Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Jeg er deprimert, og har snakket med legen om dette. Han foreslo medisiner for det, men jeg var usikker på det og valgte å forsøke å komme ut av depresjonen på egenhånf først. Men nå ser det ut som jeg ikke klarer det selv og kansje trenger medisiner for å komme meg opp igjen. Noen som kan fortelle meg litt om medisinene og egne erfaringer med de? Det hadde jeg satt veldig pris på. Har ikke legetime før om en uke og har lyst å vite litt mer om det før jeg snakker med legen.
Gunner Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Har prøvd ut både Fontex og Cipralex. De fungerte ikke. Har også gått på Seroquel og Lamictal, men sluttet. Begynte på de igjen nå i år, og jeg syns de fungerer helt supert! Ting går mye bedre med dem enn uten. Eneste som er, er at jeg blir sykt trøtt av dem, men det er deilig å få sovet om nettene iallefall.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 NEEEEEI IKKE begynn med medisiner!!! farlige greier.. hvis det virker, blir det heller verre enn bedre... dumme dumme leger.....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Å? Verre? Men når ingenting annet hjelper så må jeg jo prøve medisiner. De er jo lagd for at man skal bli bedre så ser ikke helt for meg at jeg skulle blitt verre av de..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 For 4 år siden var jeg ganske deprimert å fikk Efexor hos legen som jeg skulle ta i 6 mnd. Begynte på 75 mg og etter noen uker så doblet vi dosen til 150 mg døgnet. Da jeg startet på de ble jeg veldig dårlig, kvalm, svimmel å slet med humøret. Det gikk over etter et par uker, å jeg begynte få det bedre sånn i humøret osv.. Men jeg fikk null oppfølging fra legen å gikk på disse tabl i 4 år, helt til jeg skiftet lege å jeg begynte å trappe ned gradvis. de var et helvette å slutte på de, for jeg ble så dårlig. Måtte ha 100 % sykemelding fra jobb å lå bare på sofan å var så dårlig at jeg trodde jeg sku dø. Men det gikk over tilslutt, å om jeg hadde fått valget mellom medisiner eller terapi i dag, hadde jeg definitivt valgt terapi. Skal aldri ta en slik pille igjen. Den får så kontroll over deg, å du blir så avhegig at du klarer ikke slutte. Men jeg MÅTTE slutte åga jeg ble gravid å det er farlig for fosteret.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Jeg har gått på cipralex, og er veldig fornøyd med det. Ble litt kvalm og svimmel første uka, men dette er vanlig. Etter kun uker kunne jeg merke forskjell på meg selv, og at jeg taklet livet bedre. Sluttet på de av meg selv nå når jeg ble gravid, og det har gått helt fint. Det skader jo ikke å prøve
Gjest Gul stjerne Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Jeg har vært borti flere typer antidep. De har en sykt negativ virkning på meg og forsterker alle mine sykdomssymptomer. Likevel synes jeg du bør tenke på å prøve. Tenk om de virker bra på deg? Og hvis de ikke gjør det og du blir nærmere lobotomert, sånn som meg, da slutter du med pillene. Om du ikke prøver vil det nok gnage deg. Prøver du finner du ut om det er noe for deg.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Ja jeg bør vel egentlig bare prøve for å finne ut om det er noe for meg.. Jeg har prøvd å foreslå terapi for legen, men han mente at det var altfor lang ventetid og at man ble raskere "frisk" på medisiner..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 har prøvd ulike typer medisiner, blei heller verre enn bedre av dei. klarte bedre å komme ut av det med terapi.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Jeg har veldig god effekt av cipralex. Har stått på dette i snart et år. Jeg fikk et nytt og bedre liv da jeg startet med de. Du kan få noe ubehag og forverring av symptomene de første ukene, så går bivikningene bort og bedringen kommer. Anbefaler deg å prøve det ut. Det er sant som legen din sier, det er ofte veldig lang ventetid på psykolog. Og medisiner kan hvertfall være til hjelp i mellomtiden.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #13 Skrevet 17. november 2009 Jeg har gått på Cipralex og synes det fungerer veldig fint (1,5år). Jeg er i full jobb og merker bedring. Det er som hun over her sier at de første ukene kan du føle bivirkningene, men de går over. En lege sa til meg at Cipralex fungerer bare på de som lider av moderat eller alvorlig depresjon. Ved lette depresjonen fungerer de lite, det går også over av seg selv. Moderate og alvorlige depresjoner går ikke over av seg selv og skal betraktes som en sykdom som skal behandles. Men det tar tid å bli frisk. Å gå til psykolog kan gjøre at du blir friskere fortere, men ingen nødvendighet. Det skader ikke å ta disse preparatene. Mye rare innlegg over her. Håper ikke det hindrer deg i å ta tab. Det kan jo hende du blir frisk.-
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 som du ser er det flere som sier de blir verre... det som er skummelt er at en farlig bivirkning av sånne medisiner, er selvmordstanker og selvmord! faren til en venninne av meg tok selvmord etter han begynte på medisiner.. jeg har to selvmordsforsøk bak meg og ble tvangsinnlagt etter jeg fikk medisiner...! alle jeg vet om som har prøvd antidep. medisiner sier at de på en måte slutter å føle og at det er bedre å føle seg trist og nedfor enn å ikke føle noen ting. så på andre rundt deg kan du kanskje se bedre ut, men du føler deg fremdeles jævlig inni deg.. jeg tror at grunnen til at folk tenker selvmord, er at de slutter å bry seg! og det er kjempe skummelt å tenke på syns jeg nå! jeg tenkte aldri langt nok. da jeg heiv innpå med 240 forskjellige tabletter, tenkte jeg ikke så langt at jeg har en familie og hvor glade de er i meg og hva jeg gjorde mot de! det hadde jeg tenkt på nå før jeg hadde gjort noe.. selv om jeg er skikkelig deprimert ennå... kommer aldri til å ta sjansen på medisiner igjen.. har gått et program på tv for ikke så lenge siden om medisier og selvmordstanker.. mange barn har feks tatt selvmord etter å ha begynt på medisiner.. jeg tok det opp meg legen da jeg fikk vite det, og han bekreftet at det er en bivirkning! det er bare ikke noe de gir beskjed om!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå