Gå til innhold

vannavgang uke 33

mamma til 2 herlige gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd å vente 2 uker på å bli satt i gang etter at vannet har gått??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg nettopp lette opp litt om akkurat dette i forb med et annet innlegg så legger jeg det her også :) (Men ingen erfaring å komme med)

"Ved vannavgang etter 33 fullgåtte uker, tilstrebes det fødsel innen 1-3 døgn. Dersom dette ikke kommer naturlig igang med rier, kan en vente til neste dag med å starte fødselen. Fødselen settes kunstig igang med et ristimulerende medikament (oxytocin). Hvis det er ineffektive egne rier hos den fødende blir det også gitt et stimulerende medikament. Antibiotika blir gitt ved fødselen dersom det er mer enn 24 timer siden vannavgang, og dersom det foreligger sterk mistanke om infeksjon.

Ved vannavgang før 33 fullgåtte uker er behandlingen en helt annen fordi en ønsker å beholde barnet i magen så lenge som mulig. Dette gjelder selvfølgelig ikke om det er mistanke om infeksjon. Infeksjon er faren ved vannavgang da oppadstigende bakterier kan infisere både fosteret og fosterhinnene. Dette kan gi et dårlig og infisert barn.

Ved vannavgang så tidlig bør det vurderes om mor og barn bør flytte til et sykehus med en høyspesialisert nyføgdtavdeling. Ved all videre behandling og observasjon er den gravide innlagt på sykehuset.

Behandlingen består av sengeleie og hvile for den gravide. Barnet får kortikosteroid-behandling for å modne lungene. Dette gis i form av en sprøyte til mor. Det gis også antibiotika som forsvar mot en eventuell infeksjon. Om det er rier, kan en gi ridempende medikament, men dette må vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle.

Både mor og barn overvåkes nøye. Det tas blodprøver daglig i den første uken, og senere to til tre ganger per uke, for å oppdage en eventuelt begynnende infeksjon. Urinprøve tas ukentlig. Fosteret observeres ved å måle hjertefrekvensen eller ta hjerteslagstest CTG daglig. Fosterets vekst vurderes med ultralydundersøkelse ukentlig eller annenhver uke.

Dette opplegget fortsette til barnet er levedyktig når det fødes. Dette opplegget gjelder ikke dersom det skulle bli tegn til infeksjon: Da vil barnet som oftest forløses så og si uansett alder. Forløsningsmetoden avhenger av situasjonens haste- og alvorlighetsgrad, men ofte forløses disse kvinnene med keisersnitt. "

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/tidligvannavgang.php

Skrevet

Det er det jeg synes er så rart... for jeg har streptokokkinfeksjon oppi skjeden, fikk penicilin intravenøst 3 døgn så gikk jeg over til piller. De måler temp 2 gange om dagen ctg 1 gang om dagen og blodrøve 1 gang. De skulle sette meg i gang til torsdag (34 fullgåtte), men nå ville de vente til over helgen isteden. De sier at hver dag er viktig for barnet, men jeg er bare redd de venter for lenge så det skjer noe galt! Barnet er estimert til å være 1900g.

Skrevet

streptokokker i skjeden?? OJ, dette har jeg ikke hørt om.. Hvordan er symptomene der?

Skrevet

Dersom det er påvist infeksjon kan jeg ikke fatte at de venter med å sette igang...Det er bra du blir behandlet med antibiotika,men dette er jo ikke gunstig over for lang tid heller..Ville ikke gitt meg med dette tror jeg-streptokokker skal man ta på alvor,og ved vannavgang kan de vandre oppover i skjeden!

Skrevet

Det er liksom derfor de sjekker meg hele tiden da, men jeg tenker er det nødvendig å vente til det faktisk skjer noe galt?? Det eneste de er opptatt av er at han får være der så lenge som mulig. Hm. Skjønner jo at det er bra for baby, men romvennina mi som fikk vannavgang i uke 36 og ingen rier fikk ikke penicilin og morgenen etter hadde hu feber, da var det rett inn på føden og bli satt i gang 2-3 t var ungen ute, men hun hadde 2-3cm åpning. Jeg har ingen åpning visst og livmorhalsen er 2.5cm. Har gått på penicilin i en uke nå så jeg regner med streptokokkene er borte. 30-40% av oss har de visst oppi der. En ting jeg synes er litt rart er at jeg tok s.vaksinen en uke før vannavgang, og for noen dager siden så jeg ei fra samme by som stod før meg i vaksinekøen hadde født, og romveninna mi hadde også tatt vaksine for 1.5 uke siden. litt merkelig...

Skrevet

Hei igjen! :)

Har du tatt ny dyrkningsprøve ift om du har bakteriene fortsatt? Er ikke alltid at pencilinen virker desverre og da har den liten effekt...Jeg vil for all del ikke skremme deg,men har selv erfaring med disse streptokokkene! Det positive er at det tross alt ble oppdaget,og at de gjør noe med det! Dette kommer til å gå bra,men kan ikke si jeg liker dette spesielt godt-forstår at du er engstelig..Hva sier legene egentlig- at de skal drøye i det lengste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...