lille mini til mamsen Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Jeg har lenge klaget over vondt i hodet, kjempe trøtt og sliten. vondt i magen og protein i urinen, kjempe hoven og har siden helgen kjent lite liv, men det har variert. Nå har også blodtrykket mitt steket. Skal til legen på fredag for å ta ny urinprøve og blodtrykk. Men jeg er så redd. Hva innebærerer det å ha svangerskapsforgiftning? Jeg jobber ikke. så er bare hjemme og sover mye og slapper av. For jeg leste at det ofte er nok behandling i seg selv. Men jeg gjør jo ikke annet.. Plis svar meg...
pjokkemamma*07+10* Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Hvilken uke er du i? Det kan hende de velger å legge deg inn. Da kan de kontrollere det hele tiden. Syns ikke du skal være redd. Når legene nå følger det opp nøye så gjør de det som er best. Jeg kjenner flere som har hatt svangerskapsforgiftning. En av dem endte med at de satte i gang fødselenen måned før termin, men for henne hadde det gått altfor langt med symptomer uten at legene hadde gjort noe med det. De andre jeg kjenner ble bare innlagt, så sykehuset kunne holde blodtrykk etc under overvåkning. Så var de der til fødselen startet av seg selv. Fortsett med å ta det helt med ro, bare ligg i sengen, minst mulig anstrengelse. =)
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 jeg slet med dette sist svangerskap, men tilstanden ble aldri alvorlig. jeg gikk gjevnlig til kontroll ca 1 gang pr uke noen ganger 2 ganger i uka. gikk helt til fødselen startet ut av det blå i uke 36. jeg lå mye og slappet av. tror bare du kan ta det med ro foreløpig nå har di deg under oppfølging å du får kansje en UL for å sjekke hvordan barnet har det. sjekke blodgjennomstrøming osv. har du en bok om svangerskapet står det som regel litt info der. du ble gjerne ikke noe klokere av mitt inlegg, men få legen til å forklare deg nøye når du skal på kontroll igjen om hva det innebærer, husker legen gjorde det for meg for jeg var helt grønn!
lille mini til mamsen Skrevet 17. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2009 er i uke 37. Jeg har gått slik lenge og føler ikke at jeg har blitt hørt når jeg har nevnt plagene mine.. Ikke før i dag noe jeg selv mener er alt for sent. Sist fikk jeg time til UL og da mente han at det var urinveisinfeksjon siden jeg hadde protein i urinen og at jeg ikke hadde vondt øverst i magen kunne han utelukke svangerskapsforgiftning. Men det var jo derfor jeg kom dit for jeg hadde så vondt i magen. Og det har jeg nå også. Skikkelig vondt øverst i magen... Har lest en del i de bøkene jeg har og jeg skrv mine symptomer på nettet og da var det svangerskpsforgiftning som kom opp. Men der står det bare at man skal slappe av eller så blir man lagt inn og de starter fødselen... Hmmmmm er helt grønn selv jeg... og litt engstelig, men det er jo normalt. svangerskapsforgiftning høres jo forferdelig ut spør du meg...
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 hvis du fortsatt har vondt i magen ville jeg ringt føden. jeg gjorde set selv et par ganger å fikk komme inn på en ekstra sjekk med en gang var ikke diskusjon. det som er skummelt med svangerskapsforgiftning er at tilstanden plutselig endrer deg fra en time til en annen. så mitt råd er ta en telefon til føden,De er der for å hjelpe å berolige, noe som kan være helt nødvendig inneimellom.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Hovr høyt blodtrykk har du, og hvor mye protein i urinen? Jeg fødte pga svangerskapsforgiftning i uke 32 i forrige svangerskap, og da hadde jeg stigende blodtrykk en måned før jeg ble lagt inn til observasjon. Denne gangen har jeg vært inne på noen ekstra sjekker fordi jeg er litt bekymret, og blodtrykket har så smått begynt å stige. Men, jordmor sa til meg at de gjerne ser det på ansiktet til de som har svangerskapsforgiftning. Sist gikk jeg opp tre kilo i uka de siste ukene, mens nå har jeg ikke gått opp mer enn en kilo i uka i det siste, så det ser enda bra ut. Er du bekymret, så ringer du føden. Det hjelper ikke å gå å bekymre seg. Lykke til!!
lille mini til mamsen Skrevet 17. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2009 jeg tenkte jeg skulle ta å ringe. Ble innlagt 28 okt for vi trodde jeg hadde tidlig vannavg, men det var det ikke. Og jeg har ringt dit en gang til etter det, men da fikk jeg beskjed om å ringe fastlegen min. Jeg skal føde på SØF og der syns jeg det er noen sære figurer som jobber. Mye rart ass, og jeg er en av de som ikke er den som sier i fra hvis ting går litt langt og jeg sier som oftes bare ja og ha til ting så er litt redd for at de ikke skal høre på meg...
lille mini til mamsen Skrevet 17. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. november 2009 nå har ikke jeg peil på blodtrykk og sann, men ut i fra helse kortet mitt har jeg ligget på 100/60, 104/60,98/70, 110/58, 110/75 og nå 110/80 og proteinen i urinen har vært på +1 og +2 og så neg og så +2 igjen..
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Når det gleder svangerskapsforgiftning er man vel i faresonen når blodtrykket kommer over 140/90, og man begynner med blodtrykksmedisin om understrykket blir over 100. Mitt blodtrykk ligger nå på 130/85, men er fortsatt helt greit, men skal måle det en gang i uka fremover. Om du er bekymret så ringer du føden å hører, men tror ikke de gjør så mye om du ikke har høyere blodtrykk. Husk å slappe av og ta det rolig fremover. Man kan få tatt blodprøve for å sjekke om det er svangerskapsforgiftning, så du kan jo spørre om de kan ta en prøve...
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Hei img:) Mitt blodtrykk ligger på 120/85 og har utslag på proteiner i urinen, men legen min synes blodtrykket er fint enda. I sist svangerskap låg jeg på 90/60 store deler av svangerskapet og høyeste var 124/90 eller 94 (står litt utydlig her) I dette svanger skapet begynte jeg på 100/80. For meg er det stor forskjell. Har slitt den siste tiden med vondt i magen og vondt i pannen + litt helvelse. Legen sier likevel at jeg ikke er i nærheten av sv.forgiftning enda. Så da får man jo stole på det da?? ) Plangsomt er det likevel, hehe. Jeg er i uke 28+3 og har jo en stund igjen :S
lille mini til mamsen Skrevet 17. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. november 2009 Jeg bare sier det ho sa til meg jeg.. Ho sa at man ikke trengte å ha så høyt blodtrykk hvis man andre symptomer og det mente ho at jeg hadde. Har mye hevelse i ben og armer.. Men får se hva prøvene sier på fredag. Jeg kan ingenting om dette og er glad for alle svar jeg har fått.. Det er betryggende... Tusen takk alle sammen...
jippiii Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 det som er skummelt med svangerskapsforgiftning, er at du ikke trenger å ha noen spesielle symptomer.....!jeg endte opp med alvorlig svangerskapsforgiftning, merket ingen ting til det selv. men hadde jo høyt blodtrykk og proteiner i urinen da + hevelser. men kjente ingen ting. heldigvis at det ble oppdaget, da ble det tett oppfølging og innlegelse. så bra du blir fulgt opp nå, da trenger du ikke bekymre deg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå