Gå til innhold

Hvilket hundefór bruker dere til deres hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker labb, men har fått høre at det ikke er så veldig bra.

Hunden vår får to faste måltider for dag, men han kan drite 3 ganger i løpet av dagen, og legger ikke særlig på seg. Han er 5 mnd, og burde absolutt legge på seg fremdeles. (han er schæfer/border collie/husky blanding)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har prøvd flere typer, både billige og dyre, og det er definitivt forskjell i kvaliteten. Vår gamle hund på 11 spiser nå Eukanuba spesial for ledd, og vår lille valp spise Royal Canin for små hunder.

Det dyre foret er egentlig ikke SÅ mye dyrere, for det er veldig mye drøyere i bruk, siden de skal ha mindre porsjoner.

Ser også forskjell ved at pelsen blir blankere og de røyter litt mindre, i tillegg til at vår gamle hund har mindre plager i ledd osv.

Kjipt å bruke mange hundre kroner på en sekk med hundemat, men vi kommer aldri til å gå tilbake til billigfor.

Skrevet

Vi bruker Eukanuba lam & ris til de voksne, og Royal Canin Junior til valper. Veldig fornøyd:)

Skrevet

Hørte av oppdretteren at labb inneholdt for mye fosfor. Har ikke veldig god peiling da det ikke er så lenge siden vi fikk hunden. VI har valgt å bruke pedigree + at han får litt middagsrester innimellom.

Skrevet

vi bruker hill`s. veldig fornøyd, røyter mindre, passelig hard avføring, blank pels, pluss at hun synes smaken er knall!

Skrevet

Pedigree er sanme ulla som Labb. Dårlig for med lite næring og proteiner

Skrevet

Royal Canin

Og til jakthunden sper vi på med frossen "vom og hundemat".

Labb kan fungere veldig bra på noen hunder. Mens andre røyter og har problemer med å legge på seg. Prøv dere fram med et annet merke.

Royal Canin har full returrett på åpnet sekk....

Skrevet

bruker hills og Vom og hundemat på vår lille terrier:)

er veldig fornøyd!!

Skrevet

Jeg har prøvd flere forskjellige merker, men Hill's vil jeg ikke ha igjen, da spiste ikke vår noe særlig.. Pedigree har 4 % kjøtt, vet du det? men Eukaneba har 28 %!

Eukaneba ris og lam (tror jeg det var) bruker vi til vår snart 6 mnd gamle valp, og hun spiser godt :)

Kjøpte 15 kilos sekk i går og da koster det 43 kroner kiloen, mot 86 kroner kiloen dersom jeg kjøper 3 kilos sekk :P og Pedigree blir dyrere i lengden, for da må jeg jo bruke en sekk i uka!

Nei, jeg kombinerer Eukaneba med litt middagsrester, brødskiver med leverpostei osv, og Emma er blank og fin i pelsen, røyter lite, fine tenner, og god vekt :)

Et lite tips, kan være mark eller orm om hunden din spiser men bare bæsjer og ikke legger på seg!

Skrevet

Proplan med laks eller proplan med kylling og ris. Bytter på litt. Gir også en dæsj Dr. Badakkys fiskeolje.

Helt vanlig å kunne skite 3 ganger om dagen, særlig for valper, men han burde absolutt legge på seg. Bruker du valpefôr? Kanskje du kan dele opp måltidene i 3 ettersom han fortsatt er en liten tass? For å fete han opp litt kan du gjerne gi litt geitemelk i tillegg. Vom eller ister gjør også susen.

De mest vanlige og "gode" merkene er allerede nevnt av andre over her, men kan nevne at Spesific også er meget bra. Det får du kjøpt hos veterinæren. Hadde vurdert fôrbytte. Husk da en liten innkjøringsperiode med nytt fôr.

Skjønner ikke helt dem som bare fôrer en gang om dagen... Hunden trenger jevnt påfyll av energi og det er bedre for mage og fordøyelse.

Skrevet

Som hun ene over her nevnte så er det ganske vanlig at valper har orm, men stort sett har oppdretter gitt ormekur allerede i valpekassen. Om du er i tvil så skader det ikke å gi en kur til :-)

Skrevet

Bruker Royal Canin, de er for som er laget for hver rase. Så vi bruker det som er beregnet for den rasen vi har.

Valpen vår slet også med å legge på seg når vi brukte for fra oppdretter(1 st choice) sikkert feil skrevet..hehe.. men men..

kanskje valpen din har orm? Vår valp fikk ormekur+ at vi bytta for og nå går jo bra opp i vekt.

Skrevet

Det kan hende hunden skiter mye fordi du bruker et fòr som ikke har så høyt næringsopptak i kroppen til hunden.

Hvis du bruker et fòr som inneholder mest næring, blir det mindre avfallsstoffer som skal ut igjen.

Jeg bruker Royal Canin både til katt og hund. Svinedyrt, men drøyere i bruk, og mindre skit!

Skrevet

Jeg har prøvd litt forskjellig, og bruker for øyeblikket Labb Ekstrem, den svarte sekken med myyye høyere fettinnhold enn den vanlige. (Bikkja mi går lett ned i vekt) Han går ok på det, men røyter kanskje littebitt mindre på et dyrt for som Royal Canine/Eukaneba som er de jeg ellers har brukt. Men akkurat nå har jeg ikke såå god råd at jeg bruker 300 kr mer i mnd på liiitt mindre røyting. Så lenge han holder vekta og ikke bærsjer kuruker.

Pass på at det en sa over her om at dyrere for er billige fordi de er drøyere i bruk siden bikkja skal ha mindre, ikke nødvendigvis stemmer... Bl.a. Eukaneba har fått mye kritikk for å skrive for små forrasjoner på pakken ift energiinnhold i foret for at folk skal tro det er så mye drøyere, og så sikrer de seg ved å skrive at formengden må tilpasses hunden, dvs opp. Så du må aldri fore etter det som står på pakken som veiledende, hvis hunden virker unormalt sulten etter mat eller går ned i vekt, ikke orker så mye osv så må man øke formengden.

Godt tips hvis bikkja har lett for å bli tynn: Bland inn vom eller annet med en del fett og protein i maten. Jeg liker frysetørket vom, bokser fra Labb som heter "Ren vom" og "Energi", og frossen Vom & Hundemat eller Norwegian Polar. Meny har også frosne pølser som heter "hundemat" i frysedisken; funker greit nok til å blande ut med.

Ville kanskje prøvd Royal Canin eller et annet litt dyrere merke til hunden er litt større?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...