Gå til innhold

uke 28 og går bare ned i vekt..erfaringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er i uke 28, og har gått ned 2.5 kg siden uke 12. Veier også mindere enn før jeg ble gravid. Legen er bekymret og vil sende meg til ernæringsfysiolog. Noen som erfaring med det? Jeg spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det, likevel blir jeg bare tynnere. Et skikkelig luksusproblem, jeg vet..men ønsker likevel erfaringer. Noen i samme situasjon som har blitt sykemeldt?

Magen er foran skjema, så alt er bra sånn sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er du, og hvor mye veide du da du ble gravid?

Jeg begynte ikke å gå opp i vekt før de siste få ukene, og gikk da bare opp noen få kg. Legen vurderte det forøvrig dithen at det var ok, siden jeg hadde noen kg mer enn nødvendig i utgangspunktet, og siden alt tilsynelatende var ok med barnet, utfra puls, bevegelser etc.. :)

Skrevet

Takk for svar:) Jeg er 173 og veide mellom 72-74. Nå veier jeg 69.5. Legen mente jeg måtte få opp fettlagrene for å kunne klare 12 uker til av svangerskapet, fødsel og evt.amming. Alt virker bra med barnet, det er i allefall nok bevegelse til at jeg lurer på om det er flere enn 1 der inne ;)

Skrevet

Jeg er ikke lege, men jeg vil vel også tørre å påstå at du ikke akkurat er overvektig i utgangspunktet, og at du derfor ikke trenger å tape vekt iløpet av et svangerskap. Snarere hadde det vært naturlig at du la på deg, slik normalt er!

Nå vet ikke jeg om du har vært gravid før, men gikk du isåfall normalt opp i vekt da, eller var det som nå?

Min mor er 1,70 og veide 69 kg da hun ble gravid første gang. Iløpet av det svangerskapet gikk hun ned 1 kg, og veide altså 68 kg da hun fødte. Uten at det hadde innvirkning på barnets størrelse eller utvikling overhode. Selv er jeg også 1,70, men veide 79 kg da jeg ble gravid forrige gang. Og gikk som sagt opp noen få kg iløpet av de siste svangerskapsukene. Men i og med at jeg var noe overvektig i utgangspunktet, anså altså legen dette som helt ufarlig og ok.

Om du "i verste fall" blir sykemeldt eller får ekstra oppfølging uten at det er nødvendig, så er vel dét uansett bedre enn det motsatte?

De fleste leger har forhåpentligvis erfaring nok til å kunne utøve skjønn i slike saker, så når legen din mener det er grunn til reaksjon, så er det sikkert det.. :)

Hilsen forrige anonym.

Skrevet

Jeg er førstegangs. Det jeg også er litt bekymret for er at siden magen min er litt på forskudd, (og jeg spiser normalt, men ikke får næringen) så får babyen alt, og at h*n da blir kjempestor.

Nei jeg vet ikke jeg, får vel bare vente til legen har snakket med jordmor om denne ernæringsfysiologen. Og du har helt rett, dette er bedre enn det motsatte. Hadde aldri trodd jeg skulle "klage" på å gå ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...