Gå til innhold

Korleis forholde seg til svineinfluensaen?


TH80

Anbefalte innlegg

Kva gjer dykk i forhold til svineinfluensaen? Er det nokon som tenker å vaksinere seg? nokon som har gjort det evt før graviditeten? Kva tanker har dykk om dette?

 

Eg er så fram og tilbake. Har ein son som går i barnehage, sjølv er eg lærar og snart halve skulen ligg med svineinfluensa, men eg har ikkje vaksinert meg og har i grunn ikkje tenkt å gjere det heller..! Er veldig skeptisk til opphausinga av influensaen i media og er også skeptisk til om denne vaksina er utprøvd nok. Føler det er eit valg mellom kolera og pest? Kor bra er det å vaksinere seg med tanke på seinskader. Kor bra er det å ikkje vaksinere seg om eg skulle verte sjuk?

 

Las for nokre dagar sidan i vg at det var fleire gravide som hadde spontanabortert og andre som hadde fått beskjed om at barnet dei bar på var død i magen.. Helsenorge vil ikkje vere med på at dette har noko med vaksina å gjere, men det var visst eit påfallande høgt antall damer som hadde blitt ramma like etter vaksina.. Eg vert overnervøs av å lese slik... Føler også eg er ganske utsett for å få det..

 

Kva gjer dykk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal til legen på torsdag, og da skal jeg spørre ham om dette. Kjenner ellers at jeg ikke ønsker vaksine, og vil helst ikke vaksinere resten av familien heller. Føler meg litt i min egen lille boble der jeg tenker at denne influensaen vil fyke forbi, og jeg vil gå klar...

 

Forstår både de som ikke ønsker vaksine, og de som ønsker å vaksinere. Selv om det er et vanskelig valg, er vi tross alt heldige som får muligheten til å velge. Hadde det vært for noen 10-år siden hadde nok alle hoppet, om helsemyndighetene sa hopp... I de fleste tilfeller vil det nok gå bra med både mor og barn om du velger det ene eller andre alternativet, det er jo et fåtall personer som blir hardt rammet.

 

Dette var vel ikke et spesielt bra svar til deg, men tenker at vi ikke må svartmale situasjonen for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å vaksinere verken meg eller familien. Jeg tror ikke på all oppstyr rundt det og media har hauset det alt for mye opp.

Jeg kjenner mange som har blitt skikkelig dårlig etter de tok vaksinen og jeg tror rett og slett ikke det er nødvendig å ta den. Dessuten er det noe som ikke stemmer når den skandinaviske vaksinen ikke bli gitt til resten av verden. Og både i Frankrike, Nederland, USA blir det gitt en annen type vaksinen, spesielt til gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var hos legen i dag, og tok blant annet opp dette.

Det hun sier er at gravide ikke bør vaksineres før i andre trimester.

Man er visstnok litt mer utsatt for å få influensaen som gravid, men ikke ekstremt. Dersom man får den, kan man bli litt dårligere enn man normalt ville blitt. De sier at dette normalt vil gå veldig bra.

Og i andre trimester er det altså "trygt" å vaksinere seg.

Helt tydelig at de ikke har helt oversikt og ikke vet helt hva de skal anbefale/si. Virker også som de fleste leger sier forskjellige ting.

Jeg gjør ihvertfall ingen ting før i andre trimester.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er mann og barn vaksinert, og jeg har snakket med legen min om det, så jeg kommer nok til å vaksinere meg etter at første trimester er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine og gode svar.. veldig greit å høyre andre sine tankar om temaet. Eg ønsker alle lykke til uansett kva valg ein tek. Eg håpar vi kjem oss friske igjennom svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vaksinerte meg den 10 november, men jeg visste ikke da at jeg var gravid. Fikk ikke vite det før den 15 november.

Jeg vet faktisk ikke ok det er bra eller ikke, men jeg tenkte jeg skulle snakke med legen om det på fredag når jeg har time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du gjer da.. Går sikkert fint.. Men gi gjerne ei tilbakemelding på kva han sa til deg om du kan det.. Eg har ikkje sjølv snakka med lege om vaksine, skal dit i morga, så får høyre da, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje vaksinert mine barn og heller ikkje sendt mannen avgarde. Trur vi har hatt svineinfluensa heile familien, men det kan eg sjølvsagt ikkje vite sidan vi ikkje fekk testa. Det er veldig få som blir alvorlig sjuke, for dei aller fleste er det mildare enn vanleg sesonginfluensa. 17 av 19 døde var i risikogruppene, kor mange av dei alvorleg sjuke som var det har eg ikkje sett noko tall på. 1 mnd etter at svineinfluensaen braut ut i Mexico omgjer WHO pandemidefinisjonen til berre å gjelde utbreiing og ikkje alvorlighet. Konsekvensen er at alle land som har pandemiavtale med legemiddelselskap nærast MÅ sette igang massevaksinasjon.

Synest det er riktig at dei som tilhøyrer risikogruppene blir vaksinert, men skjønnar ikkje heilt poenget med å vaksinere alle andre. Myndigheitene påstår det er pga at om det skal ha ein effekt mot pandemien må alle vaksinerast. Men når sjukdomen er veldig lite farlig...? Om gravide er i risikogruppa er også ein vurderingssak. Eg vel å ikkje utsette mitt barn for vaksinen når den tid kjem.

 

Synest det er trist at det ser ut til å vere stas å få vere med på vaksineutprøving av babyar. "Verdens yngste som har fått vaksinen" var det stort oppslag om på Aftenposten nett i går. Tenk på den påkjenninga med alle testane i oppfølgingsdelen i tillegg til vaksinen då. Kanskje vi snart skal begynne med vaksine mot vanleg forkjølelse? Det må vel vere beteikna som pandemi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig med deg.. Heilt utruleg at dei vil utsette desse små babyane sine for dette.. eg trur ikkje vi helt veit kva vi driv med.. Eg har tatt same valget som deg.. ingen av oss har vaksinert oss, og har heller ikkje tenkt å gjere det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerte meg for litt over to uker siden, men visste ikke da at jeg var gravid.

Er kjempeglad nå for at det ble gjort, for samboeren min har mest sannsynlig fått svineinfluensa.

Han har vært kjempedårlig i over en uke nå, med mange av symptomene som følger med svineinfluensa.

Vi har snakket med legekontoret som også tror det er det han har.

En annen grunn til at jeg er så sikker på at han har svineinfluensa er at hvis det ikke hadde vært det, så burde jo jeg også ha blitt syk.

Vi deler jo seng, og han er en skikkelig kosegutt som liker kyss, klapp og klem. Burde ikke jeg ha blitt smittet hvis dette var vanlig forkjølelse eller influensa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyres veldig ut som han har fått svineinfluensa ja. Ville vært veldig merkeligt om du ikkje hadde blitt smitta av forkjølelse. Både eg og sambuaren er potte tett i nesa fortia, men det er nok ikkje svineinfluensa heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vaksinen for en uke siden .- hadde da fått beskjed at det ikke var noe i magen...men så viste det seg jo to dager etterpå at spiren var på plass og levde som bare det....

Jeg er idag 7+6.

Var veldig bekymret da jeg var hos legen, vedr dette - men som hun sa : Vi kan ikke gjøre noen ting med dette nå, så må ikke gå og tenke på det.

Høyst høyst sannsynligvis er ikke vaksinen farlig for embryoet, men fordi produsenten ikke vil ha tusenvis av kvinner i 1.trim som har abortert, på nakken (som sannsynligvis likevel ville abortert, for det gjør jo en høy andel av 1.trim-svangerskap) så sier de at 1.trim skal unntages fra vaksineringen.

Jeg har bekymret meg for kvikksølvinnholdet i vaksinen (som den er tilsatt for å ha lengre holdbarhet) men min søster som er lege kunne berolige meg med at en dose vaksine ikke inneholder mer kvikksølv nn en gjennomsnitts torskemiddag :-)

Hos oss ble hele familien vaksinert for en uke siden, mann og begge barna også.

Jeg ville ikke kunnet leve med skyldfølelsen hvis vi takket nei til vaksinen og så skjedde det noe alvorlig med barna...da er det lettere å leve med at man fulgte anbefalinger fra verdens helseorganisasjon hvis det skulle dukke opp noen bivirkninger om mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...