Gå til innhold

Er det helt unormalt...??


bonatoti

Anbefalte innlegg

Hjelp meg litt her jenter... jeg er gravid for første gang og er nå i uke 23... Jeg har følt at jeg har kjent babyen allerede (men dette er nå første gangen så jeg vet ikke riktig hva jeg skal kjenne etter)

 

Jeg har morkaken foran.. og er litt overvektig fra før av... Vet ikke om dette har noe å si.... men jeg kjenner ikke noe spark enda? Jeg begynner å bli bekymret:( Alle snakker om at de har begynt å merke søvnrytmen til babyen og sånn etc.. men jeg vet ikke om det er helt unormalt at jeg ikke kjenner babyen enda?

 

Svar er dere snille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg begynte å kjenne "spark" når jeg var 22+ noen dager. Har også morkaken foran,så var ikke helt sikker på at det var spark jeg kjente...Nå vet jeg at det var det:-)) Bare litt hver dag, men det er sååå koseli!;-)) Er 5 å en halv mnd på vei nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang hadde jeg morkaka forann, og kjente spark fra ca uke 22. Men var ikke overvektig, kan sikkert ha litt å si. Snakk med jordmor om du er bekymret. Ho kan høre hjertelyd, det er ikke bra å gå rundt å være urolig. Du skal vel på kontroll rundt uke 24? I starten kjenner du ikke spark, men boblefølelse eller som om noe ikke ligger helt i ro. Om du kjenner at magen er hard på ene siden, og så flytter kansje det harde område seg, det kan være småen som beveger seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt overvektig fra før, og jeg har morkaken foran- men jeg har kjent liv siden uke 17-18. Og pappa'n har kjent liv siden uke 20. Nå er jeg i uke 25, og kjenner sparkene såpass kraftig at det iblant er virkelig ubehalige, på grensen til vondt!

 

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at man "skal" kjenne spark daglig når man er ca 25 uker på vei..men jeg KAN ABSOLUTT TA FEIL her!

 

Syns du skal ta en telefon til lege eller jordmor og få time så du kan lytte til hjertelyden. Det er overhodet ingen grunn til at du skal gå rundt og bekymre deg unødig. Bevegelsesmønsteret til babyer er veldig forskjellig, og når man er førstegangs-gravid kan det dessuten være vanskeligere å vite helt hva man kjenner etter. Men uavhengig av dette, er det overhodet ikke hysterisk av deg å få en ekstra time for å få bekreftelse på alt er bra!

 

Lykke til videre i svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg ennå. Har lest flere steder (bl.a. her) at ikke alle kjenner babyen ennå, noen kjenner ikke noe før i uke 30. Men da er det på tide, og da begynner man å måle babyens aktivitet....

 

Alltid greit å høre med jordmor, men ikke bruk tid på å bekymre deg før du har snakket med vedkommende. Bare gled deg til du endelig kjenner det=)

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også også morkaken foran, jeg er nå 22uker på vei og det er ikke før den siste uken jeg har kjent spark og bevegelser som jeg er sikker på er barnet. og jeg kjenner det kun hvis barnet ligger langt nede og sparker nedover mot f.eks blæren, og så har jeg kjent noen spark mot siden når jeg har lagt meg for kvelden og jeg ligger på siden med magen mot madrassen. Kjenner flere som ikke har kjent skikkelig tegn til liv før uke 24 og en gikk enda lengre.

Jeg var urolig pga jeg gikk så lenge uten å kjenne liv, oppsøkte da jordmor som undersøkte meg og tok frem apparatet sitt så jeg fikk høre hjertelyden og ble beroliget :)

Jeg synes du skal gå til lege/jordmor istedet for å gå å være urolig. Men unormalt er det definitivt ikke å ikke kjenne noe ennå, og som førstegangsfødende kan man lett være i tvil ang de første bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...