Gå til innhold

Akkurat det jeg trengte nå.. NOT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så akkurat på nyhetene..

Overskrift: Fostere dør fordi fødselen blir satt i gang for sent i følge Folkehelseinstituttet.

Dette var det jeg trengte aller minst her jeg sitter 9 dager på overtid :(

Jeg er liksom bekymra nok fra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff ja. Jeg hørte det på radioen på vei til sykehuset for kontroll. Ikke koselig å høre nei. Har de satt noen evt. dato for igangsetting på deg? Lykke til:-)

Skrevet

Nei, men jeg skal på overtidskontroll på sykehuset i morgen tidlig,

Skrevet

Håper de bestemmer seg for å sette deg igang snart da. Ikke noe særlog moro å gå rundt å være bekymret. Lykke til i morgen.

Skrevet

uff stakkar, vet ikke en gang hva skal jeg si, men kjønner godt hva du mener. prøv å ikke tenke så mye på det. Kanskje det går ann å ringe jm på sykehuset og fortelle om dine bekymriger har hørt at de kan sette i gang tidligere i noen tilfeller feks hvis mora er veldig urolig for ungen. Ellers alt blir bra vet du:-) ønsker deg en fin fødsel og helst i natt:-)

Skrevet

Uff, det der er den store skrekken...

Jeg var på kontroll i dag, 6 dager over, og ble henvist til overtidskontroll på mandag. Da er jeg jo 12 dager over, men jeg tror det er helt normalt å vente til da, egentlig. Men det er ikke noe gøy! Du er litt heldig som har kontroll allerede i morgen, synes jeg... Men så lenge man kjenner liv skal det jo uansett ikke være noen fare!

Jeg håper uansett at jeg føder før den tid. (Krysser fingrene)

Skrevet

Har hørt dette før... Men tror det gjelder de som går mer en 14 dager over. Vet iallefall at på KK kan man risikere å gå tre uker, husker jeg var redd for det sist! Håper vi slipper det og håper du blir satt i gang!! De kommer iallefall til å få høre dette på fødeavdelingene nå!!

Men som trøst; Jeg har aldri hørt at det har skjedd noe av å gå to uker over :) Min overlevde det fint! :)

Skrevet

huff ikke hyggelig å høre... der jeg skal føde er de jo kjent for at alt skal gå sin naturlige gang, uten ks og venter lengst mulig med å sette i gang.

å min ordinære ul fikk jeg termin 9 jan, men når jeg var på 3d for noen uker siden satt han meg til 30 des, noe som stemmer best med min beregning. så er å veldig bekymret for akk det.

de kommer jo til å la meg gå til slutten a januar, om jeg sku væra så uheldig å gå over da.

Skrevet

Man regnes vel ikke egentlig som over tiden før 14 dager etter termin?

På sykehuset her i byen blir fødselen satt i gang 14 dager etter termin om den ikke har startet av seg selv, nettopp pga det du sier, men vet det er forskjellig praksis rundtom i landet.

Synes det er veldig betryggende å vite at det er prosedyrer på det her, har det tilogmed skriftlig etter UL at fødselen vil bli satt i gang 28/12 om den ikke har startet av seg selv til det :) Så nyttårsbarn blir det nok ikke her i huset :)

Skrevet

så når jeg har termin 30 des så er jeg ikke på overtid før etter 13 jan? det du mener?

Skrevet

Huff grusom nyhet å høre. Men jeg er klar over dette og det er det som gjør meg så nervøs at de kan la oss gå tom uke 43.

En uke over gjør jo ingenting, men når man nærmer slutten av uke 42, da hadde jeg fått panikk.

Vil heller lide under av at jeg er blitt igansatt, enn at babyen skal lide noen risiko fordi jeg skal ha minst mulig smerter under fødsel.

Skrevet

På grunn av dette regnes du som overtidig en uke over her i Trondheim, ST Olav, og kan hvis du selv ønsker det settes i gang en uke etter termin. Er veldig glad for dette, slipper i alle fall å havne i uke 43....

Lykke til, går helt sikkert bra!

Skrevet

Det stemmer liber. De sier jo at terminen er pluss/minus to uker, så når du er OVER to uker over, da er du på overtid. Føder du 13 dager over (som jeg gjorde sist, og ingen komplikasjoner pga det) så føder du til termin.

Skrevet

Uff, det er så slitsomt at man opererer med ulike datoer på dette... Det gjør det ikke lett for oss som av ulike grunner MÅ vente!

Men: Terminen reguleres jo en del av menssyklusen. Noen har lengre sykluser enn andre, og også litt lengre svangerskap. Jeg prøver å trøste meg selv med det... Har aldri sjekket akkurat hvor lang min syklus er, men jeg antar den er rundt/over 30 dager. Får meg til å føle meg LITT mindre unormal her jeg går rundt like gravid 7 dager etter termin...

Skrevet

Er ikke Norge det eneste landet i den vestlige verden som IKKE regner overtid før 14 dager etter termin? I feks Sverige er de på overtid dag 1 etter termin.

Jeg syns det er bra at folkehelse instituttet setter fokus på dette,siden Norge er i en særstilling ang overtid.

Det er jo det samme når vannet går. I norge skal man da "være i fødsel "innen 1 døgn, men i feks USA skal barnet være ute innen 1 døgn.

Skrevet

Synes det er litt rart at man faktisk kan regne overtid til en dag etter termin? Kroppen er jo ikke en klokke, dessuten er det jo en del usikkerheter i det hele tatt knyttet til utregning av terminer?

Da må jeg faktisk si at jeg foretrekker Norges metoder. Det er ikke noe stas for kroppen, eller barnet, å bli satt i gang når man ikke er moden overhodet. Søstra mi er diabetiker og fikk ikke gå over termindato. Derfor ble hun satt i gang med drypp uten at hun var moden i det hele tatt. Det endte med hastekeisersnitt...

Skrevet

Hei, jeg driver og sniker litt her enda;)

Jeg fødte på dag 42+5 på St. Olavs. Jeg kunne også bli satt i gang etter en uke, men valgte å vente å se om noe skjedde av seg selv, hvilket det ikke gjorde. Fødselen min var relativt kort (8 timer ca), men til gjengjeld veldig hard. Noen får harde fødseler ved igangsettelse, men slett ikke alle, for å presisere det. Babyen vår fikk o2-mangel og lav hjerterytme ved slutten av fødselen, men alt gikk fint. Hun er nå er frisk og aktiv baby på nesten 5 kg:D Prøvene som ble tatt i ettertid var fine. De visste ikke hvorfor det ble komplikasjoner på slutten, men overtid kunne være en del av grunnen. Jeg fikk uansett beskjed om at det ikke var noe i veien for å vente til 2 uker over termin, siden man ikke er på reell overtid da (normalen er jo 2 uker +/- termin) og siden vi begge var friske og alle prøver var fine.

Som regel går jo ting bra, det vil det helt sikkert gjøre med deg og! Lykke til, snart er det din tur:D

Skrevet

Kan legge til at jeg fødte på den 16. overtidsdag, altså var jeg 2 dager på overtid.

I Sverige er man ikke på overtid etter en dag, nei! De venter enda lenger enn oss, over 2 uker før de setter igang friske mødre med friske babyer.

Skrevet

Skjönner at du tenker på det for alle mulige tanker farer jo igjennom hue på oss når det gjelder det lille barnet i magen. Jeg gikk 17 dager over beregnet dato med min förste lille krabat og ut kom en frisk flott liten krabat.

Tror det går kjempe bra.

Lykke til.

Skrevet

Tror vi skal være ganske glad for at vi ikke har samme rutiner rundt fødsler og igangsetting som de har i USA. De ligger langt langt over Norge når det gjelder induserte (igangsatte) fødsler, komplikasjoner og keisersnittrate. De har en lang vei å gå for å komme like langt som Norge er i dag. Skjønner at det skremmer å lese slike overskrifter, men husk at det er media da jenter....

Skrevet

Så godt at du skriver det, Kristi! For man må ikke glemme: Det går jo aller helst bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...