen argumentet mitt for å gjøre det.. Er likevel ekkelt å vite at vi kan få varige men av vaksinen.. Håper virkelig ikke det skjer...
Bunnies by night Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 Jeg hadde vaksinert både meg og sønnen min på 1,5 år dersom vi var i risikogruppe - det kan jeg svare svært så bastant på Men siden vi er friske og raske så velger jeg å avstå. Men hadde sønnen min vært i risikogruppen hadde jeg stilt meg i vaksinekøen raskt.
fått nr 2 <3 Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 her er både jeg og pjokken i risikogruppen men kommer ikke til å ta vaksinen...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Jeg er i flere av risikogruppene (hjertefeil, gravid og astma), men jeg skal ikke vaksineres. Har et barn med astma som heller ikke skal vaksineres. Grunnen er at ved å få vaksine får man en ørliten dose av sykdommen for at kroppen skal kjenne igjen viruset og avvise før det slår ut om man blir smittet. Jeg vil ikke risikere dette. Jeg er egentlig ikke mer redd for denne influensaen enn andre influensaer og vi har aldri vaksinert oss. Begge barna mine har hatt svineinfluensa rett etter vi bestemte oss for å ikke vaksinere og de ble ikke kjempesyke noen av de. Barnet i risikogruppen ble sjekket og det ble påvist SI. Jeg hadde to barn med influensa i huset uten å bli syk selv, så det gkør at jeg blir ennå mindre redd. Jeg tenker på hva om jeg hadde vaksinert "risikobarnet" når sjansen var der. Det var allerede smittet når vaksinen kom og det kunne vært ennå verre. Da hadde det fått "to doser" med influensa.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #17 Skrevet 17. november 2009 Jeg avstår fordi vi ikke trenger det. Vi er ikke i noen risikogruppe. Hadde jeg hatt barn i risikogruppe eller vært i en selv, så hadde jeg tenkt annerledes. Som med all medisin, så må en veie fordeler mot ulemper. Kan en leve med bivirkninger dersom virkningen er som en ønsker og håper? Her inne tror jeg det er ekstremister i begge leire;) Jeg bare vet at vi ikke trenger den selv. Har ingen annen grunn, egentlig. Vi trenger ikke fordelene ved vaksinen, og da trenger vi heller ikke evt bivirkninger.
Raych Skrevet 17. november 2009 #18 Skrevet 17. november 2009 Anonym 20:35 her. Vi har valgt bort poliovaksinen og MMR.
Raych Skrevet 17. november 2009 #19 Skrevet 17. november 2009 Hehe, ble ikke så anonym nå lenger, men det går greit.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #20 Skrevet 17. november 2009 Nå har jo flere millioner tatt vaksinen vi har her til lands, så dersom jeg hadde hatt mulighet til å ta vaksinen og noen i familien tilhørte en risikogruppe hadde jeg nok vurdert det. Men uansett er gubben hyperallergisk mot ene stoffet i vaksinen, jeg har eggeallergi og småen har allerede hatt alvorlige reaksjoner på andre vaksiner så i vårt tilfelle er jeg veldig glad for at vi ikke tilhører noen risikogruppe ...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #21 Skrevet 18. november 2009 Om vi virkelig tørr å ikke vaksinere...altså. Når man er vaksinert så er man vaksinert....da er det gjort liksom. Å som sagt så er det jo ingen som vet hva som kan skje når man vaksinerer seg med en så lite utprøvd vaksine. Nå er det jo også kommet opp at de i WHO som har vært med på å bestemt at vi skal ha denne vaksinen sitter i legemiddelforeningen(blir lønnet der ifra). Så på en måte blir det for de en VINN situasjon å få vaksinert så mange som mulig. Det er hittil død 6tusen på verdensbasis av SI mot vanelig influensa er det vist 1mill (eller kanskje det var en halv) men uansett svært stor forskjell! Ikke er man sikkert at man blir immune heller om man tar vaksinen. Tenker som så jeg at om jeg vaksinerer meg(babyen i magen) og poden min å noen av oss får skikkelig alvorlige bivirkninger som gir varig men, livet ut eller død så ville jeg aldri tillgitt meg selv. Bare vent å se, om ikke alt for lenge så blir det en stor sak ut av dette også, at FHI har gått ut feil og "skremt" via media folk til å ta en vaksine som ikke er god nok eller i beste fall at det hysteriet som de har skapt var drastisk overdrevet men at vaksinen ikke fører til noe skadelig. Vi kan se tilbake til USA som for en del år siden fikk samme hysteriet...INFLUENSA!!!! TA VAKSINEN NÅ!!!! hva skjedde? Joda, de måtte avbryte haste vaksinen fordi flere døde og fikk ALVORLIGE bivirkninger av vaksinen enn av selve influensaen... Der ble det kaos med sinnsyke søksmål osv. Ingen som er skeptiske når produsenten OG FHI nekter å ta på seg ansvar for vaksinen? Folk får velge som man selv vil men jeg synes ikke det skal være ett stort diskusjons emne at de som velger å avstå denne vaksinen ikke er rett navla eller at de burde miste barna sine osv. Vi er ikke dårligere vi fordi vi ikke blir livredd alt å tar med oss halen mellom bena å springer rett inn å putter i oss noe som vi har NULL peiling på hva er. Vi gjør det ganske enkelte fordi vi er mer redd for at det er skadelig for oss og barna våre enn denne....pandemien..som ikke er pandemi
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #22 Skrevet 18. november 2009 Jeg er i risikogruppen og fikk svineinfluensa før vaksinen kom til Norge. Jeg ble veldig syk, men det gikk bra, heldigvis. Barnet mitt er ikke i risikogruppe og hun har også vært syk(men hun ble ikke skjekket for å få det påvist) så jeg har vært veldig usikker på om jeg skulle la henne vaksineres eller ikke. Men har nå bestemt meg for at hun ikke skal vaksineres. Hadde hun vært i risikogruppen så hadde jeg nok vurdert det.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #23 Skrevet 18. november 2009 Jeg vet ikke helt hva jeg skal eller hva jeg burde. Har takket ja til å vaksinere 3 av ungene i huset, 2 av de er vaksinert men siste har ikke blitt det enda. De går på samme skole, så siste blir nok vaksinert snart. Min mann skulle vaksineres på jobb, men det har enda ikke skjedd og virker ikke som det skjer med det første. Han jobber på sykehus, så det kan tydligvis ikke være så krise om man ikek blir vaksinert heller. Jeg og minsta er ikke vaksinert, jeg vet ikke om jeg skal vaskinere henne eller ikke. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Men hadde jeg hatt barn som hadde vært i risikogrupper så hadde jeg forhåpentligvis klart å bestemme meg litt mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå