rachelmor Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 voknet i dag med skikkleg vondt i tanna, i løpet av formiddagen forplantet det seg litt ned i kjeven. så ringte tannlege og fekk time i morra.. heldigvis. dette holder eg ikkje ut.... det eg lurer på er dette med bedøvelse? får man det? og om det er betennelse, ka skjer da? eg kan vell ikkje ha antibiotika?
funky Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Jeg var hos tannlege da jeg gikk med nr en, å jeg fikk bedøvelse, men tannlegen ville ikke ta røntgenbilde. Ang antibiotika, så vet jeg ikke... lykke til!
rachelmor Skrevet 17. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2009 huuu godt å høre det med bedøvelse... takk for svar:D
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Jeg var. Fikk forkle over meg da de tok røntgen,hadde en betent visdomstann. De spylte den og jeg fikk antibiotika-kur. Kejnte ikke mer til det etter det:-) Lykke til!!
lille frø, mor til to Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Jeg var hos tannlegen i 1. trimester. Tok røntgen, fikk bedøvelse og borret i ei tann. Ikke noe ekstraordinært å ta hensyn til.
NormaJean Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Det er faktisk utrolig viktig at gravide får tilstrekkelig tannbehandling under svangerskapet. Man er mye mer disponert for tannkjøtt betennelse, hull og annet grums når man er gravid. Det er faktisk en av de tingene jeg savner at man får informasjon om når man er på den 1 sv.skpkontrollen.
Helverine Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 NormaJean: Dette har man visst gått bort i fra nå fikk jeg høre av min jordmor. De har forsket på det i årevis, og har ikke funnet noen holdepunkter for at gravide er mer utsatt for betennelse i tannkjøtt, hull el andre ting. Heldigvis Kanskje derfor du ikke har fått informasjon om det ;o)
jippiii Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 de har aldeles ikke gått bort fra det nei....var hos tannlegen forrige uke, og fikk beskjed om å være ekstra nøye nå!har selv mye mer blødende tannkjøtt når jeg er gravid, å det kan jo være med på å få mer dritt inn i tannkjøttet også, og betennelser!tror tannleger vet bedre enn jordmødre på dette temaet:-)
NormaJean Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 tja, det er nå iallefall helt motsatt av hva tannlegen jeg brukte forrige svangerskap og tannlegen går til nå sier.? Jeg vil nok velge å stole på tannleger jeg da;) Forklaringene til de forskjellige problemene ligger jo i at gravide har en stor forandring i kosthold og økt blodvolum sammen med hormonforandringer... les her feks: http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/tannhelse.php Men myter som at barnet tapper mor for kalsium og derfor får man hull i tennene er jo helt på jordet;) Men når gravide spiser masse dårlig mat, kaster opp og i tillegg har ett tannkjøtt som er mer påvirkelig pga hormoner og økt blodvolum så sier vel det seg selv at det kanskje er oppskriften på problemer;p Tannkjøttbetennelse er noe dritt, det sliter jeg med:(
Helverine Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Er helt klar over årsakene osv osv, men regner liksom med at jordmor ikke bare finner på å si slikt jeg da vet du ;o) Skal til tannpleier over jul, så da får jeg høre hva hun sier
Bea80 & Gullgutten Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 lille frø, novemberbaby Sa du ifra at du var gravid? Du skal ikke ta rtg bilde når du er gravid, hvis det da ikke er ABSOLUT nødvendig.
Calexico Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Hei! Jeg var hos tannlege da jeg var 12 uker, jeg tok røntgen, borret og fikk bedøvelse. Jeg fikk på sånn "skjold" på magen og noe annet på halsen. De tok kun bilde av den ene tanna det gjaldt. Jeg skal tilbake til tannlegen idag, er i uke 18 nå, for å rotfylle samme tann. De ville ikke gjøre alt på en gang. Jeg har hørt at det er lurt å ta seg en tur til tanlegen når en er gravid, tennenes helse påvirker jo resten av helsa. Men tannlegene gjør nok kun det som er nødvendig og venter med resten. Lykke til:)
rachelmor Skrevet 18. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 18. november 2009 hei hei,, var hos tannlegen og hadde 2 hål og fekk bedøvelse og bårt hulla og ja må vere ekstra forsiktig nå, tannkjøttet mitt er mye mere sensitivt, får nesten aldrig hål eg, men hadde det i første svangerskap og, eneste forskjellen var at eg oppdaga det rett etter eg fekk ho... deeeeeeilig det er over...
MissMe*med*lillegutt Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 er det gratis for gravide hos tannlegen? noen sier så, men jeg har aldri hørt det før..
Gjøkeredet③ Skrevet 18. november 2009 #15 Skrevet 18. november 2009 Det er ikke gratis for gravide hos tannlegen...
Magia Skrevet 19. november 2009 #16 Skrevet 19. november 2009 Jeg var hos tannlegen i 1. trimester, men tannlegen ville ikke gjøre mer enn det som var absolutt nødvendig (hadde skallet av en kjempebit av en jeksel), fordi hun sa at inngrep hos tannlegen er en kjempestor påkjenning for kroppen, og bør derfor ikke gjøres for mye av når man er gravid, for da må kroppen konsentrere seg om barnet. Hun var rimelig nyutdanna, så regner med dette er noe hun har lært på skolen for bare et par år siden. Men ikke vet jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå