Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min kvinnelige samboer og jeg venter ei lita jente i januar. Ettersom vi har benyttet oss av ukjent donor i Danmark, må vi vel snart komme i gang med prosessen rundt stebarnsadopsjon (og for ikke å snakke om bryllup, hehe:-). Lurer på om det er andre i lignende situasjon som vår som har nyttige erfaringer/innspill å komme med? Er det f.eks NAV som skal henlegge farskapssaken, og hvilken dokumentasjon trenger de for å gjøre dette? Kjenner jeg gruer meg litt for å ta fatt på denne papirmølla...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, og gratulerer med graviditeten!

Vi bor i Oslo, men jeg kan ikke tenke meg at trønderne har egne adopsjonsregler, så ja - det er NAV som skal henlegge farskapssaken. NAV Forvaltning nærmere bestemt, men søknaden sendes via NAV lokalt. Vi søkte om henleggelse før vår datter var født, men saken ble ikke behandlet før etter fødsel - da gikk det rimelig kjapt, tror vi fikk vedtaket om henlagt farskapssak under to uker etter fødsel. Fylte ut et skjema hos NAV og vedla en bekreftelse fra den danske klinikken på at anonym donor var benyttet.

Ellers kan en del papirer fremskaffes før fødsel, men selve søknaden kan ikke behandles før barnet er to måneder gammelt. Dere kan velge å søke tidligere og så ettersende samtykke fra biologisk mor etc., eller som vi gjør - venter på at ungen blir to måneder til helga og sender søknaden med alt av vedlegg da.

Det som behøves er:

-Søknadsskjema for adopsjon

-Bekreftelse på henlagt farskapssak fra NAV

-Bekreftet kopi av barnets fødselsattest (lang utgave hvor "begge foreldre" er anmerket)

-Bekreftet kopi av vigselsattest

-Egenerklæring om adoptantens helse

-Legeerklæring om adoptantens helse (stemplet på alle sider)

-Utfyllende politiattest for adoptanten

-Ligningsattest fra i fjor

-Samtykkeerklæring fra biologisk mor

De fleste skjemaene finner dere på bufetat.no

Som Region Øst praktiserer det vil de når søknaden mottas henvende seg til bydelen/kommunens barnevern, og vi vil få hjemmebesøk fra barnevernet. De er pålagt å prioritere våre saker. Deretter sender de sosialrapport til Bufetat og saken behandles. Bufetat skal også prioritere oss.

(Det går også an å henvende seg direkte til barnevernet og spørre om dere kan avtale hjemmebesøk selv om de ikke har fått henvendelsen fra Bufetat ennå).

Puh. Ja. Det er en papirmølle av en annen verden. Vi har samlet alt vi trenger nå og skal bare poste søknaden og så få hjemmebesøk av barnevernskontoret vi har vært besøkshjem for i flere år nå - synes jeg ser de plutselig skal oppdage at kona er uegnet til denslags =)

Det var greit med alt som var gjort før fødsel, men vær obs på at papirene ikke skal bli for gamle... husker ikke om det var seks eller tre måneders utløpstid på politiattesten, står på Bufetats sider.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar, og gratulerer med datteren! Ser det er på tide å kaste seg ut i papirinnsamlingen:-) Var det noen spesielle signaturer og stempel som måtte stå på bekreftelsen fra den danske klinikken?

Kjenner jeg lar med provosere av at noen skal sitte og bestemme at jeg må gifte meg for at min kjære skal få lov til å være lovmessig mamma til sin egen datter, bare fordi vi har valgt ukjent donor! Grrr! Jeg liker ikke slik forskjellsbehandling. Det verste er jo at jeg er en håpløs romantiker som ikke har det minste imot å gifte seg. Jeg ønsker bare ikke å bli "tvunget" til det, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...